Overslaan en naar de inhoud gaan

Zorgt een goed webdesign voor betere SEO?

Een mooi webdesign zorgt voor een goede uitstraling, vertrouwen en fijne leesbaarheid. Maar zorgt het ook voor een betere positie in Google?

Verbetert een goed webdesign de vindbaarheid van je website?

Een mooi webdesign zorgt voor een goede uitstraling, vertrouwen en fijne leesbaarheid. Maar zorgt het ook voor een betere positie in Google?

De meeste mensen denken bij SEO aan metatags, de juiste H1 en H2. Maar in de praktijk hebben deze onderdelen niet zoveel invloed meer op de Google ranking van je website.

De meeste websites hebben hun technische SEO-optimalisatie ruimschoots op orde omdat cms-en zoals Drupal, Wordpress en Joomla, direct na installatie of met behulp van enkele plug-ins, al helemaal SEO-proof zijn. Dit betekent dat er op het technische vlak weinig onderscheid meer is tussen websites.

 

User metrics & engagement

Maar er moet een verschil zijn, anders kan de ene website niet hoger of lager eindigen in de zoekresultaten. Google kijkt daarom steeds meer naar het gedrag van de bezoekers van jouw website. Blijven ze? Klikken ze? Lezen ze? 

Deze gebruikersstatistieken geven Google een beeld van hoe jouw website presteert. Omdat SEO-experts hier weinig tot geen invloed op hebben, is SEO is al verschillende keren ‘dood’ verklaard en verschillende bekende SEO-experts zijn gestopt omdat hun werk steeds meer begint te lijken op het werk van usability-, user interface- en webdesignexperts. 

Een betere navigatie, een betere leesbaarheid en een beter webdesign zorgen voor het onderscheid in een online wereld waarin iedereen na de installatie van zijn cms een SEO-geoptimaliseerde website heeft.

Uit een onderzoek van SEO-expert MOZ naar de relatie tussen user metrics & engagement en de positie binnen Google’s zoekresultaten blijkt dat:

“Sites with lower bounce rates, longer time-on-site metrics, and more page views—some of the data points that SimilarWeb measures—tend to rank higher in Google search results.”

Bron: https://moz.com/blog/traffic-engagement-metrics-their-correlation-to-go…

Vertrouwen

Hoe kun je de gebruikersstatistieken beïnvloeden? In het kort komt het er op neer dat je website het vertrouwen moeten krijgen van de bezoeker. Pas hierna ontstaat er ‘user engagement’ en zal een bezoeker op je website blijven, je teksten lezen of ergens op klikken.

Op de hoogte blijven van webdesign of SEO trends? Meld je aan op onze nieuwsbrief

Maar hoe win je het vertrouwen? Goede teksten zijn belangrijk, maar misschien nog belangrijker is het webdesign. Nog belangrijker? Ja, volgens onderzoek gedaan door ACM Special Interest Group on Computer-Human Interaction, waarbij gekeken werd welke factoren bepalen of een website ‘betrouwbaar’ is, blijkt dat de meeste mensen, 94% om precies te zijn, kijken naar hoe een website eruitziet, en dat maar 6% op basis van de inhoudelijke tekst bepaalt of een website deugt of niet. 

Uit het onderzoek kwam naar voren dat de volgende elementen zorgden voor wantrouwen bij bezoekers:

  • Een drukke of complexe lay-out.
  • Pop-ups en advertenties.
  • Kleine fonts die niet goed leesbaar zijn.
  • Een saai webdesign en of geen kleurgebruik.
  • Langzaam ladende website.

Bouncerate & Time on site

Er zijn twee gebruikersstatistieken die je binnen Google Analytics (of een alternatief statistiekensysteem zoals Piwik) kunt bekijken en kunt verbeteren met een goed webdesign.

De eerste heet Bouncerate. Een bounce betekent dat iemand via Google op jouw pagina komt en direct weer terug gaat naar Google. Waarom een bezoeker weggaat is niet terug te zien binnen je statistieken. Misschien komt je tekst niet overeen met wat de bezoeker zoekt, maar afgaand op het onderzoek van ACM, is de kans groot dat je webdesign niet genoeg vertrouwen uitstraalt. Een beter webdesign zorgt voor vertrouwen, waardoor een bezoeker op je website blijft. Of een bezoeker jouw website vertrouwt wordt razendsnel bepaald. Volgens een onderzoek van Google uit 2012 blijkt dat al na 17 milliseconde een mening wordt gevormd. Verder blijkt uit hun onderzoek:

"Websites with low visual complexity and high prototypicality (how representative a design looks for a certain category of websites) were perceived as highly appealing."

Bron: http://research.google.com/pubs/pub38315.html

Nog een manier om je bouncerate te verlagen is door de bezoeker te laten klikken. Bij een klik gaat de bezoeker naar een volgende pagina, waardoor de bouncerate van de pagina waar de bezoeker origineel op terecht kwam, lager uitvalt.

De bezoeker uitnodigen om te klikken moet niet gebeuren via pop-ups of banners. Dit zijn elementen die zorgen voor wantrouwen. Je kunt bezoekers laten klikken door ze te wijzen op pagina’ s met relevante informatie. Dit kan in de vorm van een doodgewone link of een duidelijke button. De vormgeving moet ervoor zorgen dat er een balans ontstaat tussen het oproepen tot actie en een rustige en overzichtelijke website.

Time on site staat voor de tijd die de bezoeker op een pagina blijft. Een pagina met best veel inhoud en een korte ‘time on site’, is geen goed teken en een signaal voor Google om de positie van die pagina in de toekomst te gaan verlagen. 

Een goed webdesign zorgt voor een goede leesbaarheid op verschillende schermen. Met behulp van stijlelementen zoals een blockquote of subkoppen, wordt een pagina tegelijk luchtiger en overzichtelijker.

Conclusie

Je webdesign heeft ontzettend veel invloed op het vertrouwen dat bezoekers aan jouw website geven. Volgens het onderzoek van ACM kijkt 94% alleen naar het webdesign om dit te bepalen. Meer vertrouwen zorgt voor betere gebruikersstatistieken, die op hun beurt je positie binnen Google beïnvloeden.

 

Heb je iets aan deze content gehad? Laat weten hoe je ons waardeert.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En je ontvangt net als 2321 andere leden een overzicht van onze nieuwste artikelen. Met onderwerpen als; de laatste webdesign trends, SEO tips, conversie optimalisatie, Joomla, Drupal en Wordpress ontwikkelingen.

Reacties

Beperkte HTML

  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.