Overslaan en naar de inhoud gaan

Usability bloopers

Eén usability blooper kan genoeg zijn om je bezoeker weg te jagen. Dit zijn er vijf.

Maak geen uitglijder, hou je website gebruiksvriendelijk.

Dit zijn vijf usability problemen die we veel zien en ervoor zorgen dat bezoekers belangrijke informatie negeren, geïrriteerd raken of de website weg klikken.

Slider / Carroussel

Je komt op een website. Ziet een grote afbeelding met daarin de perfecte tekst die precies vermeld waar je naar op zoekt bent, je wilt verder lezen en ziet een knop om te klikken en "WHOESH"; Volgende afbeelding met tekst. Oh, het is een slider, maar ik wilde die vorige tekst lezen. Nu moet je op zoek naar een navigatie methode om de slides te laten bewegen. De een werkt met pijltjes, de ander met bolletjes en je ziet ze ook wel eens met tabjes of cijfers. Weet je wat? Hier heb je geen tijd voor. Volgende site.

De Nielsen groep ( bedrijf van Jacob Nielsen, usability guru ) heeft de werking van sliders getest: en het blijkt dat internet bezoekers de sliders negeren.

Stop de belangrijkste content van je website dus niet in slides maar plaats deze op vaste, goed te lezen plekken. Heb je te veel belangrijke content? Denk dan goed na over wat echt belangrijk is. Een bezoeker overvoeren met teveel opties of content omdat je geen keuze kunt maken is niet de oplossing.

Tag Cloud

Tal van experts geven aan dat Tag Clouds niet werken maar helaas zie je ze nog te veel. Sommige websites maken het helemaal bont en laten de Tag Cloud zelfs draaien als je met je muis eroverheen beweegt. Moet je echt een lijstje met informatie/tags tonen? Plaats ze dan overzichtelijk en leesbaar in een lijst. Het liefst op zo'n manier dat het extra informatie biedt. Zoals hoeveel keer deze tag voorkomt. ( zie afbeelding )

Links openen in een nieuw venster

Uit angst worden externe link vaak zo ingesteld dat er een nieuwe tab of browser geopend wordt bij het klikken op de link. Wanneer een bezoeker de website niet interessant vindt, dan klikt deze zelf wel weg. Vasthouden lukt alleen met goede en overzichtelijke content.

Weg met de feedback / suggestions flap

Je ziet ze best vaak, zo’n flapje aan de zijkant van de website. Een gemakkelijke manier voor de eigenaar van de website om feedback te krijgen. Nadeel is dat nagenoeg niemand feedback geeft maar het flapje wel afleidt van de tekst die je wilt lezen en vaak ook nog in de weg zit. Zeker op je smartphone. ( zie afbeelding Iphone )

Zelf startende animaties of geluid

Je zit in een kantoor omgeving, bent op zoek naar een nieuwe leverancier en prompt begint er filmpje af te spelen met geluid. Je weet niet hoe snel je het geluid moet stoppen en in paniek klik je de browser weg. Hoe bekend deze irritatie deze ook is, menig commentaar bij de ontwikkeling van een website is “Ik mis iets van beweging of geluid.”. Deze opmerking komt vaak omdat men minutenlang naar de homepage van de eigen website zit te staren. In tegenstelling tot een tv commercial oogt een website dan wat saai.

Onderzoek laat zien dat de meeste mensen die een website bezoeken, weer binnen 10 a 20 seconden de website wegklikken. Een video of audio boodschap langer dan 10 a 20 seconden heeft dus geen enkele kans.

Meld je aan op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van usability en webdesign trends

Heb je vragen over usablity of weet je zelf nog goede voorbeelden van usabilty bloopers, dan kun je ze hieronder in het commentaar gedeelte plaatsen.

Heb je iets aan deze content gehad? Laat weten hoe je ons waardeert.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En je ontvangt net als 2321 andere leden een overzicht van onze nieuwste artikelen. Met onderwerpen als; de laatste webdesign trends, SEO tips, conversie optimalisatie, Joomla, Drupal en Wordpress ontwikkelingen.

Reacties

Links openen in een nieuw venster.
Ik stel links altijd in dat er een nieuwe tab wordt geopend. Ik weet dat dat als "incorrect" te boek staat, maar ik vind het prettig browsen. Vergelijk het als je een boek leest: wanneer je in een boek een verwijzing naar een ander boek ziet, dan laat je het boek open op tafel liggen (je zet het dus niet eerst terug in een kast) en kijkt even in het andere boek, dat je dan weer terug zet in de kast.

Uit angst worden externe link vaak zo ingesteld dat er een nieuwe tab of browser geopend wordt bij het klikken op de link. Wanneer een bezoeker de website niet interessant vindt, dan klikt deze zelf wel weg. Vasthouden lukt alleen met goede en overzichtelijke content.

Standaard avatar blogvolger 01.04.2013 - 15:55

Oh ja, nog een usability blooper: dat je je reacties niet kan editen (de laatste twee regels van het bericht horen er niet bij).

Standaard avatar blogvolger 01.04.2013 - 15:57

Goed punt. Bedankt voor de feedback!

Standaard avatar thomas 02.04.2013 - 14:59

Beste Blogvolger, ik begrijp het. Ik open zelf ook veel links in een nieuwe tab. Maar het is toch het beste om consequent de keuze bij de gebruiker te laten.

Standaard avatar thomas 02.04.2013 - 14:59

Ik denk dat heel veel brower gebruikers niet eens weten hoe ze een link kunnen openen in een nieuw tab of pagina.

Standaard avatar herbiek 29.04.2013 - 12:12

Hi Herbiek, als ze dat niet weten, weten ze misschien ook niet hoe ze een tab moeten sluiten...

Standaard avatar thomas 30.05.2013 - 14:23

Bij ons is intern altijd de discussie of we een link in een nieuwe tab/pagina openen of niet. Het probleem is inderdaad dat wij vermoeden dat een groot deel van onze gebruikers (over het algemeen 60+) inderdaad niet weet hoe dit moet. Dit zien we intern al bij niet-technische medewerkers (die overigens wel veel browsen). Het blijft een lastig punt. In het geval van de ervaren internetgebruiker denk ik inderdaad dat het beter is om de keuze aan de gebruiker te laten... maar een heel groot deel van de gebruikers is niet zo ervaren...

Standaard avatar Rian 01.05.2013 - 16:02

Hi Rian, dus omdat er een vermoeden is dat onervaren gebruikers niet weten hoe ze een tab moeten openen, doe je dit voor ze en zorg je voor extra tabs bij ervaren gebruikers, die dit misschien niet willen? Zonde. Als je de links op je website gewoon gebruikt zoals ze bedoeld zijn kunnen onervaren gebruikers op de grote pijl naar links ( back ) klikken als ze graag weer terug willen naar jouw website. Ervaren gebruikers kunnen op de rechtermuis knop klikken en de link in een nieuwe tab openen, als ze daar behoefte aan hebben.

Standaard avatar thomas 30.05.2013 - 14:38
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.

Beperkte HTML

  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.