Overslaan en naar de inhoud gaan

De mini internetmarketing-strategie, haal meer uit je website in zo'n weinig mogelijk tijd.

Wanneer je met internetmarketing aan de slag gaat duizelt het je van de dingen die je moet doen. In de werkelijkheid hebben we niet zoveel tijd voor het promoten van onze online activiteiten. Simpelweg omdat andere werkzaamheden vaak meer prioriteit hebben.

4 stappen in 4 uur

De vraag is eigenlijk: ‘Hoe kun je met een zo klein mogelijke investering in tijd en energie toch een redelijke internetmarketing-strategie opzetten?’ Een investering die in ieder geval genoeg is om enige impact te hebben.

Met die vraag ben ik aan de slag gegaan en ik heb een mini internetmarketing-strategie opgezet die bestaat uit 4 stappen. En die samen, wanneer je hier routine in krijgt, niet meer dan vier uur moeten kosten. Hoe vaak je de stappen herhaald hangt af van je behoefte 

Adwords

Heb je nu geen 4 uur te besteden aan je website? Huur dan een Adwordsspecialist in die een Adwordscampagne voor je opzet. Houd er rekening mee dat dit een paar honderd euro per maand kost en de impact ervan stopt zodra je stopt met betalen.

En een SEO-specialist dan?

De dagen dat een SEO-specialist de website optimaliseerde en je meer bezoekers ging ontvangen liggen al enkele jaren achter ons. Inmiddels is er zoveel content online beschikbaar dat er vooral op inhoudelijk vlak onderscheid gemaakt moet worden. Daarnaast gaan we binnen de mini internetmarketing-strategie ook kijken naar wat er gebeurt nadat een bezoeker op je website komt.

# Stap 1: Analyseren

Dit is een relatief simpele maar belangrijke stap omdat de analyse ons informatie geeft die we nodig hebben in de volgende stappen.

Er zijn meerdere manieren om je website te analyseren. Er zijn statistieksystemen zoals Google Analytics, tools die opnames maken van je bezoekers zoals Hotjar. Er is de Search Console van Google en er zijn diensten die voor je in de gaten houden op welke positie je website te zien in is in Google. 

Dit zijn superinteressante tools voor wanneer je een fulltime internetmarketeer bent. We hebben voor deze mini internetmarketing-strategie maar vier uur voor alle vier de stappen, dus we richten ons op één systeem en dat is de meest gebruikte van allemaal: Google Analytics.

Google Analytics biedt ontzettend veel data aan. Veel van die data is pas interessant wanneer je deze in een bepaalde context bekijkt. Voor onze vervolgstappen willen we een aantal dingen weten: 

Aantal bezoekers

Door te kijken naar het aantal bezoekers in vergelijking met eerdere periodes leren we of onze marketingstrategie vruchten afwerpt of niet. De echte graadmeter ligt natuurlijk bij het aantal contactmomenten, offerte-aanvragen, groei in nieuwe leden of aanmeldingen voor de nieuwsbrief. Maar de groei hierin begint bij een toename in het aantal bezoekers.

Om te zien of er een stijgende lijn in het aantal bezoekers zit, kun je het beste gaan naar ‘Doelgroep’ en dan naar ‘Overzicht’. Je ziet dan meteen een grafiek met het aantal unieke bezoekers per dag. Belangrijk hierbij is dat je naar een langere periode kijkt, bijvoorbeeld 30 dagen of drie maanden. Vooral dan zie je goed of er sprake is van een toename. Zie de periode-instelling rechtsboven.

Gemiddelde tijd op een pagina

Dit vertelt je welke content aanslaat bij de bezoekers van je website. Dat bezoekers niet lezen, niet scrollen of pagina’s met veel tekst vermijden zijn dingen die men geregeld veronderstelt. De praktijk en de onderzoeken hiernaar laten echter het tegenovergestelde zien. Wanneer bezoekers geïnteresseerd zijn willen ze graag zoveel mogelijk lezen voordat ze een volgende stap nemen.

Wanneer je in Google Analytics naar ‘Gedrag’ en dan naar ‘Site-content’ gaat en vervolgens klikt op ‘Alle pagina’s’, dan zie je ongeveer in het midden de kolom ‘Gem. tijd op pagina’s’.

screenshot google analytics met daarin de gemiddelde tijd op pagina uitgelicht
In deze kolom vind je de gemiddelde tijd die de bezoekers op jouw pagina's hebben besteed.

Standaard staat dit overzicht ingesteld op de tien meest populaire pagina’s. Deze sortering zou ik zo laten staan. Afhankelijk van de hoeveelheid content die je website aanbiedt, kun je de getoonde pagina’s binnen Google Analytics ophogen.

Hoog bouncepercentage

Een bounce is wanneer een bezoeker van Google naar jouw pagina gaat en weer terugkeert naar Google (vermoedelijk niet vindend wat hij of zij zoekt). Dit vertelt je dus welke content niet aanslaat of er in ieder geval niet in slaagt bezoekers te bewegen om verder te klikken.
Je vindt het bouncepercentage ook terug op het inhoudsoverzicht in de kolom ‘Bouncepercentage’.

screenshot van Google analytics met de kolom bouncepercentage uitgelicht
In deze kolom vind je het bouncepercentage van jouw pagina's.

Als het goed is hebben we nu een beeld van goede en minder goede content en weten we of wat we aan het doen zijn enig succes heeft. Deze informatie nemen we mee naar de volgende stappen.

# Stap 2: Optimaliseren

De bezoekers die we op onze website krijgen moeten we leiden naar een bepaald doel. Dat kan een aanmelding zijn, een offerte aanvraag of het downloaden van een brochure. De navigatie richting zo'n doel noemen we ook wel een marketing-/salesfunnel.

Maar laat je niet intimideren door deze term. Een website is best simpel. Het zijn HTML-pagina’s met links richting andere HTML-pagina’s. Onze bezoekers klikken van pagina naar pagina en door in te spelen op de behoefte van de bezoeker kunnen we hem of haar de juiste informatie laten zien en zo overhalen verder te klikken. Dat is in een notendop de marketing-/salesfunnel van jouw website.

Waarom niet gewoon één pagina met op de homepage een knop ‘Vraag offerte aan?’. Omdat we als mens wantrouwend zijn en we eerst overtuigd moeten worden. 

Een autoverkoper stapt ook niet met een contract in zijn hand op je af zodra je de showroom binnenloopt. Eerst wordt je interesse gewekt, wordt je uitgelegd welke voordelen er aan dat model zitten, kun je even in de auto zitten of een proefrit maken om daarna met de verkoper een kop koffie te drinken. 

Dit is een heel proces en jouw website kan op dezelfde manier werken. Eerst de interesse wekken, op een volgende pagina meer uitleg geven en de voordelen tonen, voorbeelden van andere klanten laten zien en dan een kopje koffie, eh nieuwsbrief aanbieden. 

Net zoals de autoverkoper een bepaald proces voor ogen heeft, kun je dit proces ook op jouw website inzetten. Dat betekent echter niet dat de bezoeker dit per se moet volgen. Iedereen is anders. 

Een marketing-/salesfunnel kan er als volgt uitzien: 

  • Blogartikel. Je wekt de interesse van de klant en laat meteen zien kennis van zaken te hebben.
     
  • Cases. Je toont voorbeelden waardoor de klant het idee krijgt: ‘Dat wil ik ook.’ De referentie bij de case ‘bewijst’ dat je een betrouwbare partner bent. De bezoeker wil meer over jou of jouw bedrijf weten.
     
  • De ‘Over ons’-pagina. Je vertelt hier over wat jou uniek maakt en kan extra vertrouwen winnen door de mensen achter de organisatie te laten zien of behaalde certificaten of prijzen te tonen.
     
  • Contactpagina. Hier laat je zien hoe je bereikbaar bent. Dit zorgt ook weer voor vertrouwen en maakt de drempel om een offerte aan te vragen lager.

Data gebruiken

Kijk bij het maken van de funnelpagina’s ook naar de informatie die we in stap 1 hebben verzameld. De pagina’s met een hoog bouncepercentage willen we liever niet meer op onze website zien, laat staan in onze funnel. 

De pagina’s die goed gelezen worden, dus met een hoge gemiddelde tijd op de pagina, willen we wel graag in de marketing-/salesfunnel.

Optimalisatietips:

  • Elke stap in je funnel moet één duidelijke call-to-actionbutton hebben. Bij voorkeur moet deze onderaan de pagina staan en een duidelijke vormgeving hebben. Meerdere call-to-actions plaatsen kan, maar het is verstandig om de bezoeker naar één volgende stap te sturen.
     
  • Richt elke pagina binnen je funnel in met een duidelijke bezoeker voor ogen en bedenk welke vraag die bezoeker op dat moment heeft. Merk je dat de pagina ook allerlei andere vragen of bezoekers bedient? Creëer hier dan extra pagina’s voor.
     
  • Verwijder zo veel mogelijk ruis. Laat de bezoeker zich richten op de content van die stap en de call-to-actionbutton naar de volgende stap. We zijn snel geneigd om van alles te willen vertellen. Soms komt dat omdat we enthousiast zijn over onze producten of diensten. Vaak zien we ook dat verschillende afdelingen binnen een organisatie een product of dienst zo prominent mogelijk naar voren willen schuiven. Waak hiervoor. Iedereen kan een plek krijgen op de website, maar dit moet niet ten koste gaan van de bezoeker.
     
  • Maak de pagina plezierig om te lezen. Duidelijke koppen, een prettige indeling, een plaatje zo nu en dan of een opsommingslijstje. Uiteraard verpakt in een overzichtelijke vormgeving die er ook op een mobiel of tablet goed uitziet.

# Stap 3: Content creëren

Zoals je in de marketing-/salesfunnel kunt zien begin ik met een blogartikel. Dat is niet zonder reden. Een bezoeker komt (helaas) meestal niet op je website vanwege die mooie case of de beschrijving van je product.

De bezoeker is namelijk meestal niet actief op zoek naar die informatie. De bezoeker is bezig met het oplossen van zijn of haar eigen problemen en weet waarschijnlijk nog niet veel van jouw product of dienst. 

Daarom moeten we een brug vormen tussen de problemen die bezoekers ondervinden en de marketing-/salesfunnel waar je graag de bezoeker naar toe wilt hebben.

Dat vereist enig inlevingsvermogen, maar in veel gevallen kun je starten met de vragen die de bezoekers nu al stellen. Vaak stellen ze die aan sales- of helpdeskmedewerkers, dus die weten doorgaans met welke problemen de klant zit. Op basis van deze informatie kun je vaak al tientallen artikelen schrijven en meestal zie je dat door te beginnen er nog meer ideeën ontstaan. 

Schrijf deze ideeën voor content op in een document, deel dat met collega’s en gebruik het om overzicht te houden van de content die je al hebt gecreëerd en die je nog wilt gaan maken.

Tips om je content nog effectiever te maken:

  • Gebruik in je een titel een vraag. Als mensen zijn we van nature nieuwsgierig en zijn we eerder geneigd te klikken op een titel met een vraag omdat we het antwoord willen weten.
     
  • Etaleer je kennis en maak je content inhoudelijk. In de praktijk zie ik geregeld onze opdrachtgevers gebruik maken van copywriters die korte, makkelijk te lezen stukjes opleveren. Het is echter de vraag of dit aansluit bij je doelgroep die juist googelt op technische termen en op zoek is naar een partner met kennis van zaken.
     
  • Zorg dat de bezoeker verder klikt. Het liefst natuurlijk naar de volgende stap in je funnel. (Zie stap 2) Zorg daarom voor een duidelijke call-to-actionbutton richting die volgende stap. 

# Stap 4: Promoten

De content die je hebt gecreëerd kun je niet alleen als een magneet voor Googlegebruikers inzetten maar je kunt het ook via andere media verspreiden om nog meer mensen te bereiken.

Denk aan een nieuwsbrief die je eens in de paar weken verstuurt met een verzameling van je gecreëerde content, posts op Twitter, LinkedIn, Facebook, Instagram, etc. waarin je melding maakt van je nieuwe content. Tools als Mailchimp en Campaign Monitor maken het opzetten van je nieuwsbrief ontzettend simpel. 

screenshot van mailchimp een nieuwsbrief systeem
Mailchimp maakt het versturen van een nieuwsbrief makkelijk door mooie templates aan te bieden die je als basis gebruikt.

Als je eenmaal een template hebt gekozen is het een kwestie van titel, intro’s en een plaatje kopiëren en plakken en je nieuwsbrief kan de deur uit.

Tools als Hootsuite en Buffer helpen je bij het snel plaatsen van je posts op social media waardoor je tijd overhoudt voor andere zaken. 

Screenshot van het dashboard van buffer
Buffer is zo'n tool die het promoten van je content op social media erg makkelijk maakt.

Op welk socialmedia-platform je actief bent hangt vooral af van je doelgroep, wat voor content je creëert en wat voor product of dienst je aanbiedt. 

Ben je helemaal geen socialmedia-fan? Geen probleem, het is echt geen verplichting om hierop actief te zijn. Sterker nog, er zijn tal van bedrijven en organisaties die zich terugtrekken of zich nog maar richten op één of twee platformen.

Wanneer de nieuwsbrief de deur uit is en je socialmedia-posts zijn verstuurd zitten de internetmarketing-activiteiten er weer op.

Succes, en mocht je vragen hebben naar aanleiding van dit artikel? Dan beantwoord ik ze graag hieronder in het reactiegedeelte.

Heb je iets aan deze content gehad? Laat weten hoe je ons waardeert.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En je ontvangt net als 2,794 andere website eigenaren, marketing en communicatie specialisten een overzicht van onze nieuwste artikelen. Met onderwerpen als: De laatste webdesign trends, SEO tips, usability optimalisatie en tips om je conversie te verhogen.

Reacties

Beperkte HTML

  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.