Elasticsearch geeft in beide gevallen razendsnel resultaten terug aan het CMS. De website laat de resultaten aan de bezoekers zien zonder dat ze in de gaten hebben dat Elasticsearch de techniek is achter het aanbieden van de juiste zoekresultaten.
Naast snelle resultaten bezit Elasticsearch ook slimme algoritmes en de rekenkracht om foutief gespelde zoekwoorden te verbeteren, kun je van tevoren synoniemenlijsten invoeren en is het mogelijk om in PDF- of Doc-bestanden te zoeken.
Dit maakt Elasticsearch een interessante toevoeging voor met name websites of applicaties die veel data aanbieden aan bezoekers en waarbij bezoekers specifiek op zoek zijn naar bepaalde content. Denk bijvoorbeeld aan een archief van documenten, een klantenportal met bestellingen, orders, retourneringen of websites met vele duizenden publicaties of producten.
Snellere zoekresultaten
Elasticsearch zorgt niet alleen voor goede zoekresultaten, maar biedt ze dus ook nog eens sneller aan. Dit merk je met name bij websites die veel bezoekers hebben, veel content aanbieden of bezoekers dieper in de content wel laten zoeken.
Elasticsearch kun je daarnaast hosten op een andere server waardoor je de webserver, die het vaak al druk genoeg heeft met de website zelf, niet extra belast met complexe zoekopdrachten.
Webshops die een grote database van producten hebben en veel bezoekers trekken, hebben meestal meerdere servers, zogenaamde clusters, waar Elasticsearch op draait. Deze clusters zijn dus puur en alleen bezig met het vinden van de juiste data en het terugkoppelen naar de website.
Betere zoekresultaten
Met betere zoekresultaten moet je denken aan een betere relevantie. Bij de meeste CMS-en is een pagina gelijk. Of de pagina nu 1 of 15 keer het trefwoord bevat wordt niet meegewogen in de relevantie.
Met Elasticsearch wordt hier wél naar gekeken en kun je bovendien ook nog bepaalde elementen binnen je data meer ‘gewicht’ geven. Hierdoor kun je de zoekresultaten zo aanpassen zodat ze beter aansluiten op jouw doelgroep en content.
Elasticsearch kan daarnaast ook omgaan met zoekwoorden die dicht bij een ander zoekresultaat liggen. Denk bijvoorbeeld aan een andere schrijfwijze of wanneer de bezoeker een typefout maakt.
Een stap verder gaat de optie om synoniemen in te voeren. Dat kan handig zijn wanneer de verschillen tussen de content en zoekwoorden te groot is. Een voorbeeld is het archief van de Militaire Spectator; een online en offline magazine voor officieren dat sinds 1832 gepubliceerd wordt. Binnen de website wordt het uitgaves vanaf 1832 digitaal aangeboden, maar de woorden die men toen gebruikte zoals pantserwagen of rijwiel worden tegenwoordig niet meer gebruikt als zoekwoorden.