Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe ziet de ideale 404-pagina eruit?

Meestal besteden we weinig tijd aan de 404-pagina. Hij is er omdat het moet. Maar misschien is dat wel een gemiste kans. In dit artikel leg ik uit hoe 404-errors ontstaan, wat je er aan kan doen om dit te voorkomen en hoe je de ideale 404-pagina opzet.

De ideale 404 pagina helpt je verder op weg

Hoe ontstaat een 404-pagina?

De 404-pagina is een pagina die je website hoort te tonen wanneer een opgevraagde URL niet bestaat. Bijvoorbeeld iemand gaat per ongeluk of door een oude link richting de pagina /over-ons terwijl die inmiddels /ons-team heet. 

De 404-melding is een teken voor Google dat de URL niet bestaat en mocht Google deze URL in de searchdatabase hebben opgeslagen, dan wordt deze verwijderd. Er zijn ook andere meldingen zoals een 403; dit betekent dat de URL bestaat maar niet toegankelijk is zonder eerst in te loggen.

404 pagina van MOZ
De 404 pagina van MOZ.com: Grappig en toch functioneel door de zoekfunctie.

Kunnen 404-errors kwaad?

Nee. Google heeft in het artikel ‘Do 404s hurt my site?’ aangegeven dat 404-errors onderdeel zijn van het internet en nu eenmaal voorkomen. Google raadt wel aan om onnodige 404’s te verhelpen, bijvoorbeeld wanneer externe websites een URL bevatten naar een belangrijke pagina op je website die nog wel bestaat maar waar de URL van veranderd is.
 
Vooraanstaande SEO-guru’s zoals Rand Fishkin van Moz zijn van mening dat 404-errors goed en nodig zijn voor pagina’s die niet meer op je website beschikbaar zijn en daarom geen kwaad kunnen.

404's kunnen dus geen kwaad. We krijgen ook vaak vragen of duplicate content kwaad kan voor de vindbaarheid van je website binnen Google. Wil je hier meer over weten lees dan: Is duplicate content schadelijk?

Hoe voorkom je 404-errors?

Voorkomen is natuurlijk altijd beter dan genezen. In principe zijn er twee methodes om 404’s te bestrijden. 
 
Broken links
Spoor interne links op jouw website op die het niet meer doen. Het staat slordig, verstoort de interesse die een bezoeker in jouw website heeft en zorgt voor 404-errors.
 
Een broken linkchecker, zoals www.brokenlinkcheck.com kan een website scannen op links die het niet meer doen. Dit zullen deels links zijn naar externe websites, maar door deze links te verbeteren of te verwijderen voorkom je 404-errors bij andere websites en verhoog je de kwaliteit van je website wat ten goede kan komen voor de vindbaarheid van je website. 
 
Alle links die je verbetert richting interne pagina’s op jouw website komen direct ten goede aan het verminderen van je 404-errors.

Grappig maar niet echt functioneel.
De 404 pagina van Emailcenter: Grappig maar daar blijft het dan ook bij.

 
Externe links
Veel 404-errors ontstaan zonder dat we hier direct invloed op hebben. Een website creëert een link richting een pagina op je website maar maakt een foutje in de link of het is een oude URL die inmiddels veranderd is.
 
Binnen Google’s Search Console kun je nagaan welke 404’s er binnen je website ontstaan en je kunt ook zien welke externe links deze 404’s creëren. Een handige optie binnen de Search Console is dat je de lijst kunt downloaden als CSV of Google Document.

Op de hoogte blijven van internet ontwikkelingen? Meld je aan op onze nieuwsbrief
 
Het beste kun je de website met de niet werkende link een berichtje sturen met daarin de vraag of ze de link repareren. Niet alleen voorkomt dit 404’s en een verlies in bezoekers, maar een goede link naar een bestaande pagina zorgt voor een verbeterde vindbaarheid voor die pagina.
 
Lukt dit niet, dan kun de foutieve link redirecten richting de correcte URL. Wanneer bijvoorbeeld /over-ons veranderd is naar /ons-team. Kun je met een 301-redirect Google laten weten dat de URL voor altijd is veranderd en zal Google de database daarop aanpassen.
 
Vroeger ging dit redirecten veel via het .htaccess bestand. Dit is een bestand dat bekeken wordt voordat de website wordt geladen en waarbinnen je o.a. redirects kunt plaatsen.
 
We raden je echter aan gebruik te maken van de redirectfunctie die binnen je CMS aanwezig is. Op die manier heb je zelf controle over de redirects en kun je ze makkelijk aanpassen of toevoegen. Bezit je CMS geen redirectfunctie? Vraag dan aan je internetbureau om hiervoor een plug-in te installeren. 

Redirecten naar je homepage?

Dit is een quickfix die we helaas wel vaker zien. Zelfs bij grotere organisaties die toch de mankracht zouden moeten hebben om netjes redirects aan te maken.
 
Technisch en vanuit het gebruikersperspectief gezien is het niet verstandig om alle 404-errors te redirecten naar de homepage. Google gebruikt de 404-melding om de database van Google zelf aan te passen en op te schonen.
 
Daarnaast is het voor bezoekers erg onduidelijk wat er nu precies is gebeurd. Ze gingen naar een specifieke pagina en kwamen opeens op de homepage. Een goede homepage kan de bezoeker wel weer naar de juiste content leiden. Lees ook: Wat moet er op je homepage staan.

Maar vanuit het gebruikersperspectief kun je beter laten weten dat er iets mis is gegaan, dat het niet de schuld van de bezoeker is en hem of haar helpen de juiste pagina te vinden.

Tips om je 404-pagina te verbeteren

Ok, we weten nu dat 404’s heel vaak voorkomen, dat we er iets aan kunnen doen maar ook niet altijd en dat ze geen kwaad kunnen. Althans vanuit SEO-perspectief. 
404-errors kunnen nog wel kwaad vanuit conversie-optimalisatie perspectief. Om dit te voorkomen heb ik hier een aantal tips verzameld:

  • Wees vriendelijk en ga niet te lang in op wat er precies in detail is gebeurd. Je bezoeker wil de juiste content vinden.
     
  • Leg nooit de schuld bij de bezoeker en geef nooit het idee dat de bezoeker dom is. Impliciet kun je dit vrij snel doen door teksten als ‘Kun je het niet vinden?' te gebruiken.
     
  • Bied links van pagina’s aan waar men vaak naar op zoek is. Misschien kun je een patroon ontdekken en kun je de bezoeker op deze manier snel verder helpen.
     
  • Laat de bezoeker zoeken in een searchbox. Misschien ligt de pagina die ze zoeken diep in de website verstopt en kunnen ze deze niet snel terugvinden via je menu.
     
  • Bied aan een contact moment aan. Misschien dat een pagina een hele andere plek heeft gekregen, een andere titel heeft gekregen of dat er nu hele andere content voor in de plaats is gekomen. Doordat een bezoeker dit direct kan vragen help je deze bezoeker en jezelf verder.
404 pagina van Zeldman
De 404 pagina van Zeldman.com (uitvinder van het web): Meteen de focus op de juiste content vinden. Zo moet het.

Heb je vragen over 404-pagina’s? Dan lees en beantwoord ik ze graag hieronder in het reactiegedeelte.

Heb je iets aan deze content gehad? Laat weten hoe je ons waardeert.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En je ontvangt net als 2321 andere leden een overzicht van onze nieuwste artikelen. Met onderwerpen als; de laatste webdesign trends, SEO tips, conversie optimalisatie, Joomla, Drupal en Wordpress ontwikkelingen.

Reacties

Beperkte HTML

  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.