Fat Footer

De footer van een website hebben we jarenlang gezien als vergaarbak om pagina’s als disclaimer, privacyverklaring of copyrightregel te plaatsen.

Toen ontdekte men de kracht van links met betrekking tot zoekmachines en werden footers vooral gebruikt als SEO-tool. Vandaar de term ‘fat’ footers. De footers werden steeds groter en bevatten steeds meer links.

Usability experts zoals Jakob Nielsen waren fel tegenstander van deze fat en obese footers omdat ze geen voordeel hadden voor de bezoekers.

Google zelf zag dit ook in, en inmiddels is de invloed van deze footers afgenomen. Google kijkt bijvoorbeeld naar de hoeveelheid links op een pagina in relatie tot de hoeveelheid content. Dit zorgt er al snel voor dat websites met een fat of obese footer geen voordeel halen uit de vele links.

“It's likely that Google starts ignoring links after a certain point."

Dr. Peter J. Meyers - Moz

De footer van de website tweakers.net
Bij deze footer krijgen de meest populaire onderwerpen een prominente plek.

Vangnet

De gedachte dat bezoekers niet scrollen en dat relatief weinig mensen de onderkant van een pagina bekijken, werd de afgelopen jaren door steeds meer onderzoeken ontkracht.

Dit zette ontwerpers en websitebouwers ertoe om de footer meer aandacht te geven en er ontstonden footers die een meerwaarde hadden voor de bezoekers.

“Fat footers can greatly increase usability for people who arrive at the end of a page without finding what they want.”

Jakob Nielsen - NN Group

Op de hoogte blijven van de laatste internet trends? Meld je aan op onze nieuwsbrief

De juiste elementen

Met de wetenschap in gedachten dat de footer zorgt voor een verbetering van de vindbaarheid en dient als vangnet voor je bezoeker, zou je haast de neiging krijgen om alle pagina’s van je website in de footer te plaatsen. Maar dan loop je het risico dat zowel Google als de bezoeker je footer negeren. Je moet een keuze maken en zorgen voor de juiste balans in je footer.

Footer van de website van de ABN Ambro bank
Mooie vormgeving maar zijn dit items waar mensen naar op zoek zijn?

Deel je footer op in verschillende onderdelen:

  • Onderwerpen waar men vaak naar zoekt. Om dit te bepalen kun je kijken naar verschillende statistieken. De meest gebruikte zoekwoorden in je zoekfunctionaliteit ligt hierbij voor de hand. Maar denk ook aan de navigatiepaden in Google Analytics. En vergeet de feedback van bezoekers in je reactie-, commentaar-, en contactformulieren niet.
     
  • Doelen waar jij graag je bezoeker naar toe wilt laten gaan. Denk aan: Een nieuwsbrief-aanmeldformulier, een contactformulier, een brochure-downloadformulier of je social mediaplatformen.
     
  • Praktische informatie. Natuurlijk kun je hier de bekende disclaimer of privacyverklaring kwijt, maar denk vooral aan je bezoeker; die zoekt hier niet zoveel naar, maar misschien wel naar je algemene voorwaarden, openingstijden, downloads of routebeschrijving.
De footer van de webshop van wehkamp.nl
Een goede balans tussen praktische informatie en conversiedoelen.

Goede footer, slechte footer?

Het is helaas niet zo makkelijk om te meten of je footer het goed doet of niet. Je kunt in Google Analytics niet makkelijk zien of iemand op de contactlink klikt in je hoofdmenu of in je footermenu. Hiervoor zou je de functie event tracking van Google Analytics kunnen gebruiken. Hiermee kun je bijvoorbeeld alle links in je footer labelen, zodat je ze in Google Analytics terug kunt zien als events of gebeurtenissen. Dit is echter vrij technisch en niet voor iedereen weggelegd.

Makkelijker is het om bijvoorbeeld te kijken naar je meest gebruikte zoekwoorden. Er staat bijvoorbeeld ‘vacatures’ in de top tien. Dan is het de vraag of deze nog steeds in de top tien staat, wanneer je een duidelijke link in je footermenu plaatst. Vermindert het aantal zoekopdrachten met ‘vacatures’, dan heeft de link in het footermenu effect gehad. Zo niet, dan zou je kunnen kijken of de vormgeving van je footer duidelijk genoeg is.

De footer van de webshop van coolblue.nl
Een volle boel maar de duidelijke vormgeving zorgt ervoor dat je het overzicht behoudt.

Nog een optie is om de periode te vergelijken met de tijd waarin je nog een niet-geoptimaliseerde footer had. Wanneer het bounce-percentage of uitstap-percentage lager uitvalt, kun je ervan uitgaan dat dit te maken heeft met de verbeterde footer. Lastig hierbij is wel dat als je nog meer elementen verandert binnen je design of content, dat deze invloed hebben op je statistieken. Probeer dus niet alleen de rest van je website gelijk te houden, kijk ook naar dezelfde periode en naar een zo groot mogelijk volume.

Heb je vragen over wat je in je footer moet zetten? Ik lees je reactie of vraag graag hieronder in het reactiegedeelte.

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel? Laat dan een reactie achter
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.

Reacties

In de footer van de meeste websites die ik heb gemaakt voor bedrijven zet ik belangrijke links die men ook in het hoofdmenu verwacht. De footer dient dan als "menu" onderin de website. Deze links haal ik uit Google Analytics (Meest bezochte webpagina's). Vervolgens bundel ik deze links in de categorieën (informatief, service, contact). Op die manier neemt de doorklikratio van met name de homepage vaak wel toe.

Hi Simon, dat is een goede tactiek en het geeft wel aan hoe belangrijk een footer kan zijn. Als je doorklikratio omhoog gaat, dan betekent dit dat ze niet op de linke/menu items hebben geklikt die je eerder op de pagina hebt weergegeven en dat de footer als een laatste redmiddel dient om de bezoeker toch nog naar de juiste pagina te leiden. Gr, Thomas.

Profile picture for user thomasvaneldijk

Simon,

Bedankt voor deze tip kan ik wel gebruiken voor mijn eigen professionele website te ontwikkelen.

Hi Arthur, bedankt voor de link. Ik heb hem toegevoegd.

Profile picture for user thomasvaneldijk

Beste,

Ik heb je artikel over de footer gelezen en vind het best een zeer interessant onderwerp omdat ik daar bepaalde inzichten kan meenemen in het verdere ontwikkeling van mijn professionele pagina

Ik heb een vraag over het kopje "Een truc hierbij is om je footer op te delen in verschillende onderdelen:"

1) Kan je hier eens voorbeelden geven wat je bedoeld met: "Onderwerpen waar men vaak naar zoekt" want ik begrijp dat niet zo goed wat het is

Hi Stephane, met opdelen in onderwerpen bedoel ik dat je een lijstje kan maken met praktische content zoals een contactpagina, nieuwsbrief aanmeld pagina, openingstijden, etc. Daarnaast kun je nog een lijstje maken met minder praktische content die je aanbiedt maar waarvan je weet dat mensen deze wel vaak willen lezen. Voor een bedrijf zouden dat de top 5 diensten kunnen zijn. Voor een magazine de populairste artikelen en voor een webshop de meest verkochte producten. Op die manier creëer je een mooie balans tussen links die jij als website eigenaar waarschijnlijk graag wilt tonen in je footer en de links die sommige mensen nodig hebben in de footer. Wanneer je deze lijstjes met links door de juiste vormgeving visueel scheidt van elkaar is dat ook meteen duidelijk voor de bezoeker.