Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat voor een content moet ik schrijven?

In dit artikel deel ik een model dat je helpt bij het schrijven van content voor verschillende doelgroepen. Op deze manier zorg je ervoor dat je een zo groot mogelijk bereik hebt met je website.

Een ladder in het gras.

Een website ontwerpen en bouwen is makkelijk in vergelijking met het schrijven van content voor de website. Want welke content moet je nou precies schrijven en waar wil je dat jouw website op gevonden wordt door zoekmachines zoals Google en Bing?

Het ‘Awareness ladder’ model van Ben Hunt

Bij het schrijven van content kun je het ‘Awareness Ladder’ model gebruiken. Dit model is afkomstig uit het boek ‘Convert!: Designing website to increase traffic and conversion’ van Ben Hunt. Vroeger, voordat zoekmachines echt populair waren, kwam iedereen binnen op je website via de homepage. Op je voorpagina kon je mooi je boodschap etaleren en kon je de bezoekers verder verwijzen met een duidelijke navigatie structuur. Nu de term Googlen synoniem is voor iets zoeken op het internet zijn er nog maar weinig mensen die de URL van jouw site intikken in hun browser. De meeste bezoekers beginnen de zoektocht naar een oplossing voor hun probleem bij Google. En dat is voor een website beheerder eigenlijk een hele mooi uitkomst. Je kan al deze bezoekers met hun eigen problemen een unieke homepage geven. Een landingspagina die precies op maat gemaakt is voor deze doelgroep. Om te bepalen welke content je moet schrijven voor deze landingspagina’s is het ‘Awareness Ladder’ model een handig hulpmiddel. Deze ladder bestaat uit de volgende stappen of niveau’s waarin een gebruiker zich bevindt: 

Stap 0: Dit zijn mensen die geen probleem ondervinden en ook niet op zoek zijn naar de oplossing die jouw product of dienst biedt.
Stap 1: Deze groep mensen heeft een probleem maar weten niet dat er een oplossing voor bestaat.
Stap 2: In deze stap weten de mensen wel dat er een oplossing is voor het probleem maar zijn zij niet op de hoogte van jouw specifieke product of dienst.
Stap 3: Deze potentiële klanten weten van het bestaan van jouw product of dienst maar zijn nog niet overtuigd van het feit dat jouw oplossing beter is dan de oplossing van concurrenten.
Stap 4: Zij zijn overtuigd van de voordelen van jouw oplossing maar zijn nog niet bereid zich te binden en jouw product of dienst af te nemen.
Stap 5: Dit zijn jouw klanten. Zij zijn overtuigd van jouw oplossing en gaan over tot het afnemen van jouw product of dienst.

De ‘Awareness ladder’ in de praktijk

Stel je voor je hebt je eigen navigatiesysteem ontwikkeld speciaal voor fietsers genaamd ‘CycleNav3000’. Hoe kan je dan in elke stap het beste de doelgroep bereiken?

Stap 0

Mensen uit stap 0 bereiken is het allermoeilijkste en is eigenlijk ook niet te doen via je eigen website. Je kan dit dan ook beter zien als een soort branding voor mensen die op dit moment misschien niet het probleem hebben waar jij een oplossing voor hebt maar wat wellicht in de toekomst kan veranderen. Je moet dan gaan adverteren op plekken waar je doelgroep zit. Zoals speciale tijdschriften die gericht zijn op fietsen en fietsers. 

Stap 1

Deze groep mensen wil graag navigeren op de fiets maar weten niet dat er een oplossing is voor dit probleem. Je kan dan pagina’s schrijven die gaan over navigeren op de fiets zoals: 

  • ‘Hoe navigeer je op een fiets?’
  • ‘Navigatiesystemen voor fietsers’

Stap 2

Het bestaan van navigatiesystemen voor fiets is bekend bij deze doelgroep alleen weten ze nog niks van jouw specifieke oplossing. Je kan dan bijvoorbeeld jouw product gaan vergelijken met andere oplossingen:

  • ‘Waarom je nooit je telefoon moet gebruiken om te navigeren op je fiets’
  • ‘Garmin Edge versus CycleNav3000’

Stap 3

‘CycleNav3000’ is voor deze groep een bekend product. Maar wat zijn nu precies de voordelen dit systeem? Schrijf content in de trant van:

  • ‘De voordelen van CycleNav3000’
  • ‘Waarom elke fietser een CycleNav3000 moet hebben’

Stap 4

Simpelweg de voordelen opsommen is niet voldoende voor deze groep mensen. Je moet een beeld schetsen waardoor zij zichzelf de ‘CycleNav3000’ zien gebruiken en ook de voordelen van het gebruik inzien. Dit kun je het beste doen door andere mensen te laten vertellen over je product door middel van referenties:

  • ‘Hoe de CycleNav3000 mijn fietsavonturen een boost heeft gegeven’
  • ‘Waarom ik nooit meer van huis ga zonder mijn CycleNav3000’

Stap 5

Deze mensen willen jouw product kopen. De content die je voor deze doelgroep schrijft is daarom ook heel simpel:

  • ‘De CycleNav3000 kopen’
  • ‘CycleNav3000 prijzen’

Hoe zit dat met jouw website?

Bekijk nu de content op jouw website. Heb je voor elk van deze stap al content online staan? Als dat niet het geval is zal je deze groep ook nooit via de zoekmachines kunnen bereiken. Ze kunnen immers geen oplossing vinden voor het probleem dat zij hebben. Heb je nog vragen of opmerkingen over dit model laat dan hieronder een reactie achter.

Heb je iets aan deze content gehad? Laat weten hoe je ons waardeert.

Reacties

Beperkte HTML

  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.