Overslaan en naar de inhoud gaan

Meer nieuwsbrief aanmeldingen

Ook al begin je net met e-marketing of doe je dit al jaren. Je zit altijd met de vraag: ‘Hoe krijg ik zoveel mogelijk aanmeldingen?’

Amerikaanse mailboxen

Ook wij stellen ons vaak die vraag. We experimenteren met verschillende methodes op onze website en bij de websites van onze klanten zien we zoveel verschillende combinaties, waardoor we een goed idee krijgen van wat wel en wat niet werkt.

Hieronder beschrijf enkele succesvolle manieren waarmee je meer nieuwsbrief aanmeldingen kunt krijgen.

Op zoveel mogelijk relevante plekken een nieuwsbrief aanmeld blok plaatsen

Lijkt logisch maar er zijn misschien meer plekken dan je denkt. Natuurlijk moet zo’n blok naast, onder, boven of in je blog of nieuws artikelen staan. Maar het kan geen kwaad om ook op andere pagina’s dit blok te plaatsen. Wat dacht je van:

  • De bedankt pagina van je contact formulier. Iemand die net contact heeft opgenomen is misschien wel, of juist wel, geïnteresseerd in jullie nieuwsbrief. Dit beperkt zich natuurlijk niet alleen tot een bedankt pagina van een contact formulier maar geldt in feite voor alle formulieren.
     
  • Andere websites die jullie bezitten. De meeste organisaties hebben meerdere websites, waarom niet al deze websites gebruiken als ingang? Zo krijgen wij niet alleen aanmeldingen vanuit www.vaneldijk.nl maar ook vanaf www.drupalnieuws.nl, www.drupalin24dagen.nl, www.joomlain24dagen.nl, etc.
     
  • Facebook. Popualaire e-marketing tools zoals Campaign Monitor en Mailchimp maken het mogelijk om een nieuwsbrief aanmeld tab te maken op jullie Facebook pagina. Iemand die jullie "liked" is misschien ook wel geneigd zich aan te melden op jullie nieuwsbrief.
     
  • In jullie e-mail. Onze e-mail eindigt met vaste signature: "Op de hoogte blijven over Webdesign, Internet marketing, SEO of Social media trends? FollowLike! of +1 ons. Of meld je aan voor onze nieuwsbrief."

Call to actions

Naast nieuwsbrief blokken werkt het goed om extra call to actions te maken in je lopende tekst zoals deze:

Op de hoogte blijven? Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief

We merken op onze website en op die van onze opdrachtgevers, dat het plaatsen van een call to action in de lopende tekst erg goed werkt. Het vreemde is dat de eerste call to action link meestal niet gebruikt wordt maar dat de aanwezigheid ervan zorgt voor meer aanmeldingen bij het aanmeld blok onderaan een artikel. Een verklaring hiervoor zou kunnen zijn dat bezoekers de call to action link lezen, deze onbewust/bewust opslaan en bij het zien van het aanmeld blok klaargestoomd zijn voor het idee om zich aan te melden.

Bied voordelen en creëer de juiste verwachtingen

De twijfel die een bezoeker kan hebben bij nieuwsbrief zijn natuurlijk gegrond en herkenbaar. Wie heeft er geen spam in zijn mailbox. Haal deze twijfel weg bij door in het kort te vertellen wat je gaat sturen, hoe vaak je dit gaat doen en wat iemand heeft aan jouw nieuwsbrief.

Hou het aanmelden zo simpel mogelijk

Over het algemeen geldt; hoe minder velden, hoe meer aanmeldingen. Natuurlijk kunnen sommige velden nuttig zijn. Zoals een naam of een interessegebied. Je kunt dan de nieuwsbrief personaliseren met artikelen die overeenkomen met de interesse van de lezer. Maar als je dit niet van plan bent te gaat doen, dan heeft het vragen ernaar ook geen zin. 

Formulieren waarbij gevraagd wordt naar interessegebied, hobby, geslacht en post adres doen het qua aanmeldingen niet goed. Voor een bezoeker is het al heel wat om een e-mail adres achter te laten, laat staan een heel persoonlijk profiel. Een van de redenen waarom e-marketing werkt, is juist omdat het voor een bezoeker een laagdrempelige toenadering is richting jullie organisatie, merk of product. De bezoeker wil nog nog iets kopen, laat staan bellen of gebeld worden. 

Heb je vragen over e-marketing? Stel ze gerust hieronder in het reactie gedeelte. 

Heb je iets aan deze content gehad? Laat weten hoe je ons waardeert.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En je ontvangt net als 2321 andere leden een overzicht van onze nieuwste artikelen. Met onderwerpen als; de laatste webdesign trends, SEO tips, conversie optimalisatie, Joomla, Drupal en Wordpress ontwikkelingen.

Reacties

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.

Beperkte HTML

  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.