Overslaan en naar de inhoud gaan

Is Drupal als CMS SEO vriendelijk?

Waaraan moet een CMS voldoen voor een goede vindbaarheid in Google? En hoe kun je Drupal SEO proof maken?

Speld in een hooiberg

Is Drupal als CMS wel SEO vriendelijk? Of welk CMS scoort het beste qua vindbaarheid? Dit zijn vragen die ik geregeld krijg. Zie bijvoorbeeld de vraag van Irene den Ouden onderaan mijn Drupal, Wordpress, Joomla vergelijkings-artikel.  Ze geeft aan een Drupal website te hebben opgezet waarvan de bezoekersaantallen tegenvallen, waardoor ze twijfelt over haar CMS keuze.

Om Irene en iedereen die twijfelt over welk CMS nu het beste is in relatie tot SEO een duidelijk antwoord te geven: Wordpress, Joomla en Drupal bieden na enige SEO optimalisatie dezelfde soort pagina's en opbouw, die even goed geïndexeerd kunnen worden door Google. Na SEO optimalisatie zorgen factoren als unieke en actuele content, populariteit en bezoekersgedrag voor meer of minder bezoekers. 

Ik baseer dit antwoord op de honderden websites die we bij Van Eldijk hebben ontworpen en gebouwd. Hierin zijn we nauw betrokken geweest bij het optimaliseren van de vindbaarheid, traffic en conversie. We hebben daarbij gebruik gemaakt van diverse CMS systemen, zoals Drupal, Joomla en Wordpress. Ik heb geen enkele aanleiding om aan te nemen dat de keuze van het CMS iets uitmaakt in de positionering van de pagina's in de Google zoekresultaten. Er zijn natuurlijk wel verschillen. Zo zijn Wordpress en Joomla na installatie redelijk optimaal, maar moet je meer moeite doen om alles consequent te houden, denk bijvoorbeeld aan de de url opbouw. Daarnaast  heb je minder controle over bepaalde elementen zoals de Page title of opbouw van urls. Bij Drupal moet je nog een aantal modules toevoegen om SEO proof te worden, maar zowel deze modules als Drupal zelf bieden uiteindelijk meer controle over elementen als je urls, je Page title of de opbouw van je website.

Minimale eisen voor een CMS, zodat Google de pagina's goed kan indexeren:

  • Een eenduidige SEF url opbouw. Oftewel een leesbaar url waaraan Google kan zien waar de pagina over zou kunnen gaan.
  • Een Page title. Deze moet het liefst binnen 150 tekens aangeven waar de pagina over gaat.
  • Een H1 tag. Dit is de titel van de pagina.
  • Een indexeerbare tekst. Google moet hier makkelijk bij kunnen. Tekst in een iframe, tekst in een afbeelding, flash element of reacties achter een javascript zijn niet of lastig te indexeren.

Natuurlijk zijn er nog veel andere factoren waar Google de positionering van af laat hangen. Denk aan de aantal +1’s die een pagina krijgt of welke invloedrijke websites er naar jouw pagina linken, om er een paar te noemen. Maar deze factoren worden niet bepaald door het CMS.

Hoe krijg je Drupal optimaal voor Google?

Zoals gezegd, Drupal is out-of-the-box niet optimaal qua SEO. Maar na de installatie van een paar simpele modules wordt Drupal erg krachtig en flexibel op het gebied van SEO. Nu moet dat geen probleem zijn, want Drupal wordt meestal gebruikt voor serieuze websites met eigenaren die kritisch zijn en de volledige controle willen over hun website.

Dit zijn, naar mijn idee en ervaring, de must-have SEO modules voor Drupal:

Path Auto module

Deze module maakt het mogelijk om goede SEF urls te creëren voor al je content types. Zo kun je aangeven dat bij agendapunten, tussen je domein en de titel van je artikel het woord “agenda” komt te staan.

Wanneer we kijken naar de website van Irene, zien we dit ook terug: http://www.outdoorfriends.nl/agenda/nacht-van-de-nacht-nasty-night-trail. Je kunt dit verder finetunen door keywords toe te voegen als “outdoor-agenda” of “agenda/trail/”.

De kracht van Path Auto zit hem in de mogelijkheid om de url opbouw precies zo te configureren, zodat er een goede vindbaarheid ontstaat. Daarna doet Path Auto de rest en heb je er geen omkijken meer naar.

Page Title module

Een hele belangrijke factor voor Google om te bepalen waar een pagina over gaat is de Page title. Daarnaast is het een belangrijke factor voor potentiële bezoekers. Die zien immers de Page title in de zoekresultaten en moeten een idee krijgen van wat ze kunnen verwachten als ze op de link naar jouw pagina klikken.

Drupal geeft standaard al goede Page titles, maar met deze module kun je nog meer configureren en vooral individualiseren. Zo kun je een eigen page title voor de homepage maken of eigen Page titles voor specifieke landingspagina’s of content types.

Global Redirect module

Niet per se nodig, maar de installatie is vrij simpel en daarna fungeert Global Redirect als een soort van waakhond. Het zorgt als het ware voor een extra schone url opbouw. Nu is Drupal daar al erg correct en rechtlijnig in, maar het maakt het nét even beter. Het verwijdert bijvoorbeeld de /  (trailing slash) uit je url en wanneer je per ongeluk linkt in je artikel naar node/232 dan redirect Global Redirect meteen naar het sef url.

XML Sitemap module

Deze zorgt niet voor een beter CMS of betere pagina’s, maar creëert een xml bestand dat Google gemakkelijk kan indexeren. De module XML Sitemap maakt deze automatisch aan en voegt nieuwe content vanzelf toe. Je kunt het url van de sitemap doorgeven bij je Google Webmaster Tools account van je website. Dit zorgt voor een beter inzicht in welke pagina’s je website allemaal bevat.

Metatag module

Google kijkt niet naar meta keywords. Het heeft geen zin om deze in te vullen. Dit zijn de tags waar wel naar gekeken wordt: https://support.google.com/webmasters/answer/79812. ‘Meta keywords’ staan hier niet tussen en worden zoals de onderste zin van het artikel aangeeft niet meegenomen: “Onthoud echter wel dat metatags die niet door Google worden herkend, worden genegeerd.”

Welke tags zijn dan wel belangrijk? De meta description. Waarom? Omdat je wilt dat mensen op jouw pagina gaan klikken als ze de link naar jouw pagina zien in de Google resultaten.

Google eens op een term waarvan je weet dat jij in de top 10 staat. Wat is de zin onder de Page title? Zou jij hierop klikken? En wat zou een potentiële bezoeker moeten bewegen te kiezen voor jouw pagina? Google indexeert niet alleen, het meet hoeveel personen op je pagina klikken. Een goede CTR ( Click Through Ratio ) helpt enorm in een goede positionering in de zoekresultaten.

Met de Metatag module krijg je de mogelijkheid om per node of op een specifieke pagina zoals de homepage een goede meta description in te voeren. Standaard kun je instellen dat bijvoorbeeld de summary van je node gebruikt wordt, maar met het extra meta description veld kun je deze overschrijven. Dit biedt je de mogelijkheid om de zin nog korter en krachtiger te maken.

Op de hoogte blijven van Drupal en SEO ontwikkelingen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Conclusie

Ik hoop in ieder geval duidelijk te hebben gemaakt dat de CMS keuze niets uitmaakt voor de vindbaarheid en dat je iets kunt met mijn tips om een Drupal website door middel van een aantal modules helemaal SEO proof te maken.

Mocht je hier nog vragen over hebben? Dan zie en beantwoord ik ze graag hieronder in het reactie gedeelte.

Heb je iets aan deze content gehad? Laat weten hoe je ons waardeert.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En je ontvangt net als 2321 andere leden een overzicht van onze nieuwste artikelen. Met onderwerpen als; de laatste webdesign trends, SEO tips, conversie optimalisatie, Joomla, Drupal en Wordpress ontwikkelingen.

Reacties

Beste Thomas, wat leuk dat je mijn vraag als uitgangspunt voor dit blog hebt gekozen! Ik ben er blij mee en ik zal binnenkort met mijn webbouwer bekijken wat we nog kunnen verbeteren aan de OutdoorFriends website.

In je privé mail wees je nog op het belang van unieke content. Dat is een goed punt. Het zoveelste verhaaltje over wandelen werkt niet, maar mijn blog 'Top 10 blotevoetenpaden in Nederland en Belgie' scoort heel erg goed. Nu ben ik bezig met een nieuw blog dat even uniek is, maar nog beter aansluitend bij mijn doelgroep (Tips over wandelrouteapps). En in dat blog leg ik ook direct de koppeling naar enkele wandelingen op de Agenda. Zo worden de blogs steeds ietsje slimmer.

Je andere tip is om mijn website meer open te stellen voor het publiek. Dat is best een lastige. OutdoorFriends is enerzijds een besloten community, anderzijds een open blog. Het geheel komt wellicht toch te besloten over. Bij de blogs kan iedereen reageren, maar vrijwel niemand doet dat. Daar heb ik nu nog een vraag over. Mensen kunnen vanuit Facebook reageren. Is dat handig of kan ik beter iedereen laten reageren, zoals jij hier ook doet, met naam, e-mailadres en Homepage? (het feit dat jij het zo doet is eigenlijk al het antwoord, maar wij dachten dat het interessant was Facebook als ingang te kiezen).

Nog een punt over die openheid: bij mij kan iedereen een blog aanleveren, maar het enige dat ik krijg aangeboden zijn summiere verhaaltjes met links naar verkooppagina's. Die plaats ik niet. Gevolg: ik ben nu ongeveer de enige die blogt. Ik zou veel liever zien dat de hele outdoor wereld blogs aanlevert. Hoe dat te bereiken? Oeps, ik zie al een fout. Boven het blog staat nu: 'Bent u aanbieder? Meld ook uw event aan'. Dat gaan we snel verbeteren in: 'Meld ook uw Blog over de natuur of outdoor activiteiten aan'.

Heel verhaal. Belangrijkste is dat ik dóór kan met mijn Drupal site. Dank daarvoor en voor je tips.

Standaard avatar Irene den Ouden 30.10.2013 - 16:07

En vergeet niet de Yoast SEO module voor Drupal te installeren :) -> https://www.drupal.org/project/yoast_seo

Standaard avatar Taco 21.03.2016 - 09:10

Beperkte HTML

  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.