De ultieme conversiechecklist: 12 tips om meer meer leads binnen te halen

Door Thomas van EldijkBijgewerkt op 17 maart 2024 4 Reacties

Veel van deze onderscheidende aspecten kun je makkelijk verbeteren in jouw voordeel. Neem bijvoorbeeld de foto’s op je website. Uit onderzoek blijkt dat foto’s van mensen ervoor zorgt dat potentiële klanten een goed gevoel krijgen en eerder bestellen, een offerte aanvragen of contact opnemen.

In dit artikel heb ik een checklist gemaakt met punten die je relatief makkelijk aan je website kunt verbeteren om de kans dat je website nieuwe klanten oplevert een stuk groter te maken.

1# Een betrouwbaar design

Maar wat is een betrouwbaar design? Dat hangt er deels van af of er een match is tussen de website en de doelgroep. Een website van een luxe automerk mag er ook luxe en gelikt uitzien. Dezelfde vormgeving zou misstaan bij een loodgieter.

Maar naast de match tussen vormgeving en doelgroep, die niet echt te duiden is in regels, zijn er wel algemene factoren die ervoor zorgen dat je webdesign betrouwbaar overkomt. In een onderzoek naar de betrouwbaarheid van websites werden door de deelnemers de volgende factoren het meest genoemd als ze een website als betrouwbaar zagen:

Een overzichtelijk en rustig design. Een goed webdesign zorgt voor balans en helpt de bezoeker de content makkelijk tot zich te nemen. Het is een soort smeermiddel. Zit er geen balans in het webdesign, dan kraakt de website en moet de bezoeker meer moeite doen om de content tot zich te nemen.

Geen pop-ups en advertenties. Let op dat er dus ook geen elementen op de website staan die hierop lijken. Dus geen sliders of carrousels gebruiken.

Een groot en prettig leesbaar font. Voor iedereen is dit anders, maar voor de zekerheid kun je de fonts op je website beter te groot maken dan te klein. Houd daarnaast rekening met genoeg contrast, maar overdrijf het niet. Veel ontwerpers proberen een webdesign rustig en overzichtelijk te houden door achtergronden en tekstkleuren op elkaar te laten lijken. Hierdoor oogt alles mooi rustig en vallen alleen enkele koppen en buttons op.

Goed kleurgebruik. Dit is een wat vage factor, maar de onderzoekers concludeerden dat het vertrouwen laag was bij saaie websites die geen kleuren gebruikten. Kleurgebruik is in die zin dus goed, maar je moet uitkijken dat het niet te druk en daarmee onoverzichtelijk wordt.

2# Correct taalgebruik

Spelfouten zorgen ervoor dat je website minder betrouwbaar overkomt. In principe geldt voor correct taalgebruik hetzelfde als voor een goed webdesign: het dient als smeermiddel en moet ervoor zorgen dat je boodschap zo soepel mogelijk bij je bezoeker aankomt. Bij een spelfout loopt de bezoeker vast en moet dan dus extra moeite doen om toch nog de content tot zich te nemen. Laat je teksten dus professioneel controleren en verbeteren.

3# De juiste en een eenduidige tone of voice

De tekst kan correct zijn, maar het komt geregeld voor dat we websites zien waarbij de homepage heel joviaal begint met je en jij. De bezoeker gaat vervolgens naar een landingspagina en wordt daar aangesproken met u en uw organisatie om daarna weer naar een hippe ‘Over ons’-pagina te gaan.

Meestal komt dit doordat er met meerdere mensen tegelijk aan de website wordt gewerkt en ieder de tekst met een andere insteek schrijft. Wat ook vaak gebeurd is dat oude en nieuwe content met elkaar gemixt wordt.

Om ervoor te zorgen dat je teksten als één worden gezien kun je:

4# Cases

Bewijs het maar. Je belooft van alles, maar voor wie, wanneer en waar heb je het al eerder gedaan? In een case, praktijkvoorbeeld, whitepaper of portfolio-item kun je uitleggen dat het niet alleen bij beloftes blijft maar dat er tastbare resultaten zijn.

We horen wel eens van onze opdrachtgevers dat ze het lastig vinden om cases te schrijven voor hun website zonder daarbij gevoelige informatie weg te geven aan concurrenten of hun klanten in verlegenheid te brengen. Soms wordt er daarom besloten om maar helemaal geen cases op de website te plaatsen. De ironie van deze beslissing is dat je online minder betrouwbaar overkomt zonder cases.

5# USP’s

Unique Selling Points. Oftewel unieke kwaliteiten waardoor een mogelijke klant voor jouw dienst of product zou moeten kiezen. Belangrijk aspect hierbij is het eerste woord: uniek. Bij veel websites zie ik een hoop USP’s, maar kunnen veel van deze claims ook gedaan worden door de concurrent. Een vergelijkende bezoeker gaat vaak naar meerdere aanbieders, degene die echt een Unique Selling Point vermeldt valt dan extra op.

6# Quotes

Er is weinig zo krachtig als een quote van een klant die zegt dat je een goede partij bent of dat je product echt werkt. Deze wijsheid is uiteraard al langer bekend, neem bijvoorbeeld de achterflap van een boek, maar op het internet was Amazon een van de eersten die ontdekte dat de ‘buy’-button meer werd gebruikt als er een positieve review in de buurt stond.

7# Foto’s van mensen

Of om specifieker te zijn; foto’s van gezichten. Deze foto’s zorgen er op een website voor dat de conversie stijgt. Klink misschien gek maar als je er over nadenkt zijn er ook veel websites die bewust geen foto’s van gezichten tonen. Deze bedrijven hebben misschien geen zin in gezeur over privacy of portretrechten. In plaats daarvan worden foto’s gebruikt van handen die wijzen naar een tablet of een telefoon. Wie er achter die handen zitten is niet bekend en dat zorgde bij de personen binnen dit onderzoek voor een negatief gevoel en minder vertrouwen in de website.

8# Openheid van zaken

Bezoekers van websites worden steeds beter in het herkennen van websites die niet te vertrouwen zijn en 'scannen' hier bewust of onbewust op. Deze elementen kun je toevoegen om betrouwbaar over te komen:

9# Awards, certificaten of partnerlogo’s die waarde hebben voor de bezoeker

Gebruik deze logo’s op de juiste plek en op de juiste manier. Niemand gaat naar een partnerpagina om naar 32 partnerlogo's te kijken of weet precies wat het CJFK2001-certificaat inhoudt. Zonde, want vaak gaat er een hoop moeite, tijd en geld in het behalen van certificaten, awards of partnerships zitten.

De oplossing is om deze logo’s te voorzien van een korte uitleg waarbij de focus ligt op het voordeel voor de bezoeker. Dit stukje content kun je beschouwen als een referentie die je op de juiste plek kunt inzetten om een twijfelende bezoeker te overtuigen.

10# Op elke pagina één call-to-action

Deze check is eigenlijk een dubbele check. Ten eerste om te controleren of elke pagina daadwerkelijk een call-to-action heeft. We zien in de praktijk ontzettend veel pagina’s die nergens toe leiden. De content staat er, maar daar blijft het bij. De bezoeker wordt niet uitgenodigd om verder te klikken en heeft de keuze om de website te verlaten of zich door de menu-items te worstelen.

De tweede check is om te controleren of de pagina call-to-actions bevat naar hetzelfde doel. Verschillende call-to-actions richting verschillende doelen kunnen je conversie verminderen.

Je kunt dan denken aan: ‘Meld je aan de voor de nieuwsbrief’, ‘Vraag een offerte aan’ of ‘Neem contact op’. De bezoeker weet niet welke call-to-action nu gevolgd moet worden en haakt af. Pagina’s met meerdere call-to-actions voor hetzelfde doel stijgen vaak qua conversie.

11# De juiste call-to-action op het juiste moment

Bij de meeste websites en salesfunnels moeten bezoekers over de streep getrokken worden. Dat kost tijd en vaak vereist dit het bezoek aan een aantal pagina’s. Op elke pagina een call-to-action-button plaatsen met de tekst ‘Vraag een offerte aan’ kan maar is misschien niet de beste tactiek. De kans is groot dat deze call-to-action te vroeg komt in het beslissingsproces dat de bezoeker doormaakt waardoor de button vermeden wordt.

Een betere tactiek is nadenken over een ideale salesfunnel binnen je website en zo de juiste call-to-actions op de juiste plekken te plaatsen. Wil je dat een bezoeker van een blogartikel naar een case gaat, dan kan je een call-to-action-button gebruiken met de tekst ‘Wil je zien hoe we deze kennis in de praktijk hebben gebracht’ of ‘Leer meer over … binnen deze case’. Nadat de bezoeker je cases heeft doorgenomen wil je meer laten zien over je diensten en kun je call-to-actions maken om de bezoeker over te halen ze te gaan bekijken.

Natuurlijk kan een bezoeker altijd de beslissing maken om van een case direct naar een contactpagina te gaan en achteraf kun je dit in je statistieken analyseren en je call-to-actions hierop aanpassen.

12# Focus op microconversies

Dit zijn kleine stapjes die een potentiële klant kan maken om na verloop van tijd over te gaan tot het aanschaffen van een product of het afnemen van een dienst. Denk bij micro conversies aan het aanmelden voor een nieuwsbrief, het invullen van een poll, het geven van een review, het volgen van een social media-kanaal, het stellen van een vraag of het downloaden van een whitepaper.

Er zijn een aantal redenen om je website meer in te richten op het behalen van microconversies:

Conclusie

Met deze 12 checks moet je de conversie een boost kunnen geven. Heb je nog meer tips om je conversie te verhogen? Of heb je juist vragen over het verhogen van je conversie? Ik lees en beantwoord ze graag hieronder in het reactiegedeelte.

Meer inzichten over Checklists