Overslaan en naar de inhoud gaan
Een tram in de stad.

Hoe houd je een informatieve website inzichtelijk?

Screenshots van de Drupal website van DOVA op verschillende apparaten, zoals een mobiel, tablet en laptop.

De samenwerking met Robert en Thomas verliep heel soepel. Na het delen van onze verwachtingen over de nieuwe site zijn ze aan de slag gegaan. Bij de presentatie hebben ze ons enorm verrast met een site die helemaal aan onze verwachtingen voldoet en op sommige punten zelfs die verwachtingen overtreft. Deze professionals hebben aan een half woord genoeg!

Maar weten over hoe we de ideale informatieve website maken?
Carin Vos Carin Vos DOVA

DOVA is een samenwerkingsverband dat bestaat uit de 12 provincies, de Vervoerregio Amsterdam, de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag en het OV Bureau Groningen-Drenthe. Om het openbaar vervoer te verbeteren stemt DOVA landelijk OV-beleid op elkaar af en deelt kennis en ervaring.

Om deze verbetering in het openbaar vervoer te bereiken wisselen de partners binnen het samenwerkingsverband kennis en data met elkaar uit. Veel van die informatie is openbaar en staat op de website van DOVA. De uitdaging voor ons zat in het vindbaar maken van deze kennis en data en het aanduiden van de onderlinge verbanden.

DOVA bedient verschillende soorten gebruikers; denk aan mensen die werken bij vervoerders, overheidsorganisaties, maar ook organisaties die kennis en data van DOVA willen gebruiken in hun apps of dienstverlening. Dit maakt het lastig om een lineair pad te creëren zoals een menu- of folderstructuur. Het gevaar van zo’n indeling is namelijk dat je een naam geeft aan een menu-item of folder die voornamelijk logisch is voor de mensen die de content hebben gecreëerd. 

De moeilijkheid van het creëren van een goed lineair pad voor de bezoeker is een fenomeen dat we bij vrijwel alle websites die we ontwerpen en bouwen tegenkomen. Het is aan ons als webdesignbureau om plaats te nemen op de stoel van de bezoeker en om samen met de opdrachtgever tot een oplossing te komen die acceptabel is voor iedereen die de website bezoekt.

Screenshot van de Dova website en het thema overzicht
Alle content is opgedeeld in herkenbare thema's met een beeldmerk.

De oplossing: filters

Veel gebruikersonderzoeken laten zien dat filters de websitebezoekers helpen bij het vinden van de juiste content. De bekendste voorbeelden hiervan vinden we terug in webshops waarbij bezoekers razendsnel tussen duizenden producten een kleinere selectie kunnen maken en zo tot hun keuze komen.

Bij de DOVA-website hebben we een combinatie gemaakt van lineaire navigatie en filters. We helpen de bezoeker door een voorselectie te maken op basis van zes thema’s die de content op de website onderverdelen in duidelijke, voor iedereen te begrijpen onderwerpen.

Binnen een thema krijgt de bezoeker alle content te zien die hierbij hoort. Met een zoek-, filter- en sorteerfunctie kan men snel de juiste content vinden. Eenmaal bij de juiste content uitgekomen kan men de bijbehorende documenten downloaden, teruggaan naar het thema of verder navigeren naar gerelateerde content.

screenshot van de Dova website met een voorbeeld van de filters
Binnen een thema kunnen de bezoekers filters gebruiken om de juiste content te vinden.

137,5% meer bezoekers

De website is zeer goed ontvangen. Dat is terug te zien aan zowel de positieve feedback van bezoekers van de DOVA-website als aan de statistieken binnen Google Analytics. Al in de eerste twee weken was een stijging te zien in de bezoekersaantallen. Die stijging zette zich door in de eerste maanden na de livegang en met de verbeteringen die we samen met DOVA doorvoeren verwachten we dat dit blijft stijgen.

Het bouncepercentage ging ten opzichte van de oude website direct omlaag, wat inhoudt dat de website beter voldoet aan de zoekopdracht van de bezoeker.

Daarnaast werd de tijd die de bezoeker op de nieuwe website doorbracht aanzienlijk korter. Dit is goed te verklaren door de aangepaste indeling van de content waardoor de bezoeker sneller de gezochte documenten kan vinden en downloaden.

In de toekomst een portal

De Dova-website is gebaseerd op het opensource-CMS Drupal. Kenmerk van dit CMS is dat het zeer goed uitbreidbaar is. Drupal gedraagt zich, in tegenstelling tot CMS-en zoals Joomla en Wordpress, meer als een framework. Plug-ins, of modules zoals de uitbreidingen voor Drupal worden genoemd, bestaan uit kleinere onderdelen die samen een nieuwe functionaliteit vormen. Daardoor zijn de mogelijkheden eindeloos en is de controle en kwaliteit over het algemeen erg hoog.

Voor DOVA gaan we de website nog uitbreiden met een portal. Achter de inlog krijgen de gebruikers afgeschermde content te zien en wordt er een verzamelplek gecreëerd voor dashboards waar gebruikers direct alle OV-data kunnen inzien.

Deze portal kan meegroeien met de activiteiten van DOVA en op allerlei manieren samenwerking verder faciliteren. Denk aan het delen van documenten, samenwerken in kleinere groepen binnen de portal of koppelingen met externe systemen waardoor partners data direct binnen de Drupalwebsite kunnen inzien.

Factsheet
Oplossing(en)
Content management systeem
Drupal 7
Locatie(s)
Utrecht
Sector(en)
Overheid
Werkzaamheden
Webdesign
Webdevelopment
Training

"Wil je net als DOVA ook een informatieve website waarbij bezoekers de kennis vinden die ze zoeken? We vertellen je graag meer over onze aanpak."

Neem dan contact met ons op
thomas van eldijk Thomas van Eldijk Van Eldijk

Vergelijkbare projecten

foto van mensen in een park

Exodus is geen commerciële instelling, biedt informatie aan net als DOVA maar bij de Exodus website hebben we gekozen voor een multi-site cms oplossing.

"Van Eldijk vertaalden perfect onze wensen naar een plan voor de nieuwe website" Marloes Berings Marloes Berings Exodus
Vrachtschip op zee.

Net als de DOVA website hebben we de Alewijnse website een compleet nieuwe structuur gegeven. Met als resultaat een flinke boost in de bezoekersaantallen.

"De website is gemakkelijk in gebruik, ook voor onze redacteuren met weinig internet-ervaring." Frederique Nagtegaal Frederique Nagtegaal Alewijnse Holding B.V.