Overslaan en naar de inhoud gaan

Infinite scroll vs Pagination

Waarom gebruikt Google geen infinite scroll maar nog steeds een 'ouderwetse' pagination? In dit artikel bekijk ik wat beter is: Infinite scroll vs Pagination.

Is oneindig doorscrollen de toekomst of is een ouderwetse pagination toch beter?

Tijdens een discussie met een opdrachtgever over het inzetten van infinite scroll ten opzichte van pagination merkte ik dat ik zocht naar argumenten voor de infinite scroll. Dat is toch de moderne manier, een overzicht van content weergeven, dacht ik? Facebook en Twitter doen het immers ook. Dus zal het wel goed zijn... Maar waarom gebruikt Google dan geen infinite scroll en nog steeds een 'ouderwetse' pagination? Tijd voor een beetje research en een vergelijking.

Het verschil

Voor degene die niet precies weet wat een infinite scroll is of een pagination, even een korte uitleg:

Bij het tonen van een overzicht van meerdere contentitems kun je op een gegeven moment niet meer alle items tonen. 

Stel dat je een overzicht hebt met 324 evenementen, dan is het niet zinvol dat de webserver telkens al deze 324 evenementen ophaalt uit de database, en de bezoeker moet wachten totdat alle 324 evenementen geladen zijn.

Vandaar dat zo’n overzicht opgedeeld wordt in kleinere overzichten met een beperkt aantal items. Meestal 10, zoals bij Google. Bij pagination ontstaat onderaan een getallenreeks. Bij de klik op een getal wordt dit overzicht geladen. 

Afbeelding die het verschil laat zien tussen pagination en infinite scroll

Bij infinite scroll gebeurt technisch gezien hetzelfde, met als verschil dat de volgende items pas geladen worden wanneer de bezoeker, door te scrollen, de onderkant van de pagina bereikt. Op deze manier kan de bezoeker dus oneindig doorscrollen zonder te hoeven klikken.

Deze techniek wordt gebruik op social media zoals Twitter en Facebook en zijn vooral hier handig omdat er een zogenaamde 'timeline' wordt getoond, met in feite een oneindig aantal berichten van degene die je volgt.

 

Welke is beter?

De infinite scroll wordt over het algemeen als modern gezien en ingezet met het argument: ‘dan hoeven de bezoekers niet te klikken’. Maar is dat verstandig? 

Ik heb de laatste dagen een hoop blogs en onderzoeken gelezen van vooraanstaande usability- en UX-experts en zag dat er drie factoren waren waar men in elk blog of onderzoek op terug kwam. Deze drie factoren maken het verschil tussen pagination en infinite scroll, en zijn de punten waarop je jouw keuze moet maken; of infinite scroll of pagination voor jouw website de beste keuze is.

Een goed overzicht

Een belangrijk argument tegen de infinite scrolltechniek is dat je niet weet hoeveel je nog moet scrollen en hoeveel content er in totaal getoond wordt.

‘The worse offense of infinite scrolling on the desktop is that it plays a nasty trick on users. Infinite scrolling breaks the scroll bar by causing it to display the page length inaccurately. Believe it or not, people still use the scroll bar. People rely on the scroll bar to tell them how much “work” is left.’ - Hoa Loranger, Nielsen Norman Group

Pagination geeft aan hoeveel pagina's er zijn en waar de bezoeker zich bevindt. Ga je voor een infinite scroll, dan zou je de bezoeker kunnen helpen door aan te geven hoeveel items er zijn, en filteropties aan te bieden om de hoeveelheid items te reduceren. Deze opties zijn uiteraard bij een overzicht met pagination ook erg handig, maar bij een infinite scrolloverzicht misschien wel essentieel om de bezoeker houvast te geven.

Op de hoogte blijven van webdesign trends? Meld je aan op onze nieuwsbrief

Wrijving

Bij pagination moet de bezoeker klikken en nadenken hoe deze pagination werkt. 

Verschillende voorbeelden van pagination vormen

Deze wrijving zorgt ervoor dat de bezoeker afhaakt, of het na een paar pagina's voor gezien houdt. Een vrij bekend gegeven is dat bezoekers die zoeken via Google, nauwelijks voorbij de eerste pagina komen. 

¨While the exact figures and data sets vary from study to study, they all confirm that ranking at the top of Page 1 on Google continues to be incredibly valuable." - Danny Goodwin, Search Engine Watch

SEO / Analytics

Op dit gebied wint de pagination. Google Analytics en andere statistieksystemen meten de kliks van de bezoekers. Bij de infinite scroll ontstaat deze ‘klik’ niet. SEO-experts hebben liever de klik van een pagination dan een oneindige scroll. Een klik zorgt voor een lagere bouncerate en meetbaar ‘engagement’.

Voldoening

Klinkt als een vreemde factor om naar te kijken, maar onderzoek naar gedrag van mensen achter computers laat zien dat wanneer men het eind van een pagina of overzicht heeft bereikt, er een gevoel is ontstaan van voldoening. 

Persoonlijk denk ik dat het omgekeerde kan frustreren. Met name in een overzicht waarbij je op zoek bent naar een specifiek item in bijvoorbeeld een webshop, en deze laat een lijst met producten zien waar geen eind aan komt. Wanneer moet je dan een aankoopbeslissing maken? Je wilt immers weten waaruit je moet kiezen…

Bekijk deze webshop eens met het idee dat je op zoek bent naar een nieuwe fietshelm: http://www.bikester.nl/fietshelm.html  
Gelukkig geeft de webshop in een onopvallende grijstint aan hoeveel items er zijn. Dit zorgt ervoor dat je de filters aan de linkerkant wel moet gaan gebruiken. Maar in eerste instantie ben je geneigd te gaan scrollen om een gevoel van het aanbod en de hoeveelheid ervan te bekijken.

Conclusie

Ik moet eerlijk bekennen dat ik voortaan terughoudender zal zijn om de infinite scrolltechniek toe te passen. Zeker bij websites waarbij men doelgericht aan het zoeken is, zoals een webshop. Bij een overzicht van blogs of nieuws waarbij de bezoeker letterlijk aan het browsen is, is de infinite scroll minder schadelijk en kan de wrijving van een pagination er juist voor zorgen dat men alleen de eerste pagina bekijkt. Men is immers toch alleen maar aan het kijken en niet specifiek op zoek naar iets.

Nog een conclusie die ik tegenkwam in veel van de onderzoeken en blogs die ik over dit onderwerp heb gelezen, is dat het probleem misschien ook ligt in het aanbieden van te veel items. Wat moet een bezoeker van een webshop met 800 helmen? 

Misschien moeten we meer doen om de bezoeker te helpen? Zo zou je:

  • Een selectie kunnen weergeven van de content. De meest populaire, een keuze van de redactie.  
  • Daarna zorgen voor nog meer en vooral betere filter opties. Laat de bezoeker zelf een keuze maken in plaats van eindeloos te scrollen.
  • Duidelijk weergeven hoeveel items er zijn. Dit gebeurt te weinig en speelt niet in op de behoefte van bezoekers om te weten waaruit ze kunnen kiezen.

Heb je vragen over de infinite scroll vs pagination? Ik lees en beantwoord ze graag in het reactiegedeelte onderaan dit artikel.

Bronnen:
http://www.smashingmagazine.com/2013/05/03/infinite-scrolling-lets-get-…
http://www.nngroup.com/articles/infinite-scrolling/
http://www.sitepoint.com/ux-infinite-scroll-good-bad-maybe/
http://searchenginewatch.com/sew/news/2049695/top-google-result-gets-36…
http://uxmastery.com/infinite-scrolling-fad-or-fab/
http://www.zdnet.com/article/google-tries-to-save-the-web-from-the-curs…

 

Heb je iets aan deze content gehad? Laat weten hoe je ons waardeert.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En je ontvangt net als 2321 andere leden een overzicht van onze nieuwste artikelen. Met onderwerpen als; de laatste webdesign trends, SEO tips, conversie optimalisatie, Joomla, Drupal en Wordpress ontwikkelingen.

Reacties

Heb je vragen over de verschillen tussen infinite scroll en pagination? Of vind je de een duidelijk beter dan de ander? Laat hieronder je reactie achter.

Standaard avatar thomas 20.11.2015 - 14:45

Ik ben wel benieuwd of infinite scroll handig is voor een site tbv een restaurant waar de enige info die verandert, die van de menukaart (maandelijks) is.

Standaard avatar Marijke 22.01.2016 - 23:04

Als antwoord op door Marijke

Infinite scroll is met name handig als de bezoeker niet op zoek is naar een specifiek item of geen totaal overzicht nodig heeft. Denk aan twitter en facebook. Ik kan me in het geval van een menu kaart wel voorstellen dat de bezoeker een overzicht wilt hebben van alles wat jullie aanbieden om daarna te beslissen of dit aansluit bij de wensen van de bezoeker. Ik zou dus in jullie geval gaan voor een pagination of als het aantal items beperkt is alles in in één overzicht laten zien. Onderzoek wijst uit dat men het niet erg vindt om te scrollen, zie ook dit artikel: https://www.vaneldijk.nl/artikelen/ze-scrollen-wel

Standaard avatar thomas 28.01.2016 - 09:15

Uw aanbevelingen om de bezoeker te helpen bij infinite scrolling: waarom worden deze niet toegepast op de pagina 'Artikelen' ?

Standaard avatar Gust Van Mierlo 03.02.2016 - 23:48

Als antwoord op door Gust Van Mierlo

Beste Gust, Ik beveel geen infinite scroll aan bij overzichten waarbij het cruciaal is een totaal overzicht te krijgen van wat er aangeboden wordt. Bij een webshop bijvoorbeeld is het niet handig als je niet weet waaruit je een keuze kunt maken. We denken niet dat ons artikelen overzicht op die manier gebruikt wordt. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan hoor ik het graag. We helpen onze bezoekers trouwens wel met filters opties. Zo kan iemand zoeken op de titel van een artikel en kan de bezoekers filteren op artikelen van een bepaalde categorie.

Standaard avatar thomas 04.02.2016 - 14:00

Allereerst hartelijk dank voor de vele informatieve artikelen.
Ik heb zelf een enorme hekel aan infinite scrolls, maar kan ze in sommige gevallen waarderen en begrijpen. Het lijkt mij erg af te hangen van het type website en de beoogde doelgroep. Als het er hip en leuk uit moet zijn prima. Als iemand informatie zoekt en liefst dit later ook terug wil kunnen vinden: drama.
Daarmee kom ik op 2 kritiekpuntjes:
- in het artikel wordt niet ingegaan op alternatieve browsers en wat het effect is bij het gebruik hiervan. Denk hierbij aan screenscrapers, text-based browsers (lynx bijv) of screenreaders (bijv. voor blinden/slechtzienden). Infinite scroll is hier waarschijnlijk ook dramatisch.
- uw website biedt voor de artikelen sectie pagination. Maar dan wel een lastige:
* de URL is statisch, ja kan dus niet linken naar een pagina met artikelen, danwel daar later makkelijk terugkomen
* er wordt niet aangegeven hoeveel pagina's er zijn
* je kan alleen springen naar vorige en volgende
* dit kan alleen onderin
Misschien is dit een beetje gezeur, maar neem de volgende casus: ipv een artikel te openen in een nieuw tabblad klik je er per ongeluk op 1. Dit terwijl je eigenlijk, om zo alle artikelen die je wil gaan lezen van te voren te selecteren, alles dus in een nieuw window/tab wil hebben. Als je nu op back klikt dan kom je weer op de eerste pagina van het overicht uit, zonder de mogelijkheid te hebben door te bladeren/te springen naar waar je was gebleven.
Gezien het onderwerp van het artikel moest ik dit toch even kwijt ;-)

Standaard avatar Olaf 30.08.2017 - 17:28

Als antwoord op door Olaf

Hi Olaf, graag gedaan. Jij bedankt voor de feedback! We zijn het helemaal met je eens en zijn daarom bezig om ons artikelen overzicht te verbeteren. De pagination kan zeker overzichtelijker en we gaan filters inbouwen zodat je kleinere selectie kan maken van alleen de artikelen die je interessant vindt. Gr, Thomas.

Standaard avatar thomas 01.09.2017 - 10:29

Beperkte HTML

  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.