Overslaan en naar de inhoud gaan

Content marketing stroomlijnen met Drupal

Content marketing is dé manier om meer bereik, omzet, bekendheid en autoriteit te krijgen. Maar het maken van content is voor kleine en grote organisaties een hele uitdaging.

Een ruimte vol met verslaggevers die content produceren, controleren en publiceren.

Content marketing is dé manier om meer bereik, omzet, bekendheid en autoriteit te krijgen. Maar het maken van content is voor kleine en grote organisaties een hele uitdaging.

Vaak zijn er onduidelijke afspraken, is de kwaliteit van de content niet voldoende of is het plaatsen van content zo omslachtig dat de meeste medewerkers op een gegeven moment stoppen met het schrijven van artikelen.

Wanneer je Drupal goed inricht kan dit zorgen voor:

  • Hogere kwaliteit van de content.
  • Gemakkelijkere invoer van de content.
  • Meer betrokkenheid bij de medewerkers.
  • Hogere productie van content.

Bij elk Drupal project dat we uitvoeren, letten we op een aantal facetten die ervoor zorgen dat de website een gestroomlijnde content marketing machine wordt:

Content invoer versimpelen

Wanneer we een Drupal website opzetten, kijken we naar de verschillende content types en de personen die de content moeten invoeren. Zo kan het zijn dat we het aanmaken van een blog, die geschreven wordt door een sales manager, extreem simpel maken. Dit doen we door de opties voor de gebruiker te beperken. We passen niet alleen de WYSIWYG editor aan, maar we versimpelen ook de navigatie en de interface. Over het algemeen geldt de regel: toon geen knoppen die gebruikers niet nodig hebben. De sales manager in dit voorbeeld ziet over het algemeen maar één knop: “artikel schrijven”. Afhankelijk van de wensen van de beheerders van de website, kan de sales manager zijn eigen artikelen bewerken met de knop “beheer je artikelen”.

Dit is niet om deze sales manager te beperken, maar om het invoeren van de content zo snel en gemakkelijk mogelijk te maken.

In dit voorbeeld kan het aanmaken van een blog door een gebruiker met de rol 'webredacteur' er heel anders uitzien. Er kunnen meer velden getoond worden en de webredacteur kan meer opties krijgen. Zoals; “cache legen” of “menu beheer”.

We kunnen echter nog meer doen om de content invoer te versimpelen:

  • Aparte velden voor afbeeldingen. Geen knip en plak werk meer om je plaatjes passend in een artikel te krijgen. Je upload een afbeelding en Drupal maakt de afbeeldingen precies op maat. De image style techniek binnen Drupal maakt het mogelijk van tevoren verschillende stijlen te definiëren en deze automatisch toe te passen op afbeeldingen.

Met een image style wordt het plaatsen van bestanden een stuk makkelijker

  • Auto complete velden. Bij het invoeren van tags kunnen we eerder ingevoerde tags tonen wanneer de gebruiker de eerste letters van een tag invoert. Bijvoorbeeld: iemand typt de letter "a" en er ontstaat vanzelf een lijstje van tags die in het systeem zitten, beginnend met de letter "a".

auto complete helpt gebruikers de juiste tags toe te passen

  • Default teksten. Binnen Drupal kan een veld een standaard waarde hebben. Neem bijvoorbeeld een veld bij een artikel waarin een tekstje moet komen te staan over de auteur. Het is mogelijk dit tekstje per artikel in te voeren, zodat er een unieke tekst ontstaat die gerelateerd is aan het artikel. Als je hier geen tijd voor hebt, dan is het fijn dat er standaard een tekst wordt getoond die eerder gedefiniëerd is door een webredacteur.

De juiste workflow opzetten

Onder de workflow versta ik de stappen die nodig zijn om van content invoer naar content publicatie te gaan. Het aantal stappen dat genomen moet worden, hangt sterk af van het type content en de organisatie. Het fijne aan Drupal is dat je dit per situatie kunt instellen.

Een goede workflow is er niet om gebruikers te beperken, maar om de kwaliteit van de content te verbeteren en elkaar te helpen. Bij elk project bedenken we een unieke oplossing die past bij de capaciteit van de organisatie.

Zo'n  oplossing is bijvoorbeeld een "laat de redacteur de tekst nakijken" vinkje. Een medewerker die een artikel geschreven heeft, kan door dit vinkje aan te zetten een oproep doen om het artikel door een redacteur te laten nakijken. Er wordt op dat moment een e-mail naar een redacteur verzonden. De redacteur gaat het artikel nakijken en kan daarna aangeven dat het nagekeken is. De medewerker krijgt hier een bericht van via de e-mail en kan het artikel vervolgens publiceren.

vraag een redacteur je artikel na te lezen

Een groot voordeel van deze oplossing is dat er geen communicatie nodig is tussen de medewerker en redacteur. Deze hoeven elkaar niet eens te kennen of bij elkaar in hetzelfde pand te zitten.

Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen op het gebied van Drupal? Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Publicatie en commentaar

Drupal is heeft als sterk punt dat het goed is in het creëren van overzichten en relaties tussen content. We gebruiken deze mogelijkheden om content overal op de website zichtbaar te maken. Wanneer een medewerker een artikel publiceert, zorgt Drupal ervoor dat het artikel op de juiste plekken getoond wordt zoals bij gerelateerde artikelen, op de profielpagina van de medewerker, op een overzichtspagina van het bewuste onderwerp of op de homepage.

Deze relaties kunnen we leggen, doordat de medewerker bij het invoeren van een artikel gevraagd wordt aanvullende data in te voeren, zoals categorie, tags, dossier, gebied, provincie, kleur of onderwerp. Zo hebben wij in onze eigen Drupal website een veld “CMS” bij onze artikelen. Dit artikel heeft bij het CMS veld de waarde “Drupal” gekregen.

Naast het publiceren van content, zijn de comments of reacties op websites steeds belangrijker aan het worden. Deels omdat organisaties willen laten zien dat ze open en transparant zijn, deels omdat het zorgt voor actuele content en een betere vindbaarheid in Google.

Het probleem dat ik bij veel websites tegenkom is dat er wel reacties komen, maar dat de auteur niet reageert en de discussie dus niet op gang komt. Vaak zien de reacties er ook rommelig uit. We bouwen daarom een aantal functies in:

  • De auteur van het artikel (en/of de redacteur) krijgt een e-mail bij de plaatsing van een reactie. Dat zorgt ervoor dat de auteur weet dat er een reactie is geplaatst. Hij of zij kan op die manier direct reageren. Als dat niet gebeurt, kan de redacteur dit alsnog doen.
  • De tweede functie is dat we mensen die reacties plaatsen de mogelijkheid bieden een e-mail te krijgen wanneer er een reactie geplaatst wordt op hun vraag of opmerking. Dit zorgt ervoor dat de discussie aan de gang blijft.
  • Tot slot geven we de reacties een duidelijke vormgeving en bouwen we de mogelijkheid in om een afbeelding vanuit gravatar te tonen bij het ingevoerde e-mailadres. Dit maakt het plaatsen van reacties persoonlijker.

De voordelen van Drupal voor jouw organisatie

Conclusie

Zoals je kunt zien zijn er een hoop dingen die je kunt doen om van je organisatie een content marketing machine te maken. Door je CMS te stroomlijnen voor content marketing, ontstaat er meer draagvlak binnen de organisatie.

Heb je vragen over Content Marketing in combinatie met Drupal? Of over het stroomlijnen van je content marketing? Ik lees en beantwoord ze graag hieronder in het reactie gedeelte.

Heb je iets aan deze content gehad? Laat weten hoe je ons waardeert.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En je ontvangt net als 2321 andere leden een overzicht van onze nieuwste artikelen. Met onderwerpen als; de laatste webdesign trends, SEO tips, conversie optimalisatie, Joomla, Drupal en Wordpress ontwikkelingen.

Reacties

Beperkte HTML

  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.