Overslaan en naar de inhoud gaan

Laat een gezicht zien

Uit onderzoek blijkt dat bezoekers een positiever gevoel krijgen bij jouw website als ze foto's van gezichten zien. Ook tonen A/B testen aan dat deze foto's zorgen voor meer conversie. In dit artikel bespreek ik twee manieren hoe je foto's van gezichten het beste kan gebruiken op je website.

Een verzameling van gezichten.

Onderzoek wijst uit dat foto's van gezichten op je website ervoor zorgen dat de bezoeker een positiever gevoel krijgt bij jouw website. Daarnaast blijkt uit A/B testen dat het ook zorgt voor meer conversie. Nu is het makkelijk om een paar stock foto's met mensen erop te vinden en deze op je website te plaatsen. Ik denk echter dat het beter is om foto's te gebruiken van medewerkers of referenties, maar eerst ga ik kijken naar wat het onderzoek precies uitwijst.

Onderzoek naar gezichten (op websites)

In een onderzoek uit 2006 van Dianne Cyr, Milena Head, Hector Larios en Bing Pan blijkt dat er positiever gereageerd wordt door gebruikers op websites waar foto's van gezichten te zien zijn dan websites waar geen foto's van gezichten of helemaal geen foto's opstaan. Zo staat er het volgende in de conclusie van het onderzoek:

"Concerning image appeal for all cultural groups, results indicate that websites with images that include facial characteristics are more positively received by users than images with no facial features or no human images at all." (Cyr, Head, Larios en Bing, 2006) 

Een andere opvallende ontdekking in dit onderzoek is dat gebruikers langer op een pagina blijven waar foto's op staan van mensen maar waar het gezicht niet zichtbaar is. Als je puur statistisch naar deze gegevens kijkt zou je dit als positief kunnen uitleggen. Uit interviews met de gebruikers bleek echter dat ze de foto's raar vonden en er een ongemakkelijk gevoel van kregen en daarom langer op de pagina bleven om de foto te bestuderen.

Conversie verhogen met foto's van gezichten

Ook wat betreft het verhogen van conversie is er bewijs dat het laten zien van gezichten zorgt voor een betere conversie. Paras Chopra heeft hier een uitgebreid artikel over geschreven en haalt twee A/B testen aan. In de eerste test worden foto's van kunstwerken vervangen voor foto's van de kunstenaars op een website die online kunst verkoopt. Je zou zeggen dat de conversie omlaag zou gaan omdat het uiteindelijk gaat om het kunstwerk dat je koopt en niet de persoon die het gemaakt heeft. De test bevestigt echter dat het tegendeel waar is. Het conversie ratio werd opgekrikt van 8.8% naar 17.2%! In een andere A/B test verving een blogger het contact icoontje op zijn blog met een foto van hemzelf. De versie van de website met de foto in plaats van het icoontje had 48% meer conversies.

Ontvang meer artikelen over conversie in je inbox

Je mag er vanuit gaan dat foto's van gezichten plaatsen zorgt voor een betere website. Maar hoe laat je nu het beste foto's van gezichten op je website zien?

Gezichten van de medewerkers

Elk bedrijf heeft medewerkers. Ook al is het er maar één (bijvoorbeeld een freelancer). Laat deze medewerkers dan ook zien op de website. Dit geeft de bezoeker het gevoel dat hij of zij niet te maken heeft met een gezichtsloze organisatie. Dit wekt vertrouwen zodat de bezoeker sneller over zal gaan tot conversie.

Je kan medewerkers relateren aan specifieke producten of diensten. Annemiek is bijvoorbeeld gespecialiseerd in badzout. Geef Annemiek dan een plekje op de badzout pagina waar je een foto van haar ziet en een stukje persoonlijke tekst. In deze tekst kan zij in haar eigen woorden uitleggen waarom zij een expert in badzout is en hoe zij de bezoeker kan helpen (door haar direct op een mobiele nummer te bellen als er vragen zijn).  

Een voorbeeld van een medewerker op een website.

Of wanneer je medewerkers blogs of artikelen schrijven (wat sowieso een goed idee is) kun je de auteur laten zien met een foto en eventueel een persoonlijk tekstje van de auteur.

 

En wat als de medewerkers niet op de website willen staan? Probeer het te relativeren voor ze. Staan ze al op Facebook, Linkedin of Instagram met hun foto? In hoeverre denken ze dat deze foto's niet openbaar beschikbaar zijn? In veel gevallen zal er al een foto van de medewerker ergens rondslingeren op het web en zal het makkelijker zijn ze over te halen om eens een mooie foto van ze te maken voor op de website (en die foto kunnen ze dan meteen weer gebruiken voor hun andere social media profielen).

Het is ook mogelijk om de map op de website waar de foto's van de medewerkers worden opgeslagen niet indexbaar te maken voor Google. Dit voorkomt dat de foto's zichtbaar worden als iemand op de naam van de medewerker zoekt.

Als er dan medewerkers zijn die nog steeds niet willen moet je roeien met de riemen die je hebt en alleen de medewerkers die welwillend zijn plaatsen. Een paar gezichten is namelijk al stukken beter dan helemaal geen gezichten.

Gezichten van referenties

Een andere manier om gezichten op je website te tonen is door middel van referenties. Angela heeft jouw badzout gekocht en heeft goede ervaringen gehad met het persoonlijke contact met Annemiek. Vraag haar dan om een referentie en een foto. Naast dat je een extra gezicht op je website hebt geeft het een bezoeker ook vertrouwen omdat er al eerder mensen het product gekocht hebben. En ze waren nog tevreden ook!

Wil je gebruik maken van onze jarenlange expertise? Neem dan contact met ons op

Als je iemand om een refentie vraagt is het verstandig ze alvast een paar vragen te sturen waarop ze kunnen reageren. Je voorkomt dan dat ze niet weten wat ze moeten schrijven. Je moet dan denken aan vragen zoals:

  • Wat vind je van ons product/dienst?
  • Hoe vond je de samenwerking gaan?
  • Wat vind je onze sterke punten?
  • Waar zie je nog verbetering (het antwoord op deze vraag hoef je niet in de referentie te gebruiken die je op de website plaatst maar kan zeer nuttige informatie bevatten)?

Het wordt voor de persoon die de referentie schrijft nu een invuloefening. Let ook op dat je van tevoren afspreekt dat er een foto gebruikt wordt van de persoon die de referentie schrijft. Een referentie met een foto is namelijk veel waardevoller dan eentje zonder.

Heb ik je overtuigd waarom foto's van gezichten op een website belangrijk zijn? En heb je ook wat aan mijn tips over hoe je foto's van gezichten op een website kan plaatsen? Laat het mij weten door hieronder een reactie achter te laten!

 

Heb je iets aan deze content gehad? Laat weten hoe je ons waardeert.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En je ontvangt net als 2321 andere leden een overzicht van onze nieuwste artikelen. Met onderwerpen als; de laatste webdesign trends, SEO tips, conversie optimalisatie, Joomla, Drupal en Wordpress ontwikkelingen.

Reacties

Dag Robert,

Ik vond dit een waardevol artikel. Het is gebaseerd op onderzoek, en biedt praktische handvatten. Een zwakker punt vind ik dat het gebaseerd is op onderzoek uit 2006 en je zegt elders op deze site dat de kennis over sites enorm snel verandert. Dat doet mij dan twijfelen aan de validiteit van een ouder onderzoek. Er moet toch wel meer recent onderzoeksmateriaal voor handen zijn hierover?
Zelf ben ik veel bezig met het plaatsen van videoboodschappen op mijn website. Is daar ook onderzoek over, met name over de conversie en de lengte van het bezoek op de site?

groeten, Judith de Bruijn

Standaard avatar Judith de Bruijn 27.08.2015 - 15:32

Als antwoord op door Judith de Bruijn

Dat een onderzoek uit 2006 stamt hoeft nog niet te betekenen dat het niet meer van toepassing is. Een goed voorbeeld is dit boek van Jakob Nielsen (http://www.nngroup.com/books/designing-web-usability/). Het is al meer dan 15 jaar oud maar er staat nog steeds hele relevante informatie in.

Voor onderzoeken met betrekking tot videoboodschappen verwijs ik je door naar de site van deze zelfde Jakob Nielsen: http://www.nngroup.com/search/?q=video. Vooral het volgende onderzoek is in jouw geval relevant: http://www.nngroup.com/articles/talking-head-video-is-boring-online/

Standaard avatar rroose 21.09.2015 - 15:23

Dank je wel Robert, dat is waardevolle informatie.

Standaard avatar Judith de Bruijn 01.10.2015 - 11:14

Beperkte HTML

  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.