Webinar - Je website toegankelijk maken
Jurrien heeft onlangs een webinar gegeven over het toegankelijk maken van je website. Bekijk de webinar hier terug.
In dit artikel duik ik dieper in wat Hotjar is, welke voor- en nadelen er aan het gebruik ervan kleven en hoe je Hotjar kun inzetten om jouw website te verbeteren.
Waarbij statistiekentools zoals Google Analytics met name de bezoeken meten van pagina tot pagina, nemen analysetools zoals Hotjar het gehele bezoek op, inclusief scroll- en muisbewegingen.
Hierdoor kun je beter zicht krijgen op problemen of kansen die je met Google Analytics lastiger ziet. Zo kun je zien op welke van de twee buttons richting je contactpagina de bezoeker het meest klikt. Dat een bezoeker eerst helemaal naar beneden scrolt voordat ze op een link klikken in je menu. Of waar de fold zich gemiddeld bevindt voor jouw bezoekers. ( Wil je meer weten over wat de fold is, lees dan ook: Wat zet je boven de fold? )
Een algemene feedbacktab met de vraag “Wat vind je van onze website?” wordt vermoedelijk niet veel gebruikt. De vraag “Kon je alles vinden?” bij een supportgedeelte op je website zal waarschijnlijk meer gebruikt worden.
Funnels aanmaken. Met een funnel (trechter) kun je de conversie meten die plaatsvindt op jouw website. Wanneer iemand een product bestelt in een webshop bijvoorbeeld, noemen we dit een conversie.
Een conversie kan ook bestaan uit het bezoeken van de contactpagina, een aanmelding op de nieuwsbrief of het downloaden van een whitepaper. Met Google Analytics is het meten van deze conversies ook mogelijk, maar Hotjar maakt het wel heel makkelijk en overzichtelijk.
Er zijn een aantal manieren waarop je de extra informatie die Hotjar je biedt kunt gebruiken. Dit zijn een paar voorbeelden:
Die zijn er in overvloed. Denk aan Mouseflow, Full Story, of Smartlook. Maar Hotjar is verreweg het populairst en zoals dat vaak gaat bij diensten of software, het populairste systeem geniet meer inkomen en kan daardoor in theorie meer en betere functionaliteiten ontwikkelen.
Omdat het gras altijd groener is bij de buren, ben ik bij de grootste concurrent van Hotjar, Full Story, gaan buurten om te kijken of deze ook interessante functies bezit.
De installatie gaat vrijwel hetzelfde als bij Hotjar, maar de interface en gebruikerservaring zijn net wat minder soepel en intuïtief.
Wat opvalt is dat het onderdeel van de heatmaps mist. Maar Full Story biedt wel een interessante functies in ruil voor dit “gemis”, namelijk de Rage Grade en Rage Clicks.
Full Story heeft een algoritme ontwikkeld waarmee ze op basis van specifieke gedragingen kunnen bepalen of een bezoeker boos is. Hiermee kan Full Story delen binnen je website aanmerken als plekken waar mensen vaak boos worden en de opnames hiervan verzamelen.
Full Story laat met deze functies zien wat er mogelijk is wanneer je intelligentie koppelt aan opnames van gebruikers en heeft wat dat betreft een troef in handen.
Hotjar is een fantastische tool, mits je gebruik maakt van de nieuwe inzichten die je ermee kan krijgen. Verwacht alleen geen tool die je installeert en die je daarna op magische wijze vertelt wat je aan je website moet verbeteren.
De mooi uitziende heatmaps zijn leuk maar voegen niet veel toe. De voordelen van Hotjar zitten met name in de recordings, feedback en funnelopties, allemaal verpakt in een prettige interface. Om de data die Hotjar genereert goed in te zetten moet je óf veel discipline hebben, óf je moet deze inzetten om specifieke problemen te onderzoeken.
Heb je vragen of opmerkingen over Hotjar of analyse tools in het algemeen? Dan beantwoord ik ze graag hieronder in het reactie gedeelte.
Wij delen graag de kennis die we in huis hebben
Er zijn nog geen reacties geplaatst.