Webinar - Je website toegankelijk maken
Jurrien heeft onlangs een webinar gegeven over het toegankelijk maken van je website. Bekijk de webinar hier terug.
Een landingspagina is een pagina binnen je website waarnaar je verwijst vanuit andere media. Denk aan een link vanuit een Adwords campagne. Een landingspagina zorgt voor meer conversie. Maar waarom is dat? En waar moet een landingspagina aan voldoen?
Je kunt de bezoekers natuurlijk direct richting je homepage of productpagina sturen, maar wanneer je landingspagina naadloos aansluit bij je advertentie of uiting hoeft de bezoeker minder 'moeite' te doen om zich te oriënteren.
De landingspagina is een transitiepagina die je tussen de advertentie of uiting plaatst waarmee je de bezoeker op je website krijgt en voorbereidt op de producten en diensten die je wilt laten zien.
Soms is een landingspagina niet terug te vinden in een menu omdat hij speciaal gemaakt is om bezoekers ‘te ontvangen’ die op een advertentie of uiting hebben geklikt. Een landingspagina maak je dan ook niet om beter vindbaar te zijn. Hier kun je beter (blog) artikelen voor gebruiken waarin je links kunt plaatsen richting een landingspagina.
Dit is een landingspagina van Campaign Monitor. Een bekend e-marketingsysteem. Wat doen ze goed en wat kan beter?
"Veels te lang" hoor ik sommige lezers al denken. Maar onderzoek wijst uit dat scrollen geen enkel probleem is. Zie ook: Ze scrollen wel!
Wanneer men geïnteresseerd is, wil men meer ( zo niet, alles ) weten.
Hieronder heb ik de landingspagina opgedeeld en zie je welke onderdelen de marketingafdeling van Campaignmonitor heeft gemaakt om antwoord te geven aan die vragen. Ze hebben zich duidelijk verplaatst in de bezoeker.
Mooie header. Het gaat duidelijk niet om Campaign Monitor zelf maar om de klant en wat die kan bereiken met de e-marketing tool. De call-to-action buttons vallen lekker op. Alleen jammer dat er twee call-to-action buttons zijn.
Onderzoek wijst uit dat de conversie afneemt wanneer je verschillende call-to-actions aanbiedt. De quote onderaan de call-to-actions zou iets duidelijker mogen. Het oogt nu als ruis.
De logobalk wekt vertrouwen en gelukkig is er gekozen om de logo's in grijstinten af te beelden. Het zou nog mooier zijn als je op de logo's kan klikken en naar een case zou kunnen gaan. Daarmee 'bewijs' je namelijk dat ook daadwerkelijk iets gedaan hebt voor die organisatie.
De voordelen voor de bezoeker zien er mooi en overzichtelijk uit. Jammer van de titel. Iets te veel Campaign Monitor, iets te weinig gericht op de klant. "Why should you use Campaign Monitor?" bijvoorbeeld.
De productinformatie was beter op zijn plaats geweest op een volgende pagina. Nu oogt het propperig en wordt je oog afgeleid door de quote die eronder staat.
De perfecte quote! Foto, naam, logo erbij. Zo moet het. Het bewijst ( social proof ) dat het product of dienst echt gebruikt wordt. Door echte mensen. Vandaar dat de foto essentieel is. Een naam is niet voldoende. Er zijn onderzoeken die aantonen dat pagina's met foto's van mensen beter converteren dan pagina's zonder de foto's van mensen.
Mooie visuele uitleg van een feature en een benefit. Slim ook om de benefits op te delen in twee delen zodat het niet teveel dezelfde soort informatie bij elkaar is. Zo hou je de boodschap luchtig en kan de bezoeker het beter opnemen.
En volgens het boekje afsluiten met een call-to-action. Zo maak je duidelijk aan de bezoeker wat de volgende stap is en voorkom je dat deze zich opnieuw moet gaan oriënteren.
Het succes van je landingspagina is ontzettend goed te meten binnen Google Analytics. De basis vraag hierbij is: "Hoeveel mensen komen er op de landingspagina en hoeveel mensen gaan naar de product/dienstpagina?" Hoe groter het aantal mensen dat doorklikt, hoe beter.
Soms kunnen kleine verschillen, zoals de tekst van je call-to-action button al veel verschil maken. Heb je eenmaal een landingspagina's gemaakt, dan loont het om hiermee te gaan A/B testen en je landingspagina te optimaliseren. Zie ook: Binnen 5 minuten je eerste A/B test
Met een A/B test maak je verschillende varianten van je landingspagina en kun je testen of "Start vandaag nog" het beter doet als call-to-action dan "Vraag een proefperiode aan".
Heb je vragen over landingspagina's? Ik lees en beantwoord ze graag hieronder in het reactiegedeelte.
Wij delen graag de kennis die we in huis hebben
Door de grote headerafbeelding valt jullie call-to-action button onder de "vouw" op mijn 1680x1050 beeldscherm (vrij reguliere resolutie).
Volgens mij kan dat nadelig zijn voor je conversiespercentage. Een cta button in de headerafbeelding zou wel eens beter kunnen werken denk ik.
Zie bijv: http://blog.e-difference.nl/usability/klik-hier-om-je-call-to-action-te…
Hi Peijke, Goed punt. Ik ben bezig met een A/B test voor deze landingspagina, ik zal je suggestie hierin meenemen. Bedankt.
Leuk, helder en interessant stuk, dank je wel. Zou het een recent artikel zijn geweest, had ik graag de spel- en typefouten er voor je uitgehaald;-)
Hi Nanette, dank voor de complimenten en tip. Ik heb de fouten gecorrigeerd.
Bedankt. Heel duidelijk uitgelegd wat een landingspagina is! :)
Hoi,
Staat een landingspagina dan los van een website? Of maakt het deel uit van een website?
Een landingspagina maakt zeker deel uit van je website. Het is de eerste pagina die bezoekers zien na het klikken op een advertentie of ander linkje naar jouw website.
Dat klopt. Er is een tijd geweest dat landingspagina's buiten je website opgebouwd werden. Vaak omdat een externe partij ze voor je ging maken of dat ze niet binnen de structuur van je website passen.
Maar aangezien elke website tegenwoordig met een CMS zoals Wordpress, Joomla of Drupal is opgezet en de landingspagina's juist een belangrijk onderdeel van je marketing / salesfunnel horen te zijn, is het verstandiger ze binnen je website op te zetten.
Wil je daar meer over weten? Lees dan ook: De mini marketing strategie
Succes!
Goedenavond,
Ik begrijp dat het verstandig is om je landingspagina binnen je website te bouwen. En dus niet (zoals ik dat nu heb gedaan) extern. Maar is een landingspagina dan hetzelfde als een homepage? Ik ga er vanuit van niet :-)
Mijn situatie is dat ik redelijk actief ben met het adverteren op social media. Vanuit deze advertenties bied ik mensen een gratis e-book aan. Vervolgens komen zij op mijn externe ladingspagina en kunnen hier hun gegevens invullen. Vervolgens komen zij op mijn extrene bedanktpagina en belanden in mijn mailfunnel.
Begrijp ik het goed dat het verstandig is om mijn landingspagina dus vanuit mijn website te maken. En deze pagina ook bereikbaar maak via bijvoorbeeld een menubalk op mijn website? Het is dan echter niet de homepage maar wel de eerste pagina die zij zien als ze doorverwezen worden vanuit mijn social media advertentie. Zo heb ik automatisch veel meer bezoekers naar mijn website, wat mogelijk ook een positieve uitwerking heeft tot mijn vindbaarheid op google.
Begrijp ik dit goed? Ik ben erg benieuwd naar jullie reactie.
Vriendelijke groet, Bennie
Hi Bennie, ik zou zeker de landingspagina inbouwen binnen de website. Dat biedt je vaak meerdere voordelen, zoals betere vindbaarheid, flexibiliteit. Maar je hoeft niet per se een menu item aan te bieden. Zo zou je bijvoorbeeld een specifieke landingspagina kunnen maken voor je social verkeer, die ook beter aansluit bij de berichten die je daar plaatst. Die doelgroep is blijkt ge-triggert door je berichten en verkeren in een andere mindset of awareness state zoals dat genoemd wordt dan wanneer iemand die aan het googlen is en op je website stuit. Die wil misschien meer een antwoord op een vraag weten en die zul je daarbij eerst moeten helpen, voordat je een product kunt presenteren/verkopen.
Idealiter zien bezoekers nooit je homepage en gaan ze direct vanaf een landingspagina naar een bestel pagina. Als dat wat kort door de bocht is. Bijvoorbeeld omdat bezoekers meer vertrouwen moeten krijgen, dan zou je een tussenliggende pagina kunnen creëren die quotes, reviews of stukjes van je e-book laten zien. Op die manier kun je de bezoekers overtuigen die niet meteen op de bestel knop willen klikken. Wanneer bezoekers dan alsnog naar de homepage gaan is dat vaak een teken dat ze nog niet voldoende vertrouwen hebben in de website, het product of degene achter het product. Ze willen als het ware nog even naar buiten gaan en kijken naar de etalage om te zien in wat voor winkel ze nou zijn gestapt.
Succces en groeten, Thomas van Eldijk.
Wat een uitgebreide reactie. Top zeg.
Dank je wel!
Graag gedaan :)
Beste,
Ik wil een soort landingspagina maken en het doel is dat de klant zelfgemaakte video streams aankoopt. Daarna komt er ook ene zakelijke pagina waar een e-shop is gekoppeld.. Wat moet ik allemaal plaatsen in mijn landingspagina als het doel video die ik heb gemaakt dat klanten kunnen aankopen.
Hi Stephane, in principe bestaan de meeste landingspagina's uit de elementen die je ook terug ziet in dit artikel en met name in het voorbeeld van de landingspagina CampaignMonitor. Die elementen spelen in op de behoefte van de bezoeker, zoals vertrouwen krijgen via een referentie en helpen jou om de bezoeker te overtuigen. Gr, Thomas.
Dag Thomas,
Bedankt voor je vlugge reactie. Is het verstandig eerst een landingspagina te maken die dan doorverwijst naar de uiteindelijke professionele zakelijke website van de klant waar de bezoeker dan meer kan te weten komen?. Waarom wel of waarom niet
Hi Stephane, een bezoeker doorverwijzen naar een andere website dan de website waar de landingspagina staat kan maar vormt wel een risico. De bezoeker zal zich opnieuw moeten oriënteren. Waar ben ik? Vertrouw ik deze website? Wie zit hier achter? Etc. De kans is vrij groot dat je daardoor een gedeelte van de bezoekers verliest die anders misschien wel tot conversie waren overgegaan op de website van de landingspagina zelf.
Dag, help jij ook bedrijven bij het optimaliseren van hun landingspagina’s ?
Hi Vincent, we doen dit niet binnen bestaande websites. Maar mocht je ooit een nieuwe website willen, dan kunnen we je hier zeker bij helpen. Met ons team ontwerpen en bouwen we Drupal websites waarin een marketing/sales funnel creëren. Daarin zetten we op maat landingspagina's op die bezoekers overtuigen om verder te klikken. Gr, Thomas.
Genoten van uw verkoopverhaal over de landingspagina.
Helaas bevat uw tekst enkele (spel-)fouten.
Ooi geleerd dat dit een "doodzonde" is in het bedrijfsleven.
Die "t" missen bij Ooi maakt het wel schaapachtig
Hi K. ik heb het artikel nagekeken en er zaten inderdaad enkele spelfouten in. Ik heb ze verbeterd, bedankt voor de tip. Gr, Thomas.
Hoi Thomas, bedankt voor het leerzame artikel over landingspagina's.
Nu ben ik vormgever, en begrijp ik uit de reacties hieronder dat een landingspagina uiteindelijk onderdeel is / deel uitmaakt van je website. Maar mag je op een landingspagina iets meer 'uitpakken' met visuele elementen die niet terugkomen op de 'reguliere' website? Want je wilt toch dat mensen een actie gaan ondernemen op jouw landingspagina. Niet dat het een kermis gaat worden natuurlijk ;-)
Of is het juist belangrijk dat de vormgeving (en gebruikte elementen) helemaal in lijn is met de 'reguliere' website, en dat de nadruk vooral komt te liggen op conversie?
Ik hoor het graag van je!
Vriendelijke groet,
Dave
Hi Dave, de landingspagina is uiteindelijk slechts een tussenstap binnen de gehele customer journey van de bezoeker/klant. Maar deze tussenstap is wel cruciaal omdat het vaak de eerste (landings) pagina is die de bezoeker ziet van de website. In die zin moet je uitkijken dat je niet teveel afwijkt van je eerdere en latere communicatie qua stijl maar omdat de bezoeker overtuigt moet worden worden kun je zeker extra visuals toevoegen. Bedenkt bij het toevoegen of ze echt mee helpen in de conversie slag en niet afleiden. Meestal zien wij dat opdrachtgevers teveel tegelijk willen vertellen. Waarbij vormgevers van media zoals een brochure heel erg moeten beperken hoeft dat online niet, dat maakt het als webdesigner soms lastig omdat je in principe onbeperkte ruimte hebt. Een truc hierbij is om de boodschap op te delen en elke pagina zijn eigen vraag en antwoord te geven. Wat zijn de voordelen van deze dienst of product? Wat kan ik er allemaal mee? Wie gebruikt het nog meer en wat doen ze ermee? Hoe komt ik eraan? Door voor elke vraag een eigen pagina te creëren verdeel je de boodschap in hapklare brokken en heb je de tijd om de bezoeker per stap te overtuigen en te informeren. Gr, Thomas.