Webinar - Je website toegankelijk maken
Jurrien heeft onlangs een webinar gegeven over het toegankelijk maken van je website. Bekijk de webinar hier terug.
Onlangs gaf ik de tip in onze nieuwsbrief om je website www.whatsmyserp.com eens te bezoeken en te bekijken hoe goed je het doet binnen Google op bepaalde zoekwoorden. De link werd veel bekeken en zorgde voor vragen als:
Waarom moet ik mijn positie meten?
Welke woorden moet ik invullen?
Wat moet ik met de resultaten?
Hoe kun je de positie verbeteren?
Op deze vragen geef ik antwoord in dit artikel, in de hoop dat je zelf kunt gaan bekijken hoe goed jullie website scoort en of je dit kunt verbeteren.
Vanzelf op de hoogte blijven via onze artikelen? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief
Je kunt natuurlijk naar google.nl gaan en wat zoekwoorden intypen. Maar het grootste probleem hierbij is dat Google de zoekresultaten personaliseert. Een tool als whatsmyserp.com bekijkt de Google resultaten als een neutrale bezoeker en houdt daarnaast ook bij wat je vorige positie was. Je ziet dus of je zakt of stijgt.
De voordelen van je positie meten zijn:
Woorden waarop je vermoed dat mensen zoeken en waarvan je hoopt dat Google jouw website aanbiedt.
De meeste mensen zoeken op basis van 3 zoekwoorden maar doordat de combinaties daardoor erg veel worden, kun je beter focussen op 1 of 2 zoekwoorden.
Neem bijvoorbeeld onze eigen website. Wij willen gevonden worden op ‘Drupal’. Drupal is Content Management Systeem dat we, naast Joomla en Wordpress gebruiken bij het ontwerpen en bouwen van onze websites. De zoekwoorden die ik daarom wil meten zijn zijn o.a.:
drupal
drupal specialist
drupal bureau
drupal webdesigner
Maar ook
Wordpress
Joomla
Ik zou natuurlijk ook kunnen meten op “ik zoek een drupal specialist in de buurt van Utrecht’ maar dat wordt wel erg specifiek. De kans dat iemand exact op die combinatie zoekt is zeer klein. Wanneer je 1 a 2 zoekwoorden meet krijg je een beter beeld van je algemene score.
Dat is een goede vraag en het antwoord hangt af van jullie belang om het beter te gaan doen. In eerste instantie geeft het inzicht en kun je dit gebruiken bij het maken van beslissingen. Moeten we vaker content gaan schrijven? Waar moeten we over schrijven? Waar liggen nog kansen? Deze antwoorden zijn terug te vinden in de resultaten van whatsmyserp.com
Daarnaast kun je de resultaten gebruiken om te meten of de acties die je doet echt helpen. Het is natuurlijk moeilijk om te zien welke actie zorgt voor een stijging. Zeker als je er meerdere tegelijkertijd uitvoert.
Soms is het een kwestie van een titel aanpassen van een artikel. Soms vereist het meerdere acties zoals het opzetten van nieuwe content of nieuwe functionaliteiten.
Hier zijn een aantal tips:
Meten is weten en met een gratis tool als whatsmyserp.com heb je eigenlijk geen excuus om het niet te doen. Dus succes en mocht je vragen hebben, dan zie en beantwoord ik ze graag hieronder in het commentaar gedeelte.
Wij delen graag de kennis die we in huis hebben
"Woorden waarop je vermoed dat mensen zoeken" is niet genoeg. Want wat je zelf denkt waar mensen op zoeken en waar echt op gezocht wordt zijn twee hele verschillende dingen. Je kan dit niet zelf bedenken op alleen intuïtie.
Je moet een zoekwoordonderzoek doen waarbij je het zoekvolume van diverse zoekwoorden in kaart gaat brengen. Een tool waarmee je dit kan doen is de Google Zoekwoordplanner. Deze tool geeft ook zoekwoordideeën en laat zien hoeveel mensen er maandelijks zoeken op het zoekwoord. Daarnaast moet je ook er op letten dat sommige zoekwoorden te algemeen van aard zijn. Zo kan ik me voorstellen dat voor jullie business het woord 'drupal specialist' een stuk waardevoller is dan 'drupal'. Op het woord Drupal zal meer verkeer zitten, maar als men hier op zoekt zijn ze in heel veel gevallen op zoek naar de officiele website van Drupal, of een forum etc. Bij 'Drupal specialist' is het duidelijk waar men naar op zoek is. (wat natuurlijk niet wil zeggen dat het woord 'drupal' niet ook kan converteren. Het is maar een voorbeeld).
Voor een zoekwoordonderzoek ga je je eigen website af op zoek naar mogelijke zoekwoorden, maar ook die van je concurrenten. Vervolgens gebruik je tools zoals die van Google of ubersuggest om je zoekwoorden nog verder uit te breiden en het zoekvolume in kaart te brengen.
Google maar eens op zoekwoordonderzoek.
Hi Peijke, Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Onderzoek naar de juiste keywords is zeker belangrijk en je kan met tools als Google Keyword planner achter verrassende combinaties komen. Maar ik merk dat het bij veel bedrijven of website eigenaren mist aan enige kennis van hun eigen score binnen Google. Vaak omdat ze niet weten hoe ze dit moeten meten of omdat ze het advies krijgen om eerst een flink onderzoek te doen, terwijl ze de basics nog niet in de vingers hebben. Met mijn artikel probeer ik degene die hun eerste stapjes willen maken in het beter vindbaar maken van hun website over die drempel te helpen.
Nuttig artikel! Dank
Ok Thomas, maar op zijn minst even checken in de zoekwoorden tool van Google of er wel daadwerkelijk zoekverkeer zit op het zoekwoord waar je aan denkt is toch wel het minste wat je moet doen. Want je rank controleren op een zoekwoord dat niemand gebruikt heeft totaal geen zin natuurlijk.
Een alternatief op whatsmyserp is trouwens de Rank Checker van SEO Book. Ik vind die persoonlijk beter omdat er ook een database'je aan hangt die de geschiedenis van je ranks door de tijd heen opslaat.
Overigens neemt het belang van ranken op individuele zoekwoorden af, maar dat is een andere discussie :)
Hi Peijke, ik ben het weer gedeeltelijk met je eens :-) Natuurlijk kun je kijken naar zoekverkeer op bepaalde zoekwoorden. Dit is vooral handig als je erachter wilt komen of men meer zoekt op 'drupal expert' dan op 'drupal specialist'. (drupal specialist wint) Maar naar mijn mening zegt zoekvolume eigenlijk niet zoveel. Als we puur naar volume zouden kijken, dan zouden we over niets anders dan 'drupal themes' moeten schrijven. (iets waar onze doelgroep niet naar zoekt) Je kunt volgens mij beter kijken naar je conversie voor het bepalen van je keywords. Ik heb liever 100 bezoekers en 10 klanten die zoeken op 'drupal expert'. Dan 1000 bezoekers en 0 klanten die zoeken op 'drupal specialist'.
Hi Thomas,
Natuurlijk is relevantie ook belangrijk. In mijn eerste reactie op dit artikel schreef ik niet voor niets:
"Zo kan ik me voorstellen dat voor jullie business het woord 'drupal specialist' een stuk waardevoller is dan 'drupal'. Op het woord Drupal zal meer verkeer zitten, maar als men hier op zoekt zijn ze in heel veel gevallen op zoek naar de officiele website van Drupal, of een forum etc. Bij 'Drupal specialist' is het duidelijk waar men naar op zoek is."
Wanneer ik in Excel een zoekwoordenonderzoek maak, dan heb ik een kolom die het volume van het zoekverkeer in beeld brengt plus een kolom die de relevantie / concreetheid in beeld brengt. De combinatie van die twee indicators geven je al een stuk beter beeld om je zoekwoord beslissingen op te maken.