Zijn Metatags nodig voor een goede positie in Google?

Door Thomas van EldijkBijgewerkt op 4 januari 2024 13 Reacties

Het lijkt wel of we steeds meer energie stoppen in het “correct” structureren en labelen van onze websites. Van extra metadescriptions tot twittercards, en van open graph markup tot schema.org. Maar zorgt dit labelen van onze content met extra metatags voor een betere positie in Google?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Nee, volgens mij niet. Ik kan althans geen enkel verband vinden in de vorm van bewijs of onderzoek, dat het gebruik van extra metatags, naast een basis page title, helpt bij het behalen van meer bezoekers of een betere positie in de zoekresultaten.

Het doel van metatags

Metatags worden gebruikt om onze websites duidelijker te maken voor andere systemen. Zo kun je in een beschrijving aangeven waar je tekst over gaat, welke keywords er in voorkomen, wie de schrijver is en in welke taal de tekst is geschreven.

Wanneer iedereen consequent en correct metatags zou gebruiken, zou Google hier iets mee kunnen. Maar omdat we dat niet doen en zelfs metatags misbruiken, geeft Google in toenemende mate aan niet naar metatags te kijken. Zo meldde Google in 2009 dat het niet meer naar de keywords keek om de ranking te bepalen.

Google geeft in dit artikel aan dat er ook niet meer gekeken wordt naar de inhoud van de metadescription om de inhoud te bepalen.

“Even though we sometimes use the description meta tag for the snippets we show, we still don't use the description meta tag in our ranking.“

Google weet beter

Google weet allang in welke taal je een tekst hebt geschreven, waar je tekst over gaat en of het een kwalitatief goede pagina is. Sterker nog, Google ziet zelfs al je spelfouten.

“Off-topic: Die zijn trouwens wel van invloed op je vindbaarheid. In deze video geeft Mat Cutts van Google aan dat spelfouten in je reactie- / commentaargedeelte niet erg zijn, zolang de pagina’s van je website zelf maar van goede kwaliteit zijn.”

Waarom gebruiken we dan nog steeds metatags?

Dat is een goede vraag. Ik denk dat het een reden kan zijn om ons te onderscheiden. Sinds Google zich richt op websites met kwalitatieve content, zijn er steeds meer websites goede content gaan maken. In de hoop een betere website te maken dan de concurrentie, willen we het braafste jongetje van de klas zijn.

Voor websites die het moeilijk vinden om goede content te maken en merken dat hun positie in Google steeds verder wegzakt, is het meestal een paniekreactie om te kijken naar factoren die op oude lijstjes van SEO ‘experts’ voorkomen, zoals het gebruik van metatags.

Welke invloed hebben metatags?

In mijn zoektocht naar bewijs dat metatags enige invloed hebben, ben ik geen hard bewijs tegengekomen. Natuurlijk wel duizenden blogs van SEO experts die zeggen dat je metatags moet gebruiken en hoe. Maar geen cijfers of onderzoeken die aantonen wat het effect is.

De beste bron die ik heb kunnen vinden komt van MOZ. Misschien wel de bekendste en beste website over SEO-expertise. Al jarenlang maken de specialisten bij MOZ een lijst met zogenaamde ‘ranking factors’. Denk aan factoren als een keyword in de titel van je artikel of een link van een hoogstaande website richting je pagina.

In het begin konden SEO experts aangeven bij MOZ hoeveel effect ze hadden behaald met een bepaalde factor en op die manier kon op een zeer niet-wetenschappelijke manier bepaald worden of iets zou kunnen werken en in welke mate. De kwaliteit van de lijst werd steeds beter naarmate meer experts hun input gaven. Maar de resultaten bleven subjectief.

Op de hoogte blijven van internet ontwikkelingen? Meld je aan op onze nieuwsbrief

De laatste jaren heeft MOZ een eigen analyse-systeem ontwikkeld om de zoekresultaten van Google te bestuderen. In het kort voert MOZ 16.521 zoekopdrachten uit en analyseren ze bij elke zoekopdracht de eerste 50 resultaten.

De analysetool van MOZ kijkt bij alle websites in de top 50 van elk zoekwoord. Totaal worden er dus 826.050 pagina’s geanalyseerd en wordt er gekeken naar factoren als de snelheid van een website, het keyword in de titel of het keyword in de eerste zin van de tekst.

In de lijst staan verschillende Metatag factoren, zoals Schema.org, Twittercards en Open Graph markup. De score kan lopen van 0.1 tot 1.0.

Bron: https://moz.com/search-ranking-factors/correlations

Zoals je kunt zien scoren de meeste niet goed, zelfs negatief. Avertenties op je website tonen (zie het laatste item) heeft nog meer negatieve impact. Je website aanbieden in een beveiligde omgeving (https) heeft een positief effect.

Wanneer MOZ in dezelfde periode waarin de analysetool zijn werk heeft gedaan (mei 2015) aan SEO experts vraagt in hoeverre metatags invloed hebben op de vindbaarheid, dan valt op dat de effecten relatief hoog worden ingeschat, terwijl de realiteit anders is.

Wat nu?

Eigenlijk zijn er niet veel scenario’s te bedenken waarbij het toevoegen van extra metatags veel nut heeft. Elke moderne CMS zoals Drupal, Wordpress of Joomla, zorgt voor een goede page title die wordt gebaseerd op de titel van je pagina. De rest heeft of geen invloed, of wordt niet of nauwelijks gebruikt voor een betere positie in Google.

Meer inzichten over Drupal