Sliders werken niet

Iedereen kent ze, sliders. Ook wel carrousels genoemd. Je ziet ze vaak op een homepage van een website. Meestal met plaatjes en soms met wat tekst, begeleid door bolletjes of pijltjes om de slider heen en weer te kunnen bewegen. En net als je wilt klikken...

Persoonlijk vind ik sliders niet zo prettig werken op een tablet of smartphone, en ik kan me verder ook voorstellen dat het voor de performance van een website niet al te best is. Maar eigenlijk zijn dit niet zulke sterke argumenten om tegen sliders te zijn.

Wanneer we bij Van Eldijk websites ontwerpen en bouwen proberen we ons zoveel mogelijk te laten leiden door feiten, onderzoeken en cijfers. En die zijn er.

Een van de bekendste onderzoeken is gedaan door de Nielsen Norman Group. Bekend van de usability-goeroe Jakob Nielsen. In hun studie komen ze tot de conclusie dat de testpersonen de sliders negeren en de teksten, links of buttons die erin staan niet lezen of erop klikken.

“Most important, because it moves, users automatically assume that it might be an advertisement, which makes them more likely to ignore it.”

De Universiteit van Notre Dame heeft op haar eigen website onderzoek gedaan naar de werking van sliders. Ze kwam tot de conclusie dat alleen de eerste slide enige ‘kliks’ kon verwachten, 1% van alle kliks op de betreffende pagina om precies te zijn. Op de slides daarna werd eigenlijk helemaal niet meer geklikt.

Mocht je nog niet overtuigd zijn? Bekijk dan deze link eens: http://shouldiuseacarousel.com/

Maar waarom zie je dan nog steeds sliders?

Websites van grote organisaties gebruiken nog vaak sliders op hun homepages. Je kunt je afvragen waarom ze dat eigenlijk doen. Ik denk dat het komt omdat sliders een aantal problemen oplossen voor de website-eigenaar.

Ten eerste kun je vals spelen door eigenlijk veel meer content op de homepage te plaatsen dan er eigenlijk op past. Ten tweede hoef je geen keuze te maken en discussies aan te gaan; elke afdeling kan op de homepage komen. En ten derde ziet een slider er vaak ‘cool’ uit. Zeker als je lang naar je homepage gaat staren,

Hoe vervang je een slider?

Eigenlijk is dit antwoord vrij simpel. Gebruik alleen de eerste slide en verwijder alle andere slides. Op die manier ontstaat er geen beweging en blijft de bezoeker kijken naar je boodschap. De inhoud van de resterende slides kun je eventueel op andere plekken noemen, op die manier krijgen ze meer aandacht dan dat ze kregen in de slider.

Heb je vragen over sliders? Ik beantwoord ze graag in het reactiegedeelte hieronder.

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel? Laat dan een reactie achter
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.