Overslaan en naar de inhoud gaan

SEO in 3 simpele stappen

Bepaal waar je op gevonden wil worden in Google. Kijk of jouw zoekwoorden aansluiten bij de zoekopdrachten die gedaan worden in Google en schrijf dan content op basis van deze zoekwoorden. Zo simpel is het.

Iemand die iets op papier zet.

Vergeet alle technische details. Ja, natuurlijk moet je een H1 op je pagina hebben met een duidelijke titel en ook de snelheid van je website speelt een rol maar het leidt voornamelijk af. Je focussen op de technische aspecten van de SEO is puur uitstelgedrag. Want wat heb je aan een website die helemaal geoptimaliseerd is voor Google maar geen content heeft die Google kan indexeren? Begin daarom met de content, de rest komt later wel.

Stap 1: Waar wil je op gevonden worden?

Wat is core business? Wat voor een producten verkoop je of welke dienst bied je aan? Probeer zo specifiek mogelijk te zijn zodat je een betere kans maakt in Google. Organiseer je activiteiten in Den Bosch en omstreken? Dan is het helemaal niet handig dat je gevonden wordt op 'activiteiten Amsterdam'. Dit trekt alleen maar bezoekers naar je website die verder geen actie ondernemen. Ik heb liever 1 bezoeker per dag die een actie onderneemt dan 100 bezoekers die helemaal niks doen. Maak daarom een lijst met woorden die aansluiten bij jouw producten en of diensten en probeer ook combinaties te maken om het specifieker te maken. Bijvoorbeeld “Hondenmanden voor labradors”. De lijst kan niet lang genoeg zijn maar zorg voor minimaal 15-20 zoekwoorden (of combinaties daarvan).

Stap 2: Onderzoek het zoekvolume van jouw zoekwoorden

Misschien denk je dat ‘Ontmoetingen in Den Bosch’ precies omschrijft wat jouw core business is. Dat kan best zo zijn, maar als mensen daar niet op zoeken in Google wordt je ook nooit gevonden. Gelukkig is er de zoekwoordplanner van Google. In deze tool kun je een lijst met zoekwoorden plaatsen en Google geeft je per zoekwoord (of bij een combinatie van meerdere zoekwoorden) het zoekvolume en de concurrentie op dit zoekwoord. Je moet op zoek gaan naar zoekwoorden waar de het zoekvolume aanzienlijk is (meer dan 100 keer per maand) en de concurrentie laag. Dit betekent namelijk dat er een ‘gat in de markt’ is als het gaat om informatie over dit onderwerp. Deze theorie is overigens niet helemaal waterdicht want het kan ook zijn dat het zoekvolume op een bepaald woord laag is (zeg 40 keer per maand) maar dat al deze zoekende mensen ook direct iets willen afnemen. Maar het is wel een goede leidraad om te starten met het schrijven van content.

Screenshot van de zoekwoordplanner.

Stap 3: Schrijf, schrijf en schrijf… 

Heb je de ideale combinatie van zoekwoorden gevonden? Mooi, maar dan komt nu het moeilijkste gedeelte: het schrijven van de content. Dit kan best een uitdaging zijn maar wees niet bang. Begin gewoon met schrijven en geef jezelf als doel om 500 woorden over dit onderwerp te schrijven. Gewoon aan één stuk door zonder te stoppen.

Zoals Ernest Hemmingway (vermoedelijk) zei: “Write drunk, edit sober”. Het principe is dat je eerst heel veel schrijft en daarna pas gaat redigeren. Zo voorkom je dat je een half uur bezig bent met de perfecte titel of de ideale zin. Nadat je de 500 woorden geschreven hebt kun je er een kloppend verhaal van maken en publiceren.

Het hoeft ook niet helemaal volledig zijn want het mooie aan webteksten is dat je ze altijd kan uitbreiden en er iets aan kan toevoegen. Google waardeert het zelfs extra wanneer een tekst regelmatig een update krijgt.

Weet je niet waar je over moet schrijven? Lees dan dit artikel: Waar moet je over schrijven?

 

Heb je iets aan deze content gehad? Laat weten hoe je ons waardeert.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En je ontvangt net als 2321 andere leden een overzicht van onze nieuwste artikelen. Met onderwerpen als; de laatste webdesign trends, SEO tips, conversie optimalisatie, Joomla, Drupal en Wordpress ontwikkelingen.

Reacties

Heb je vragen over deze stappen? Laat het mij weten door hier te reageren!

Standaard avatar rroose 30.09.2015 - 10:13

Beperkte HTML

  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.