Overslaan en naar de inhoud gaan

Leer Google Analytics in 10 minuten

De statistieken van je website bijhouden met Google Analytics hoeft niet veel tijd te kosten. Besteed je tijd efficiënt concentreer je op de drie belangrijkste onderdelen van Google Analytics.

Waar moet je naar kijken in Google Analytics?

Google Analytics bezit ontzettend veel statistieken. Deze allemaal analyseren kost een hoop tijd. Zoveel tijd dat veel mensen zich er niet eens aan wagen.

Zonde, want de statistieken vertellen je veel over het gedrag van je bezoekers op jouw website, waar je verbeteringen kunt aanbrengen en waar kansen liggen.

Dit kost je maximaal tien minuten en het zorgt ervoor dat:

  • Je beter beslissingen kunt nemen over je website.
     
  • Je inzicht krijgt in de zwakke en sterke punten van je website.
     
  • Je inzicht krijgt in de effectiviteit van investeringen in social media, Adwords campagnes of contentmarketing.

1. Aantal unieke sessies / bezoekers

Het eerste wat je te zien krijgt bij jouw Google Analytics profiel zijn de unieke sessies van de periode die je hebt ingesteld. Meestal staat deze op 7 dagen maar dit kun je aanpassen. Het is dé graadmeter van het succes van je website. 

aantal unieke sessies in Google Analytics

De grafiek laat per periode zien hoeveel 'sessies' je website per dag heeft mogen ontvangen. Dit worden 'sessies' genoemd omdat een bezoeker ook wel twee keer op een dag de website kan bezoeken; de ene keer via een smartphone, de andere keer via de desktopcomputer. Beide bezoeken tellen als aparte sessies, terwijl het toch om dezelfde persoon gaat.

Wat is nu een goed aantal? Dat hangt af van jouw website, jouw markt en jouw concurrenten. Natuurlijk is meer bezoekers beter maar belangrijker is het verloop van de grafiek. Ik kijk daarom naar een langere periode.

periode selecteren in Google Analytics

De laatste 30 dagen bijvoorbeeld, of nog langer door zelf een start- en einddatum te selecteren. Zie je een gekke piek of daling, maak je hier niet al te druk over. Kijk naar de algehele trend, gaat het beter of slechter?

Je zal merken dat je vanzelf doorkrijgt hoeveel unieke bezoekers voor jouw website normaal is. In het weekend heeft onze website een duidelijke dip. In de zomermaanden meestal ook maar tijdens de kerstdagen is er vaak een gigantische piek.

2. Acquisitie: Waar komen je bezoekers vandaan?

  • Organic Search zijn bezoekers via zoekmachines zoals Google of Bing.
  • Referral zijn bezoekers via andere websites die linken richting jouw website.
  • Direct zijn bezoekers die de URL van je website direct intypen.
  • Email zijn bezoekers via een e-marketingcampagne.
  • Paid Search zijn bezoekers via betaalde advertenties.
  • Social zijn bezoekers via platformen zoals Facebook, Google+ of LinkedIn.

kanalen in Google Analytics

 

(Het kan zijn dat je bronnen als Email of Paid Search niet ziet bij jouw website, dat komt omdat er dan geen of nauwelijks bezoekers via deze bronnen naar jouw website komen.)

Wat wij meestal zien bij websites die niet goed presteren, is dat het directe verkeer relatief groot is. Simpelweg omdat de website niet door Google als een relevante / actuele website wordt gezien, er geen social media-activiteite zijn en andere websites geen links richting de website opnemen. Daardoor blijft alleen direct verkeer over.

Dit acquisitie-overzicht is met name handig om te kijken of de acties die je hebt ondernomen effect hebben gehad.

Nadat we bijvoorbeeld binnen een website een content marketing funnel hebben opgezet, dan willen we dit terug zien in de statistieken door een toename in het organische verkeer. Wil je meer weten over het opzetten van funnels. Lees dan ook: De beste content maak je met een funnel.

Je bekijkt dit door te klikken op het kanaal waar je meer van wilt weten. Bijvoorbeeld ‘organic traffic’. Vergroot vervolgens de periode van de grafiek naar bijvoorbeeld het afgelopen half jaar. Je ziet dan het verloop en hopelijk een stijging. Zo niet, dan weet je dat de activiteiten en investeringen die je tot nu toe hebt gedaan onvoldoende zijn geweest.

beginnende website
Zoals je kunt zien komt er bij bovenstaande website met name Referral en Direct verkeer binnen. Duidelijk een website die net begint of niet door Google wordt gewaardeerd.

dure website

Dit is een dure website zo te zien. Het aandeel Paid Search is het grootst. 

mooie balans

Een mooie balans. Google waardeert de website goed en er komt een redelijk aandeel bezoekers vanuit Social.

3. Inhoud

Mijn favoriete overzicht. Het laat zien hoe het met de inhoud van je website is gesteld en hoe bezoekers hierop reageren.

Welke pagina’s ontvangen de meeste bezoekers? Welke worden het beste gelezen, of zorgen er juist voor dat bezoekers de website verlaten?

Je vindt dit overzicht door naar Gedrag > Site-inhoud > Alle pagina’s te gaan. Je ziet dan de top tien pagina’s van je website. Meestal pas ik onderaan de pagina het aantal aan naar vijftig om nog meer pagina’s te zien.

inhoud drupalin24dagen.nl website in Google Analytics

Naast het aantal paginaweergaves zie je nog meer kolommen. Een belangrijke kolom is ‘Gem. tijd op pagina’. Zeker als je een website hebt met blogs, artikelen of cases, dan wil je dat deze gelezen worden.

Pagina’s waarop men niet lang zit en die wel veel tekst bevatten, zijn zwakke plekken en moet je onder de loep nemen. Je kunt dit o.a. verbeteren door je artikelen beter leesbaar te maken.

De kolom bouncepercentage is nog belangrijker en geeft aan hoeveel bezoekers op deze pagina kwamen vanaf Google, maar niet vonden wat ze zochten. Ze gingen daarom weer terug naar Google om daar verder te zoeken. Vandaar de term ‘bounce’. Ze stuiteren als het ware terug naar Google.

Meer weten over het fenomeen bouncepercentage? Lees dan ook: Wat is mijn bounceperctage en hoe verbeter ik die? 

Heb je pagina’s met een hoger bouncepercentage dan het gemiddelde van je website? (Dit gemiddelde zie je bovenaan de kolom bouncepercentage.) Dan zijn dit de pagina’s die je aandacht verdienen.

Deze pagina's zou je kunnen verbeteren. Denk aan het uitbreiden of updaten van de tekst. Het toevoegen van interessante afbeeldingen zoals infographics.

Op de hoogte blijven van internettrends? Meld je aan op onze nieuwsbrief

Hoe vaak?

Dit zijn de statistieken die je wekelijks zou moeten bekijken. Elke dag is wat overdreven, daarnaast zie je hierdoor minder goed wat het verloop is. Maandelijks kan maar dan loop je het risico dat je achter de feiten aan loopt.

Natuurlijk bezit Google Analytics nog veel meer gegevens. Zoals de verdeling tussen mobiel- en desktopgebruik of de locatie van de bezoekers.

Maar dat zijn interessante overzichten als je een specifiek probleem of vraagstuk hebt over dit onderwerp of wanneer je een keer tijd over hebt.

De overzichten die ik in dit artikel heb genoemd zijn bedoeld voor de snelle scan, om te zien hoe het gesteld is met de website. Het kost je maximaal tien minuten en het zorgt ervoor dat je weet hoe je website ervoor staat.

De drie statistieken die je de gaten moet houden zijn:

  • 1. Sessies. Het verloop van unieke bezoekers over een langere periode. Gaat het goed of loopt het aantal terug?
     
  • 2. Acquisitie. Waar komen de bezoekers vandaan? Google, direct, paid, referral of social? En komt dit overeen met de acties die je de laatste tijd hebt ondernomen?
     
  • 3. Inhoud. Welke pagina doet het nu goed? En welke pagina’s hebben een te hoog bouncepercentage en moeten verbeterd worden?

Succes en mocht je vragen hebben naar aanleiding van dit artikel, dan beantwoord ik ze graag in het reactiegedeelte onderaan deze pagina.

Heb je iets aan deze content gehad? Laat weten hoe je ons waardeert.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En je ontvangt net als 2321 andere leden een overzicht van onze nieuwste artikelen. Met onderwerpen als; de laatste webdesign trends, SEO tips, conversie optimalisatie, Joomla, Drupal en Wordpress ontwikkelingen.

Reacties

Beste Thomas, beroepshalve beheer ik een tiental accounts op Google analytics. Recentelijk nazicht merkte ik op dat behalve hun normale bezoekers er een piek was tussen 15 november en 30 november 2015. Gek was dat dit op alle accounts was, daarom viel het ook op. Wat zou de reden daar toe kunnen zijn?

Standaard avatar Jan Blomme 14.12.2015 - 09:21

Beste Jan, Dat is inderdaad opvallend. Een aantal redenen kunnen zijn: Dezelfde Google Analytics code is gebruikt voor alle websites. Onwaarschijnlijk maar ik heb het helaas wel eens vaker gezien. De websites worden vermeld op dezelfde bron. Zoals twitter of een artikel van een website. Niet erg waarschijnlijk maar het zou kunnen. De websites staan op dezelfde server en de piek bestaat voornamelijk uit bots. Deze kunnen zich richten op hetzelfde IP nummer en alles websites op ditzelfde IP nummer bezoeken. Dit zou best kunnen aangezien Google Analytics de laatste tijd niet zo goed om gaat met het filteren van bots. Een piek vanwege een betere positie in de zoekresultaten van Google kan ik me haast niet voorstellen. Ik ben benieuwd of het een van deze opties is. Hou me op de hoogte. Gr,Thomas.

Standaard avatar thomas 17.12.2015 - 10:25

In Google Analytics zijn gebruikers toch het het aantal 'unieke' bezoekers en toch niet het aantal sessies?

Standaard avatar Susanne 20.01.2016 - 12:22

Als antwoord op door Susanne

Hi Susanne, dat klopt. Een persoon kan meerdere keren je website bezoeken. Omdat Google dit kan bijhouden, kun je een verschil zien tussen sessies en gebruikers. Ik pak even een willekeurige website met een willekeurige periode en daar zie ik dat er 6.214 sessies zijn geweest. Terwijl het aantal gebruikers lager ligt, namelijk op 4.883.

Standaard avatar thomas 28.01.2016 - 09:09

Google analytics geeft een valse informatie !!!
Terwijl bezoekers heel lang op de websites aanwezig zijn geeft analytics aan dat ze na een paar minuten niet meer online zijn, huh? ...
Dit geeft dus een VERTEKEND en FALSE resultaat die wel geregistreerd word gekoppeld aan de bezochte website, en Google registreert dan dat die website niet populair is!
Dit dient dus onherroepelijk verbetert te worden!!.
Anders heeft analytics voor mij totaal geen zin om te gebruiken!
En voor andere gebruikers dus ook niet!

Standaard avatar ed 25.03.2016 - 12:07

Als antwoord op door ed

Hi Ed, hoe heb je dit gemeten? Hoe weet je dat alle bezoekers op je website lang aanwezig zijn. Google Analytics geeft een gemiddelde van de time on site. Het zou kunnen dat er een paar bezoekers snel weg zijn gaan, dit kunnen zelfs bots zijn waardoor je gemiddelde flink naar beneden gaat.

Standaard avatar thomas 03.05.2016 - 11:37

Als antwoord op door thomas

Hallo Van Eldijk,

Bedankt voor een reactie terug,
Ik weet dat om analytics te vergelijken met mijn stats
http://fc.webmasterpro.de/stat.php?name=edhoeven&source=visitors

Daar waar bezoekers nog online aanwezig zijn gemeten met fc.webmasterpro
zijn volgens google analytics al na 5 minuten niet meer op de site aanwezig.

Dit is voor mij een conclusie dat google niet rechtvaardig meet met de populariteit van een website.
Sterker, als ik alleen naar search=radio dus op google alleen naar radio zoekt is mijn website nergens in de gehele database bij google niet te vinden.

En dat vooral vind ik raar! Google probeert mijn site onbekend te houden, daar riekt het naar, want alleen als je de naam van de website weet, en daar naar zoekt dan pas verschijnt mijn site.

Dus bezoekers blijven vastgeroest zitten aan wat google aan resultaten aanbied, en daar komt verder niets tussen, alleen als je aan adwords begint, dat is afdwingen en ondemocratie's in de resultaten van Google search naar mijn mening.

De meest bezoekers die ik heb, zijn directe bezoeken, dus niet via Google. En juist dat zijn de meeste van langer aanwezige bezoeken.

Nu had ik in 2013 8000 bezoekers per dag, maar sinds dat google hun beleid heeft aangepast heb ik nu nog maar 200 bezoekers per dag.
En dat ondanks dat ik mijn website HTML 5 en zoveel mogelijk naar de eisen van Google was WAS! gaan bouwen, bleef ik maar zakken.

Ik bouw mijn site nu naar eigen inzicht en ben het design aan het verbeteren zonder te letten naar wat Google wilt, want wat Google wilt is maar een moment opname en niet definitief, dat kan allemaal over een tijdje weer anders zijn.

Dus sinds april 2016 ben ik hiervan afgestapt en rebuild ik www.fmdab.eu stap voor stap in een beter design naar eigen inzicht.
voor PC, voor Tablet en mobile is alles in- en uit-zoombaar, zolang ik zelf op een mobile of table mijn site niet kan handelen dan kan een ander dat ook, ook al vind google mijn site niet mobile vriendelijk, ik zeg doei tegen google.

En ohja de meest bekende bots robots worden niet met fc.webmasterpro.de want dat heb ik weg gefilterd even zo ook voor analytics
Blijft dus over de echte bezoekers en wat onbekende robots en of proxy.

Ik hoop dat mijn verhaal jou niet afschrikt wat negativiteit betreft mijn inzicht over google.

Graag hoor nog van je, en hoop ik dat mijn website leuk en nuttig vind.

Met vriendelijke groet,
Edu

Standaard avatar Edu 03.05.2016 - 14:35

Hi, Dank voor de uitleg. Ik wil aan mijn dashboard graag een widget toevoegen waarmee ik de gemiddelde tijd op een bestemmingspagina van mijn AdWords campagnes kan inzien. Op deze manier wil ik dus kijken welke bestemmingspagina's van welke campagnes verbeterd dienen te worden. Ik heb alleen geen flauw idee hoe ik alleen de bronnen uit AdWords pak. Ik heb 'CPC' , 'Paid Search' en 'Paid' gebruikt als filter maar geen succes.. Wat doe ik fout?

Standaard avatar Larissa 28.04.2016 - 11:13

Als antwoord op door Larissa

Hi Larissa, het opbouwen van de dashboard is altijd even een gedoe. De makkelijkste aanpak die ik heb gevonden is naar de data gaan doen je wilt zien via de normale menu en filter structuur ( let bv. op het klappertje "secundaire dimensie") van GA en dan bovenin je overzicht op "toevoegen aan dashboard" te klikken.

Standaard avatar thomas 03.05.2016 - 11:41

Beste Jan,

Allereerst bedankt voor je artikel! Vind het altijd leuk als mensen een goed onderbouwd, informatief iets het Net op gooit.

Ik heb zelf geen website maar zou graag de unieke bezoekersaantallen van een site willen zien ivm een aankoop die nogal kostbaar is voor mij en ik het zekere voor het onzekere wens.

Is dit mogelijk als leek? Ik heb een poging gewaagd met Google analytics maar heb het al snel opgegeven, haha.
Ik weet niet eens of dit überhaupt mogelijk is zonder er een betaald abonnement voor aan te schaffen?

Met vriendelijke groet,

Peggy

Standaard avatar Peggy 28.04.2016 - 12:22

Als antwoord op door Peggy

Hi Peggy,

Nee dat gaat helaas niet. Je kan niet de bezoekersaantallen zien van een website die je niet zelf beheert. Er zijn websites die een gok doen zoals http://www.trafficestimate.com en http://www.trafficestimate.com maar deze kunnen er flink naast zitten. In jouw geval zou ik voordat je een website overneemt inzage in de Google Analytics data eisen. Succes en groeten, Thomas van Eldijk.

Standaard avatar thomas 03.05.2016 - 11:33

Dank voor dit overzicht. Ik wil alleen heel graag weten wat mijn best gelezen artikelen zijn. Maar als ik op "gedrag" klik, zie ik daarna geen "site-inhoud" staan. Ik kan alleen uit 3 andere kiezen. Hoe kan ik het dan zien?

Standaard avatar Leonie van Mil 27.12.2016 - 15:54

Als antwoord op door Leonie van Mil

Hi Leonie, je zit nog binnen het menu van 'doelgroep'. Daar zit ook een sub menu item in dat 'gedrag' heet. Als je iets naar onder scrolled zie het hoofdmenu 'gedrag' en als je daar op klikt zie het sub menu item 'site-content'. Gr, Thomas.
Standaard avatar thomas 20.01.2017 - 10:38

Beperkte HTML

  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.