Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe website? 5 valkuilen

Geweldig! U heeft besloten dat het tijd is voor een nieuwe website.

Een gat in de grond.

Geweldig! U heeft besloten dat het tijd is voor een nieuwe website. 

Maar waar moet u nu opletten bij het (laten) ontwikkelen van een nieuwe website? In dit artikel worden de vijf grootste valkuilen ontmaskerd om u te behouden voor een misstap.

1. Intro / portal pagina

Toen Flash in 1996 op de markt kwam werd het populair om een flash intro te plaatsen op de website. Deze intro bestond dan uit een paar bewegende beelden en de gebruiker had (hopelijk) de mogelijkheid om de intro over te slaan.

De eerste keer dat een gebruiker een dergelijke intro ziet is het misschien indrukwekkend maar de intro pagina wordt al snel irritant als de gebruiker de website meerdere keren bezoekt. Bekijk bijvoorbeeld deze geweldige flash intro. Het is daarom ook geen verrassing dat flash op nummer 3 staat in de 'Top 10 Web Design Mistakes'.

Ook is een flash intro funest voor goede zoekmachine resultaten. Een zoekmachine ziet enkel een pagina met een verwijzing naar een flash bestand omdat flash bestanden (nog) niet doorzoekbaar zijn voor zoekmachines.

Hetzelfde geldt voor intro pagina's waar gekozen moet worden voor een taal of bijvoorbeeld een afdeling van een bedrijf. Deze zogenaamde portal pagina's lijken de gebruiker te helpen bij het maken van een keuze. Maar wat als die gebruiker geen keuze wil maken?

In dat geval is het een obstructie en levert het irritatie op bij de gebruiker. Laat de gebruiker dus altijd binnenkomen op een goed gevulde homepage. Op die pagina kunnen ze er dan altijd nog voor kiezen om de website in een andere taal te bekijken of te kiezen voor een andere afdeling van uw bedrijf. 

2. Het in de groep gooien

'A camel is a horse designed by a committee', oftewel, een kameel is een paard ontworpen door een groep mensen. Dit is een uitspraak die vaak gebruikt wordt om te benadrukken dat het bijna onmogelijk is een goed resultaat te behalen wanneer er beslissingen gemaakt worden waar de hele groep het mee eens moet zijn.

Wanneer er te veel compromissen gemaakt worden bij het ontwikkelen van een website is het eindresultaat meestal iets waar niemand echt blij mee is. Feedback vragen aan de achterban is een goed idee maar het is niet nodig om alle adviezen op te volgen. Soms moet er iemand tegen het hoofd gestoten worden om tot een goed resultaat te komen. Zorg er dus voor dat uiteindelijk één of twee mensen de knopen doorhakken.

Het is dan ook verstandig dat deze beslissing ligt bij de mensen die de meeste affiniteit hebben met de website en / of de marketing. Bijvoorbeeld: een sales manager heeft waarschijnlijk een veel beter beeld van waarnaar de klant op zoek is dan de technische persoon die de server beheert.

3. Zoveel mogelijk functionaliteit bij de lancering

Het wordt steeds eenvoudiger om een website te ontwikkelen met zeer geavanceerde functionaliteit. Een eigen Hyves beginnen? Met behulp van Joomla! en een paar extensies komt u al een heel eind.

Het gemak waarmee dit gaat is ook meteen een valkuil. De extra functionaliteit zorgt namelijk voor extra onderhoud en wellicht verwaring voor de gebruiker. Het is daarom verstandig om de website te lanceren met alleen de noodzakelijke functionaliteit.

Als na de lancering dan blijkt dat gebruikers graag extra functionaliteit willen zien dan is het altijd nog mogelijk om de website uit te breiden.

4. De content komt wel!

De content is het allerbelangrijkste van een website. Belangrijker dan het ontwerp of de functionaliteit. Content zorgt ervoor dat zoekmachines (en potentiële klanten) uw website kunnen vinden. Begin daarom ook altijd bij de content.

Ervaring leert dat van het hele proces van het (laten) bouwen van een nieuwe website de content de meeste tijd kost. Wacht dus niet met de content totdat de website helemaal klaar is. Het meest ideale scenario is wanneer de trajecten naast elkaar lopen zodat wanneer de website opgeleverd wordt, u de content direct kunt plaatsen.

5. Ik weet het beter dan de webdesigner 

Een webdesigner is een webdesigner met een reden. Hij of zij heeft er voor gestudeerd of heeft (hopelijk) jarenlange ervaring met het maken van websites. Een goede webdesigner weet dan ook wat wel en niet goed is voor uw website. Luister daarom naar uw webdesigner, dit kan u veel kopzorgen besparen.

Mocht u het echt niet eens zijn met een webdesigner, probeer dan contact te zoeken met andere mensen die verstand hebben van websites en leg hen het dilemma voor. Op deze manier kunt u een keuze maken gebaseerd op meerdere meningen.

Lees verder

Heb je iets aan deze content gehad? Laat weten hoe je ons waardeert.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En je ontvangt net als 2321 andere leden een overzicht van onze nieuwste artikelen. Met onderwerpen als; de laatste webdesign trends, SEO tips, conversie optimalisatie, Joomla, Drupal en Wordpress ontwikkelingen.

Reacties

Beperkte HTML

  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.