Overslaan en naar de inhoud gaan

De beste content maak je met een funnel

Goede content zorgt voor meer bezoekers en conversie. Het creëert de verbinding tussen het belang van de bezoeker (het oplossen van een probleem) en het belang van de eigenaar van de website (een product of dienst verkopen).

Een glijbaan die de funnel voorstelt op je website

Maar hoe maak je goede content? Zonder een communicatie bureau in te schakelen, een week op de hei te zitten met je collega's of een social content strategy media goeroe in te hoeven huren?

Simpel, maak je content op basis van een funnel. Een funnel (trechter in het Nederlands) is een marketing term die het pad beschrijft dat de bezoeker bewandelt op je website.

 

Het werken met een funnel biedt je de volgende voordelen

  1. Je hoeft een stuk minder content te maken! Alleen content die nodig is voor de funnel doet er toe. Wil afdeling x graag hun informatie op de homepage? Dan kun je aangeven dat ze geen onderdeel zijn van de funnel.
  2. Je content wordt een stuk beter en leuker om te schrijven! Je schrijft voor je publiek en met een doel. Veel leuker dan het kopiëren van brochure teksten, die ooit in ‘87 zijn geschreven.
  3. Je werk wordt een stuk interessanter en belangrijker! Opeens komen er meer bezoekers op de website, die contact gaan opnemen, brochures aanvragen en zich aanmelden voor jullie nieuwsbrief.

Op de hoogte blijven van webtrends? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Hoe begin je?

Zoals ik in het begin van dit artikel aangaf, loopt de funnel vanaf het punt waarop de bezoeker binnen komt tot het moment dat de bezoeker de conversie maakt. Met conversie wordt de verandering bedoeld van anonieme bezoeker naar lead of prospect.

Omdat verschillende bezoekers op verschillende punten kunnen instappen, kun je het beste rekening houden met verschillende soorten bezoekers:

  • De bezoeker die nog nooit van jouw organisatie of jullie product/dienst heeft gehoord.
  • De bezoeker die al bekend is met jullie product of dienst maar nog overtuigd moet worden.
  • En de bezoeker die bekend is met jullie aanbod, de voordelen, de succesverhalen en bereid is de product of de dienst af te nemen.

Elk van deze soort bezoekers vereist een eigen soort content die ze de antwoorden geeft op hun vragen en overtuigt om de volgende stap in de funnel te nemen. 

Je funnel zou er zo uit kunnen zien:

  • Interessante informatie in de vorm van een blog artikel. 
  • Dienst / product voordelen. 
  • Succesverhalen met quotes.
  • Contact waar een offerte aangevraagd kan worden.

Elke pagina krijgt zijn eigen initiële doel en moet ervoor zorgen dat de bezoeker doorgaat naar de volgende pagina. Een blog artikel trekt nieuwe bezoekers aan en leidt de bezoeker naar de dienst/product pagina. De pagina met de voordelen over de dienst / product moet bezoeker laten zien wat ze aan de dienst of het product hebben en ze verwijzen naar de succesverhalen. De succesverhalen moeten ervoor zorgen dat de bezoeker de dienst en product wil hebben en door moet gaan naar de contact pagina. 

Zoals je ziet is het opzetten van een content structuur heel andere met een funnel. Je bent veel bewuster bezig met het doelen van de bezoeker en jouw organisatie. Heb je hier vragen of opmerkingen over? Ik lees en beantwoord ze graag hieronder in het reactie gedeelte.

Heb je iets aan deze content gehad? Laat weten hoe je ons waardeert.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En je ontvangt net als 2321 andere leden een overzicht van onze nieuwste artikelen. Met onderwerpen als; de laatste webdesign trends, SEO tips, conversie optimalisatie, Joomla, Drupal en Wordpress ontwikkelingen.

Reacties

Beperkte HTML

  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.