Overslaan en naar de inhoud gaan

Social Media: geen wondermiddel

Social Media: als we de critici mogen geloven kun je er niet meer omheen. Elke website moet tegenwoordig Social Media proof zijn, maar in de meeste gevallen is het helemaal niet duidelijk wat Social Media is of doet en of het nuttig is. In dit artikel ontkracht ik het idee van een verplichte integratie van Social Media op je website.

Wat is Social Media?

Wikipedia geeft de volgende omschrijving van Social Media: "Social media is de [...] benaming voor online platformen waar de gebruikers, met geen of weinig tussenkomst van een professionele redactie, de inhoud verzorgen. Tevens is er sprake van interactie en dialoog tussen de gebruikers onderling." Oftewel een plek waar gebruikers zelf content creëren door interactie met elkaar te hebben. Denk bijvoorbeeld aan Twitter, waar gebruikers persoonlijke berichten plaatsen en reageren op elkaars berichten. Een ander goed voorbeeld is nujij.nl, waar een gebruiker een nieuwsbericht plaatst waarop andere gebruikers kunnen stemmen en reageren. In beide gevallen is er sprake van 'sociale' netwerken van relaties die interactie met elkaar hebben.

Social Media is geen wondermiddel!

Als je kijkt naar de bovenstaande omschrijving van Social Media is het dus niet mogelijk om Social Media als functionaliteit te implementeren op een website. Het is alleen mogelijk om Social Media in te zetten om jouw product of website onder de aandacht te brengen. Er bestaat geen plugin om Social Media op een website te "installeren". Social Media is de verzamelnaam van platformen die je in kunt zetten als marketing tool.

Wanneer en hoe moet je Social Media wel gebruiken?

Als je een lijst hebt met dingen die je voor je website moet doen, dan staat Social Media onderaan. Het heeft geen nut om je website te gaan promoten wanneer deze nog maar half af is. Op sociale netwerken praten mensen met elkaar. Een goede Social Media strategie zorgt ervoor dat mensen over jouw website, product of dienst gaan praten. Geef de gebruikers dus iets om over te praten. Zorg ervoor dat je een goed en uniek product hebt. Of maak een opmerkelijke video waarin het nut van jouw dienst naar voren. Een video die mensen vervolgens met elkaar willen delen. Zo simpel is het.

  • Hier volgen enkele tips om snel en efficiënt je doelgroep te bereiken via Social Media.
  • Maak Twitter account aan en ga hier zoveel mogelijk vertellen over je activiteiten.
  • Start een blog op je website waar je meer verteld over je producten of diensten.
  • Zorg ervoor dat de lezers de mogelijkheid hebben om commentaar te geven.
  • Zorg op je website voor links naar je andere online activiteiten zoals Twitter, Facebook en/of Linkedin.
  • Start een nieuwsbrief en zorg ervoor dat de lezers van je blog zich hierop kunnen aanmelden.
  • Maak filmpjes over je producten of diensten en plaats deze op je eigen Youtube kanaal.

Social Media is een middel om je website, product of dienst te promoten. Dan nog heb je er zelf maar weinig invloed op, want je bent grotendeels afhankelijk van de gebruikers binnen de sociale netwerken. Is wat jij levert wel uniek genoeg om over te praten? Willen gebruikers het wel met elkaar delen? Zolang dit niet het geval is heb je ook helemaal niets aan Social Media. Ben je het niet met mij eens? Ga dan met mij in discussie door hieronder een bericht achter te laten!

Heb je iets aan deze content gehad? Laat weten hoe je ons waardeert.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En je ontvangt net als 2321 andere leden een overzicht van onze nieuwste artikelen. Met onderwerpen als; de laatste webdesign trends, SEO tips, conversie optimalisatie, Joomla, Drupal en Wordpress ontwikkelingen.

Reacties

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.

Beperkte HTML

  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.