Overslaan en naar de inhoud gaan

In zes stappen een succesvolle campagne website

Meer verkeer naar je corporate website? Denk dan eens aan campagne website. Deze zorgt voor meer traffic, meer conversie, meer naamsbekendheid en vertrouwen bij je doelgroep.

Meer verkeer naar je corporate website? Zet een campagne website op!

Ik kreeg laatst de vraag of het verstandiger was om een landingspagina voor een campagne op te zetten binnen de bestaande corporate website, of om een aparte ‘campagne’-website op te zetten met een eigen domein.

De voordelen van een aparte website zijn namelijk vrij groot, en het hangt van je doel af of je al dan niet beter af bent met een campagnewebsite. Enkele voordelen op een rijtje:

  • Je kunt de content een minder corporate-achtige look & feel geven. Bezoekers zijn hierdoor eerder geneigd content te lezen en te delen.
     
  • Je kunt een bepaald thema aansnijden en zo misschien een groter publiek bereiken met de campagnewebsite dan wanneer de content op de corporate website staat.
     
  • Je krijgt een ‘link juice’ vanuit de campagnewebsite richting de corporate website. Binnen SEO (search engine optimization) zijn links nog steeds belangrijk, en in plaats van leuren om een link, creëer je nu je eigen links.

Natuurlijk kleven er ook nadelen aan het opzetten van een aparte campagnewebsite. Het kost vooral meer tijd en geld. Een landingspagina opzetten binnen je eigen corporate website gaat veel sneller. Daarnaast heb je te maken met extra hosting-, ontwikkelings- en onderhoudskosten.

Houd daarom het doel goed in de gaten. Gaat het om het testen van een nieuwe dienst of product? Dan is een snelle opzet misschien verstandiger binnen de corporate website. Wil je een groter publiek bereiken en het verkeer richting de corporate website vergroten? Dan is een campagnewebsite een goede keuze. Maar hoe zet je die succesvol op?

 

Stap 1: Bedenk “evergreen” content

Met “evergreen” content wordt content bedoeld die voor altijd vers blijft. ‘Voor altijd’ wordt wat lastig, maar je wilt niet een campagnewebsite opzetten met informatie die maar een paar weken of maanden actueel is. De investering is dan te groot ten opzichte van wat de campagnewebsite oplevert.

Aan wat voor content moet je denken? Een campagnewebsite kan een tool bevatten zodat bezoekers er achter kunnen komen wat voor soort product of dienst bij hen past, of het kan informatieve content bevatten om mensen te helpen of iets te leren.

Voorbeelden dicht bij huis zijn onze websites www.drupalin24dagen.nl en www.joomlain24dagen.nl. Op deze websites bieden we 24 tutorials aan voor iedereen die een start wil maken met het opzetten van hun eigen Drupal of Joomla website.

De content voor deze websites hebben we één keer opgezet en we kunnen de website jarenlang online laten staan. Totdat er een nieuwe versie van Joomla of Drupal uitkomt…

In die zin is de content niet voor altijd ‘vers’, maar de websites hebben in ieder geval een houdbaarheid van enkele jaren.

Stap 2: Bedenk welke user engagement je kunt inzetten

Naast content is het belangrijk een element van user engagement in te bouwen. User engagement is een hippe marketingterm en het komt er eigenlijk op neer dat je als bezoeker iets te doen moet hebben op de website. 

Dit hoeft helemaal niet complex te zijn. Ze kunnen een vraag stellen, een reactie geven of een poll invullen. Dit zijn allemaal simpele voorbeelden waarbij de bezoeker interactie heeft met de website en in het gunstigste geval meehelpt bij het vers houden van de content. 

Reacties worden door Google ook gezien als content en door antwoord te geven etaleer je als bedrijf je expertise. De user engagement zorgt ook voor gunstige statistieken, welke Google meet en als positief kan beoordelen. Denk aan lagere bouncerate en een langere time on site.

Op de hoogte blijven van internet trends? Meld je aan op onze nieuwsbrief

Stap 3: Ontwerp en bouw de website

De keuze voor het cms is minder belangrijk voor een campagnewebsite. Elke moderne opensource-cms zoals Drupal, Joomla of Wordpress, bezit meer dan genoeg mogelijkheden om een campagnewebsite op te zetten. De websites die je produceert met deze drie cms-en 
kunnen er allemaal hetzelfde uitzien en even vindbaar zijn in Google. Persoonlijk zou ik zelf kiezen voor het cms waar je het meest in thuis bent, zodat je de website snel kan opzetten.

Het ontwerp van de campagnewebsite hoeft helemaal niet te lijken op de corporate website. Sterker nog, het zou zomaar kunnen dat een corporate look & feel niet past bij het informatieve karakter van de website, of niet het vertrouwen biedt dat de bezoekers nodig hebben om op de website te blijven.

Besteed in ieder geval wel aandacht aan het webdesign. Volgens onderzoek van ACM beslist 94% van je bezoekers puur op het webdesign of ze je website vertrouwen of niet.

Stap 4: Test je content en usability beter dan ooit tevoren

Een campagnewebsite moet het vooral van het momentum hebben. Direct vanaf het begin moet de user engagement goed zijn en moet de website gedeeld worden om nog meer bezoekers naar de website te trekken.

Zitten er fouten in de website of is het webdesign toch niet zo goed, dan haken je eerste bezoekers af. Niet alleen delen ze de website niet met hun achterban, Google krijgt ook geen signaal om de website te vermelden in de zoekresultaten.

Loop de campagnewebsite daarom extra goed na op spelling, vormgeving en werking. En zet een groep mensen in als testgebruiker. Gebruik hun feedback om de website nog beter te maken.

Stap 5: Promoot je campagnewebsite

Zet alles in om de campagnewebsite direct vanaf de lancering te promoten. Denk o.a. aan: 

  • Artikelen op je corporate website met een call-to-action richting de campagnewebsite.
  • Berichten op al je socialmedia-kanalen. 
  • Een aparte nieuwsbriefeditie speciaal om de campagnewebsite onder de aandacht te brengen.

Probeer ook buiten deze ‘standaard’ promotiemethodes te denken. Zo zou je bijvoorbeeld de gebruikersgroep die je website heeft getest, kunnen inzetten als ambassadeur om de website te promoten via hun eigen sociale platformen.

Of je zou op verschillende fora deel kunnen nemen aan discussies en de campagnewebsite kunnen promoten. Houd er wel rekening mee dat deze aanpak een langere investering vereist omdat bij veel fora het aanmaken van een account en direct URL’s spammen niet wordt gewaardeerd.

Stap 6: Ga de dialoog aan en houd een vinger aan de pols

Ik geef eerlijk toe dat je na de bouw, lancering en promotie van een campagnewebsite even moeten bijkomen en geen puf meer hebt om actief aan de slag te gaan met de user engagement. Met soms onbeantwoorde vragen of comments als resultaat. 

Probeer dit voor te zijn door voor de lancering afspraken te maken wie reageert op comments, wie de polls aanmaakt en bijhoudt en wie vragen beantwoordt die binnen komen via een vragenformulier.

Monitor vervolgens goed hoe de website presteert. Google Analytics vertelt natuurlijk een hoop over welke content de bezoekers het beste waarderen, waar ze vandaan komen, of ze gebruik maken van je call-to-actions en of ze naar je corporate website gaan.

Wanneer je de campagnewebsite goed hebt opgezet, zul je zien dat, zeker in het begin, de website een succes is qua bezoekers en conversie. Vaak zorgt een goede lancering en promotie voor een sneeuwbaleffect. Natuurlijk komt er een eind aan dit succes, maar wanneer je content ‘evergreen’ is en de user engagement goed is opgezet, kun je jarenlang profiteren van de bekendheid en traffic van je campagnewebsite.

Tip:

Wil je het succes van je campagnewebsite verlengen? Actualiseer je content en breid deze uit. Zo hebben we op www.drupalin24dagen.nl via een poll (user engagement) aan bezoekers gevraagd of ze nog extra tutorials zouden willen, om daarna de meeste gewilde tutorial te maken (extra evergreen content). 

 

Heb je iets aan deze content gehad? Laat weten hoe je ons waardeert.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En je ontvangt net als 2321 andere leden een overzicht van onze nieuwste artikelen. Met onderwerpen als; de laatste webdesign trends, SEO tips, conversie optimalisatie, Joomla, Drupal en Wordpress ontwikkelingen.

Reacties

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.

Beperkte HTML

  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.