Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat is een landingspagina en waarom heb je die nodig?

Een landingspagina is een pagina binnen je website waarnaar je verwijst vanuit andere media. Denk aan een link vanuit een adwords campagne. Een landingspagina zorgt voor meer conversie. Maar waarom is dat? En waar moet een landingspagina aan voldoen?

Heeft jouw website de ideale landingspagina?

Je kunt de bezoekers natuurlijk ook richting je homepage of een productpagina sturen maar wanneer je landingspagina naadloos aansluit bij je advertentie hoeft de bezoeker minder 'moeite' te doen om zich te oriënteren. Te vaak ligt de focus te snel bij websites op het product of dienst terwijl de bezoeker meer geïnteresseerd is in een oplossing voor het probleem.

Daar komt de landingspagina in beeld. Deze pagina is de verbinding tussen de advertentie waarmee de aandacht is verkregen en de aanbieding die de website heeft. Meestal is de landingspagina niet terug te vinden in een menu omdat hij speciaal gemaakt is om bezoekers ‘te ontvangen’ die op een advertentie hebben geklikt. Een landingspagina maak je dan ook niet om beter vindbaar te zijn. Hier kun je beter (blog) artikelen voor gebruiken waarin je links kunt plaatsen richting een landingspagina.

De voordelen van een landingspagina zijn: 
 

  • Doordat je landingspagina aansluit bij je advertentie hoeft je bezoeker niet na te denken of te zoeken. Dit resulteert in minder bezoekers die afhaken en meer bezoekers die de boodschap op de landingspagina gaan lezen. 
     
  • Bijkomend voordeel is dat Adwords kijkt naar de relevantie van je landingspagina en je Adwords advertentie. Hoe dichter deze bij elkaar liggen, hoe beter je wordt beoordeeld en minder hoeft te betalen voor een ‘klik’. Met ander woorden; een goede landingspagina bespaart je advertentiekosten.
     
  • Je kunt de bezoeker stap voor stap overtuigen. In je advertentie lok je de bezoeker met een voordeel. Op je landingspagina kun nog meer voordelen noemen en bevestigingen met 'social proof'. Denk aan reviews, quotes, referenties. Zorg altijd voor een naam en foto anders heeft het "bewijs" geen waarde.
     
  • Al deze elementen samen zorgen ervoor dat de conversie omhoog gaat. 

Op de hoogte blijven van internet trends? Meld je dan aan op onze nieuwsbrief

4 Tips voor een succesvolle Landingspagina

  1. Zorg dat de boodschap in aansluit bij je advertentie. Een hele opvallende titel van je landingspagina lijkt misschien grappig maar het is niet je doel om aandacht te trekken. Dat doet, als het goed is, de advertentie al voor je. Het gaat nu om vertrouwen en overtuigen! Meer over vertrouwen en overtuigen vind je in dit artikel: 5 kenmerken van een succesvolle website.
     
  2. Overtuig met voordelen voor de bezoekers. Geen lijst met specificaties, focus op concrete voordelen. Je houdt tijd over omdat... Geld besparen doe je met.... 
     
  3. Hou het overzichtelijk en zorg voor zo min mogelijk ruis. Alle elementen die niet direct meewerken als verbinding tussen advertentie en aanbieding, kunnen weg.
    Belangrijk hierbij is dat je het voor de bezoeker simpel houdt. Eén doel, één call to action. Daarmee bedoel ik niet één button. Je mag best meerdere buttons tonen, zolang er maar één doel is. En het beste doel is een pagina waarop je iets meer ingaat op wat je aan te bieden hebt. Meer achtergrond informatie, specificaties, referenties, reviews en voorbeelden.
     
  4. Een oplossing voor het bovenstaande ruis probleem is dat je de voordelen, social proof en informatie opdeelt in verschillende pagina's. Deze pagina's link je aan elkaar zodat de bezoeker stap voor stap overtuigd wordt. Dit wordt ook wel een funnel genoemd. Meer over funnels kun je in dit artikel lezen: De beste content maak je met een funnel.

Een voorbeeld

Dit is een landingspagina van Campaign Monitor. Een bekend e-marketing systeem dat zich richt op de iets serieuzere marketeer die geïnteresseerd in het optimaliseren van de e-marketing campagne. Wat doen ze goed en wat kan beter?

Screenshot van een landingspagina van Campaign Monitor
De landingspagina van Campaign Monitor

"Veels te lang" hoor ik sommige denken. Maar onderzoek wijst uit dat scrollen geen enkel probleem is. Zie ook dit artikel: Ze scrollen wel!

Hieronder heb ik de landingspagina opgedeeld en onder elk deel aangeven wat hier goed aan is of beter kan.

onderdeel van landingspagina de header
Mooie header. Het gaat duidelijk niet om Campaign Monitor zelf maar om de klant en wat die kan bereiken met de e-marketing tool. De call to action buttons vallen lekker op. Alleen jammer dat er twee call to action buttons zijn. Onderzoek wijst uit dat de conversie afneemt wanneer je verschillende call to actions aanbiedt. De qoute onderaan de call to actions zou iets duidelijker mogen. Het oogt nu als ruis.
onderdeel van landingspagina logos
De logo balk wekt vertrouwen en gelukkig is er voor gekozen om de logo's in grijstinten af te beelden. Het zou nog mooier zijn als je op de logo's kan klikken en naar een case zou kunnen gaan.
onderdeel van landingspagina de benefits
De benefits zien er mooi en overzichtelijk uit. Jammer van de titel. Iets te veel Campaign Monitor, iets te weinig klant gedacht. "Why should you use Campaign Monitor?" bijvoorbeeld. 
onderdeel van landingspagina productinfo
De productinformatie was beter op zijn plaats geweest op een volgende pagina. Nu oogt het wat propperig en wordt je oog afgeleid door de quote die eronder staat.
onderdeel van landingspagina de quote
Wat een mooie quote! Foto, naam, logo erbij. Zo moet het. 
onderdeel van landingspagina een benefit
Mooie visuele uitleg van een feature en benefit.
onderdeel van landingspagina de footer
En volgens het boekje afsluiten met een call to action.

Het succes meten

Het succes van je landingspagina is ontzettend goed te meten binnen Google Analytics. De basis vraag hierbij is: "Hoeveel mensen komen er op de landingspagina en hoeveel mensen gaan naar de product/dienst pagina?" Hoe groter het aantal mensen dat doorklikt, hoe beter en je kunt je content bijstellen om te kijken of je invloed krijgt op dit aantal.

Soms kunnen kleine verschillen, zoals de tekst van je call to action button al veel verschil maken. Heb je eenmaal landingspagina's gemaakt, dan loont het om hiermee te gaan A/B testen en je landingspagina te optimaliseren. Zie ook: Binnen 5 minuten je eerste A/B test

Met een A/B test maak je verschillende varianten van je landingspagina en kun je testen of "Start vandaag nog" het beter doet als call to action dan "Vraag een proefperiode aan". 

Heb je vragen over landingspagina's? Ik lees en beantwoord ze graag hieronder in het reactie gedeelte.

Heb je iets aan deze content gehad? Laat weten hoe je ons waardeert.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En je ontvangt net als 2321 andere leden een overzicht van onze nieuwste artikelen. Met onderwerpen als; de laatste webdesign trends, SEO tips, conversie optimalisatie, Joomla, Drupal en Wordpress ontwikkelingen.

Reacties

Door de grote headerafbeelding valt jullie call-to-action button onder de "vouw" op mijn 1680x1050 beeldscherm (vrij reguliere resolutie).

Volgens mij kan dat nadelig zijn voor je conversiespercentage. Een cta button in de headerafbeelding zou wel eens beter kunnen werken denk ik.
Zie bijv: http://blog.e-difference.nl/usability/klik-hier-om-je-call-to-action-te-optimaliseren.html

Standaard avatar Peijke 30.06.2014 - 10:52

Als antwoord op door Peijke

Hi Peijke, Goed punt. Ik ben bezig met een A/B test voor deze landingspagina, ik zal je suggestie hierin meenemen. Bedankt.

Standaard avatar thomas 02.07.2014 - 14:40

Leuk, helder en interessant stuk, dank je wel. Zou het een recent artikel zijn geweest, had ik graag de spel- en typefouten er voor je uitgehaald;-)

Standaard avatar Nanette 27.08.2015 - 10:31

Als antwoord op door Nanette

Hi Nanette, dank voor de complimenten en tip. Ik heb de fouten gecorrigeerd.

Standaard avatar thomas 27.08.2015 - 11:08

Bedankt. Heel duidelijk uitgelegd wat een landingspagina is! :)

Standaard avatar Sipan 25.10.2015 - 11:38

Beperkte HTML

  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.