Waarom je altijd gerelateerde content moet tonen

Door Robert RooseBijgewerkt op 22 februari 2024 0 Reacties

Gerelateerde content zorgt ervoor dat bezoekers langer op je website blijven. Dit is beter voor jou, de bezoeker en voor Google. Daarnaast zorgen recente wijzigingen in documenten van Google ervoor dat het belang van gerelateerde content mogelijk nóg groter wordt.

Een bezoeker wordt door Google naar jouw website gestuurd op basis van een specifiek zoekwoord. Deze potentiële klant smult van de content die voorgeschoteld wordt. Elke paragraaf wordt aandachtig gelezen totdat het eind van de pagina bereikt is. Het is doodzonde als dit ook meteen het uitstap punt is voor deze bezoeker. Als je geen mogelijkheid biedt om door te klikken naar andere content verlaat deze bezoekers hoogst waarschijnlijk je website. Daarom is het verstandig altijd een zogenaamde call to action onderaan de pagina te plaatsen. Dit kan bijvoorbeeld een link zijn naar de contact pagina of de mogelijkheid om jezelf in te schrijven voor een nieuwsbrief. Een andere optie is om bezoekers te verwijzen naar gerelateerde content op je website.

De voordelen van gerelateerde content:

De Google Quality Rating Guidelines en Supplemental Content

Naast alle bovengenoemde voordelen zijn er recente ontwikkelingen geweest die het belang van gerelateerde content nog groter maken. Google heeft begin deze maand de zogenaamde ‘Quality Rating Guidelines’ volledig herschreven. Deze richtlijnen worden gebruikt door de ‘Quality raters’. Dit zijn medewerkers van Google die handmatig de pagina’s beoordelen die zoekresultaten laten zien na een bepaalde zoekopdracht. Op deze manier worden aanpassingen aan het algoritme van Google getest. Quality raters krijgen een pagina te zien en moeten deze dan beoordelen op bepaalde aspecten zoals beschreven in de richtlijnen. In deze video legt Matt Cuts van Google uit hoe het precies in zijn werkt gaat:

https://youtu.be/nmo3z8pHX1E

De Quality Rating Guidelines verraden dus eigenlijk op welke punten Google het algoritme probeert te verbeteren. In de herschreven versie is extra veel aandacht voor ‘Supplementary Content’ oftewel gerelateerde content. Er bestaat een grote kans dat gerelateerde content in de toekomst nog belangrijker gaat worden voor Google. Hierbij wordt wel de kanttekening gemaakt dat gerelateerde content ook echt gerelateerd moet zijn. Wanneer de content waarnaar verwezen wordt niks te maken heeft met de pagina waarop de bezoeker zich bevindt kan dit zelf schadelijk zijn voor de beoordeling die jouw website van Google krijgt.

Voorbeelden van gerelateerde content

Heb jij al gerelateerde content op je website staan? Of heb je meer voorbeelden? Deel ze met mij in de reacties hieronder.

Meer inzichten over SEO