Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat zet je in de footer van je website?

De footer kan een redmiddel zijn voor bezoekers die niet direct kunnen vinden wat ze zoeken. Maar hoe ziet de ideale footer eruit en welke links plaats je wel en welke niet in de footer?

Een goede footer kan de redding zijn voor je bezoekers.

Fat Footer

De footer van een website hebben we jarenlang gezien als vergaarbak om pagina’s als disclaimer, privacyverklaring of copyrightregel te plaatsen. 

Toen ontdekte men de kracht van links met betrekking tot zoekmachines en werden footers vooral gebruikt als SEO-tool. Vandaar de term ‘fat’ footers. De footers werden steeds groter en bevatten steeds meer links.

Bij de footer van Teakers krijgen populaire onderwerpen een prominente plek.
Bij deze footer krijgen de meest populaire onderwerpen een prominente plek.

Usability experts zoals Jakob Nielsen waren fel tegenstander van deze fat en obese footers omdat ze geen voordeel hadden voor de bezoekers. 

Google zelf zag dit ook in, en inmiddels is de invloed van deze footers afgenomen. Google kijkt bijvoorbeeld naar de hoeveelheid links op een pagina in relatie tot de hoeveelheid content. Dit zorgt er al snel voor dat websites met een fat of obese footer geen voordeel halen uit de vele links.

“It's likely that Google starts ignoring links after a certain point."

Dr. Peter J. Meyers - Moz

Vangnet

De gedachte dat bezoekers niet scrollen en dat relatief weinig mensen de onderkant van een pagina bekijken, werd de afgelopen jaren door steeds meer onderzoeken ontkracht.

Dit zette ontwerpers en websitebouwers ertoe om de footer meer aandacht te geven en er ontstonden footers die een meerwaarde hadden voor de bezoekers.

“Fat footers can greatly increase usability for people who arrive at the end of a page without finding what they want.”

Jakob Nielsen - NN Group

Footer Abnambro
Mooie vormgeving maar zijn dit items waar mensen naar op zoek zijn?

Op de hoogte blijven van de laatste internet trends? Meld je aan op onze nieuwsbrief

De juiste elementen

Met de wetenschap in gedachten dat de footer zorgt voor een verbetering van de vindbaarheid en dient als vangnet voor je bezoeker, zou je haast de neiging krijgen om alle pagina’s van je website in de footer te plaatsen. Maar dan loop je het risico dat zowel Google als de bezoeker je footer negeren. Je moet een keuze maken en zorgen voor de juiste balans in je footer.

Een truc hierbij is om je footer op te delen in verschillende onderdelen:

  • Onderwerpen waar men vaak naar zoekt. Om dit te bepalen kun je kijken naar verschillende statistieken. De meest gebruikte zoekwoorden in je zoekfunctionaliteit ligt hierbij voor de hand. Maar denk ook aan de navigatiepaden in Google Analytics. En vergeet de feedback van bezoekers in je reactie-, commentaar-, en contactformulieren niet.
     
  • Doelen waar jij graag je bezoeker naar toe wilt laten gaan. Denk aan je nieuwsbrief-aanmeldformulier. Een contactformulier. Brochure-downloadformulier. Of je social mediaplatformen.
     
  • Praktische informatie. Natuurlijk kun je hier de bekende disclaimer of privacyverklaring kwijt, maar denk vooral aan je bezoeker; die zoekt hier niet zoveel naar, maar misschien wel naar je algemene voorwaarden, openingstijden, downloads of routebeschrijving.
Footer Wehkamp
Een goede balans tussen praktische informatie en conversiedoelen.

Goede footer, slechte footer?

Het is helaas niet zo makkelijk om te meten of je footer het goed doet of niet. Je kunt in Google Analytics niet makkelijk zien of iemand op de contactlink klikt in je hoofdmenu of in je footermenu. Hiervoor zou je de functie event tracking van Google Analytics kunnen gebruiken [link]. Hiermee kun je bijvoorbeeld alle links in je footer labelen, zodat je ze in Google Analytics terug kunt zien als events of gebeurtenissen. Dit is echter vrij technisch en niet voor iedereen weggelegd.

Makkelijker is het om bijvoorbeeld te kijken naar je meest gebruikte zoekwoorden. Er staat bijvoorbeeld ‘vacatures’ in de top tien. Dan is het de vraag of deze nog steeds in de top tien staat, wanneer je een duidelijke link in je footermenu plaatst. Vermindert het aantal zoekopdrachten met ‘vacatures’, dan heeft de link in het footermenu effect gehad. Zo niet, dan zou je kunnen kijken of de vormgeving van je footer duidelijk genoeg is. 

Footer van Coolblue
Een volle boel maar de duidelijke vormgeving zorgt ervoor dat je het overzicht behoudt.

Nog een optie is om de periode te vergelijken met de tijd waarin je nog een niet-geoptimaliseerde footer had. Wanneer het bounce-percentage of uitstap-percentage lager uitvalt, kun je ervan uitgaan dat dit te maken heeft met de verbeterde footer. Lastig hierbij is wel dat als je nog meer elementen verandert binnen je design of content, dat deze invloed hebben op je statistieken. Probeer dus niet alleen de rest van je website gelijk te houden, kijk ook naar dezelfde periode en naar een zo groot mogelijk volume.

Heb je vragen over wat je in je footer moet zetten? Ik lees je reactie of vraag graag hieronder in het reactiegedeelte.

Heb je iets aan deze content gehad? Laat weten hoe je ons waardeert.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En je ontvangt net als 2321 andere leden een overzicht van onze nieuwste artikelen. Met onderwerpen als; de laatste webdesign trends, SEO tips, conversie optimalisatie, Joomla, Drupal en Wordpress ontwikkelingen.

Reacties

In de footer van de meeste websites die ik heb gemaakt voor bedrijven zet ik belangrijke links die men ook in het hoofdmenu verwacht. De footer dient dan als "menu" onderin de website. Deze links haal ik uit Google Analytics (Meest bezochte webpagina's). Vervolgens bundel ik deze links in de categorieën (informatief, service, contact). Op die manier neemt de doorklikratio van met name de homepage vaak wel toe.

Standaard avatar Simon Janssen 05.01.2017 - 13:06

Als antwoord op door Simon Janssen

Hi Simon, dat is een goede tactiek en het geeft wel aan hoe belangrijk een footer kan zijn. Als je doorklikratio omhoog gaat, dan betekent dit dat ze niet op de linke/menu items hebben geklikt die je eerder op de pagina hebt weergegeven en dat de footer als een laatste redmiddel dient om de bezoeker toch nog naar de juiste pagina te leiden. Gr, Thomas.
Standaard avatar thomas 20.01.2017 - 10:22

Dank voor het artikel! En dan bij [link] in 'Hiervoor zou je de functie event tracking van Google Analytics kunnen gebruiken [link].' naar https://support.google.com/analytics/answer/1136960?

Groet, Arthur

Standaard avatar Arthur Benjamin 14.07.2017 - 12:26

Beperkte HTML

  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.