Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat is Content Marketing?

In plaats van adverteren, probeer je met interessante content de aandacht te vangen van je doelgroep. Dit noemen we contentmarketing en het werkt zo goed omdat je precies de doelgroep kunt bereiken die je wilt bereiken, voor een relatief kleiner budget. Daarnaast raakt je doelgroep eerder overtuigd omdat je in de content je kennis kunt etaleren.

De Albert Cuyp markt in Amsterdam: Net zoals op een fysieke markt moet je je content goed verkopen.

De overstap van traditionele marketing (advertenties) naar content marketing is al een tijd gaande en werd met name gedreven door Google en ons surf gedrag dat is veranderd.

Google Updates: Cafeïne, Panda en Pinguïn

Google verbetert doorlopend het algoritme waarmee bepaalt wordt wie er goed gevonden wordt binnen de zoekresultaten. Als gebruiker van Google hebben we misschien weinig gemerkt van de veranderingen - met name omdat de stapjes klein zijn - maar veel bedrijven hebben hun bezoekersaantallen sinds 2009 sterk zien dalen. Met name de updates Cafeïne, Panda en Pinguïn hebben het de zoekresultaten compleet op hun kop gezet.

Zocht je een paar jaar geleden op “iphone accu snel leeg” dan kreeg je eerst 300 webshops die een iPhone probeerden te verkopen. Een continu gevecht was gaande, waarbij degene met de meeste en de beste SEO trucs altijd bovenaan kwam. Wij als gebruikers van Google waren de grote verliezer, en had deze situatie stand gehouden, dan was Google op den duur onbruikbaar geworden.

Tegenwoordig zien de resultaten er heel anders uit. Als je nu zoekt op “iphone accu snel leeg” zijn dit de eerste 5 resultaten:

Screenshot van serp resultaten als je zoekt op mijn iphone accu is snel leeg

Je krijgt tegenwoordig handige tips, nieuws en gebruikers te zien die hetzelfde probleem hebben. Door de updates in het algoritme beloont Google geen SEO trucs meer, maar kijkt het naar:

  • Actualiteit.
  • Kwaliteit van de content
  • Relevantie van de content.
  • Autoriteit.

Heeft SEO nog wel zin?

Het gevolg van deze verandering is dat wanneer iemand een artikel schrijft en deze publiceert, het artikel dezelfde dag nog bovenaan kan komen te staan in de zoekresultaten. Jaren van SEO optimaliseren gaan zo de prullenbak in.

Een kat maakt gekke sprongen en in plaats van zich aan te passen, gingen met name de grote organisaties, gevoed door valse beloftes en onwetendheid, door met het het inhuren van SEO bureau’s die beterschap beloofden door hetzelfde te doen wat ze al jaren deden. Een mooi voorbeeld zijn de ‘boetes’ voor Ziggo, D-Reizen, T-Mobile en KLM.

Er wordt binnen de SEO en marketing wereld dan ook wel gesproken over ‘de dood van SEO’. Sommige vooraanstaande SEO experts hebben zelfs aangegeven te stoppen.

Zelf ga ik hier deels in mee. Een statische brochure website maken en dan veel geld naar aan een SEO specialist betalen in de hoop dat dit voor meer bezoekers/leads/omzet gaat zorgen is inderdaad zinloos. In die zin is SEO dood. Maar SEO experts kunnen nog steeds een bijdrage leveren aan het optimaliseren van een website. Een goede page title, een Google+ author link, reacties, shares en likes helpen allemaal om bij Google aan te geven dat het hier om actuele, relevante content gaat.

Gedrags-verandering

Naast de verandering in de zoekmachine technologie, zorgt ook het veranderende gedrag van bezoekers voor een nieuwe manier van marketing. We internetten pas zo’n 17 jaar en de gigantische stroom van informatie heeft er met name voor gezorgd dat we beter kunnen filteren. We worden eigenlijk steeds kritischer en filteren content op eigenschappen als:

  • Wie schrijft dit?
  • Is dit een expert?
  • Is dit artikel actueel?
  • Heb ik wat aan dit artikel?

Onze tijd is schaars en we willen zo snel mogelijk resultaat. Tijdens het surfen leren we dat veel brochure teksten alleen maar uit zijn op een aankoop of persoonsgegevens. Content geschreven door mensen voor mensen levert ons uiteindelijk meer op.

Op de hoogte blijven van Internet trends? Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Om je content zo optimaal mogelijk te maken, of anders gezegd, door de filtering te laten komen, kun je het volgende doen:

  • Plaats een foto en de naam van de auteur bij het artikel.
  • Beschrijf deze persoon en leg uit wat zijn of haar ervaring is en zorg voor een link naar een profiel pagina met daarop een uitgebreide beschrijving.
  • Is dit artikel wel actueel? Toon de datum waarop het artikel het laatste gewijzigd is bovenaan het artikel.
  • Heb ik wat aan dit artikel? Leert het me iets? Bezoekers doen dit op basis van de titel. Daarom werken titels als “5 tips om...” goed, maar ze scannen ook snel het artikel. Lijstjes, links en plaatjes zorgen ervoor dat een snelle scan mogelijk is en geven aan waar het artikel over gaat.

Heb je vragen over content marketing? Ik beantwoord ze graag hieronder in het reactie gedeelte.

Heb je iets aan deze content gehad? Laat weten hoe je ons waardeert.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En je ontvangt net als 2321 andere leden een overzicht van onze nieuwste artikelen. Met onderwerpen als; de laatste webdesign trends, SEO tips, conversie optimalisatie, Joomla, Drupal en Wordpress ontwikkelingen.

Reacties

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.

Beperkte HTML

  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.