Online community's zijn hot. Steeds meer organisaties zien het belang in van het ondersteunen en binden van hun klanten, leden en fans, en faciliteren een meestal besloten website voor de community om kennis te delen of in contact met elkaar te komen.

Community websites zijn een product op zichzelf aan het worden en vervangen bijvoorbeeld brancheorganisaties. Heb je als specialist nu meer aan dat stoffige jaarlijkse congres of aan een online platform waarop je 24/7, op je smartphone, de kennis van duizenden ‘soortgenoten’ kunt raadplegen?

Maar hoe zet je nu een online community website op die succesvol is?

Dat is een vraag die we veel krijgen, en het antwoord dat we als internetbureau als eerste geven is uiteraard: een goede website die past bij je community en meegroeit wanneer dat moet.

Maar met die goede website heb je nog geen succesvolle community. We hebben tientallen community websites opgezet, waarbij elk traject compleet uniek was. En toch zijn er overeenkomsten die we terugzien bij de meest succesvolle online community’s. Hieronder zet ik ze op een rij en licht ik ze toe.

Bied een oplossing voor je community

Wanneer er nog geen community website is dan zien we dat veel organisaties soms iets te veel hooi op hun vork nemen. Ze willen eigenlijk teveel aanbieden. Een prikbord, een fotoalbum, een plek om video’s te delen, verjaardagskalender, noem het maar op.

In veel gevallen weet je nog niet precies wat je communityleden nodig hebben, hier kom je pas echt achter als de website eenmaal een tijd online is.

Concentreer je daarom vooral op een onderdeel waarop je wel grip kunt krijgen en direct voordeel biedt voor je community.

Ons advies is om te luisteren naar de mensen die lid van je community zouden kunnen worden. Vraag waar ze mee zitten en probeer voor het nr. 1-probleem dat ze hebben een oplossing te bedenken. Ga je proberen om meerdere problemen op te lossen, dan loop je het risico dat dit niet lukt of teveel tijd stopt in oplossingen die niet voor de hele community van belang zijn.

Zoek ambassadeurs

Het loont om een aantal communityleden in een vroeg stadium te betrekken bij de ontwikkeling van de communitywebsite. Deels kun je hun kennis gebruiken om onderzoek te doen. Maar je kunt ze ook inzetten als bèta-testers om te kijken of de website goed werkt. En ze dienen als rolmodel voor wanneer de website live gaat. Zij zijn degene die als lid zijnde, hun profiel op orde hebben en hopelijk al content hebben aangemaakt.

Zorg voor actuele openbare content

Om je community te laten groeien is er geen betere stimulans dan contentmarketing. Je hebt als het goed is een community met leden die over een bepaald onderwerp veel weten. Wanneer je deze kennis kunt gebruiken om andere geïnteresseerden aan te trekken, zul je zien dat de community bijna vanzelf groeit.

  • Stimuleer het maken van content die je kunt gebruiken als bijvoorbeeld een kennisbank of wiki.
  • Cultiveer deze content. We zien bijvoorbeeld organisaties die deze content verder uitbreiden, foto’s en links toevoegen en up-to-date houden.
  • Maak op deze contentpagina’s reclame voor je community. Geef kort aan wat het voordeel is om lid te worden met een knop richting de registratiepagina.

Beloon deelnemers

Veel mensen denken hierbij aan een beloningssysteem met punten. Dit wordt ‘gamification’ genoemd en kan zeer effectief zijn. Je zou bijvoorbeeld een systeem kunnen opzetten dat een communitylid 10 punten geeft voor het plaatsen van een discussiebericht, 5 punten voor het plaatsen van een reactie en 25 punten voor het schrijven van een blog. Naarmate de leden meer punten verzamelen verandert hun ‘titel’ binnen de website. Van bijvoorbeeld ‘groentje’ tot ‘goeroe’.

Maar het goed opzetten van zo’n gamification-systeem kan best lastig zijn en je kunt vaak communityleden op een makkelijker manier belonen.

  • Organiseer een evenement voor je meest toegewijde communityleden.
  • Geef elk nieuw lid een digitaal boek.
  • Biedt je organisatie een dienst of product aan? Beloon je communityleden dan met korting.
  • Maak een aparte rol voor je ambassadeurs en geef ze een titel binnen je communitywebsite. ‘Ambassadeur’, ‘specialist’ of ‘expert’.

Op de hoogte blijven van online ontwikkelingen? Meld je aan op onze nieuwsbrief

Elke community is uniek, maak daar gebruik van.

Natuurlijk zien we dezelfde functionaliteiten terugkomen bij verschillende community websites, zoals een overzicht van leden, een uitgebreid profiel of de mogelijkheid voor leden om blogs of berichten te plaatsen.

Maar de meest succesvolle community websites zijn echt uniek. Uniek in de manier waarop ze eruit zien of hoe ze werken.

Levendehave.nl bijvoorbeeld is een community website voor de houders van boerderijdieren. We hebben deze website een hele eigen look gegeven die past bij het magazine dat de Stichting Levende Have voorheen uitgaf. Ook is de werking en de manier om content op te nemen aangepast aan de doelgroep. Bij Levende Have willen de bezoekers zich bijvoorbeeld verdiepen in de regelgeving voor het houden van paarden.

Een community die hier haaks op staat is die voor de Betaalvereniging Nederland (de organisatie achter o.a. iDeal). Bij de Betaalvereniging is het doel om de specialisten binnen de organisatie zo snel mogelijk op de hoogte te brengen van de laatste veranderingen op de markt. Vandaar dat ze ook geen blogs schrijven maar snel kleine updates kunnen plaatsen wanneer ze iets tegenkomen dat voor de rest van de community van belang is.

Door de community website qua look&feel en werking aan te laten sluiten bij de wensen en de doelen van de community ontstaat een website waar community leden zich thuis voelen.

Heb je vragen over het opzetten van een community website? Stel ze gerust hieronder in het reactiegedeelte. Ik lees en beantwoord ze graag.

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel? Laat dan een reactie achter
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.

Reacties

Beste Thomas,

Wij hebben sinds begin dit jaar een community opgezet voor de gebruikers van onze assessments. Dit zijn veelal HR-mensen en coachen. Wat ze met elkaar gemeen hebben is dat ze allemaal hetzelfde product gebruiken: Dat van ons. De community is gesplitst in een deel waar je wat kunt halen (waar we ondersteunende materialen aanbieden) en waar je wat kunt brengen (een forum en social wall zoals facebook). We merken dat we nu, met zo'n 200 leden toch genoeg mensen zouden moeten hebben voor een beetje "leven in de brouwerij". De praktijk laat echter zien dat mensen maar wat graag komen halen, veel dagelijkse bezoekers, maar nog niet veel activiteit op het forum en of de social wall. Hoe kunnen we dit meer stimuleren?

Hi Salomé, dat klinkt op zich wel bekend. Veel communities kennen het fenomeen dat de meeste leden alleen kijken en slechts een klein deel (2 tot 5%) daadwerkelijk iets bijdraagt.

Om deze kleine maar actieve groep te creëren zou ik eerst een aantal van de leden benaderen en onderzoeken of ze iets zouden kunnen bijdragen. Wat leeft er bij hun? Wat zijn hun dagelijkse problemen en successen? Wat hebben ze met elkaar gemeen?

Daarnaast zou ik kritisch kijken of het forum en de social wall wel uitnodigen om iets te posten. Het kan zijn dat dit te ingewikkeld is of dat de manier waarop dit opgezet is niet past bij de behoefte van de leden. 

Als je de community website hebt verbeterd kun je actief op zoek gaan naar die actieve 2 tot 5%. In jouw geval zijn dat slechts 4 tot 10 gebruikers. Koester deze kleine groep, vraag feedback en stimuleer ze om hun bijdragen te leveren aan de community. Je zult zien dat die kleine groep een hoop content kan produceren. Succes!

Profile picture for user thomasvaneldijk

Hallo wij willen graag een community website opzetten maar zijn hier nog niet bekend mee. Aangezien jullie veel community websites opzetten, heb je enig idee hoeveel uur beheer en begeleiding er van onze organisatie nodig is? En welk systeem kunnen we het beste kiezen? Alvast bedankt. Gr, Ronald.

Hi Ronald, dat hangt deels af van je community. Zijn de leden zelfredzaam? Zijn er veel verschillende functionaliteiten? Plaatsen ze misschien gevoelige content en moet je die moderaten? Dat maakt natuurlijk een hoop uit. Over het algemeen valt het dagelijkse beheer mee en vereist met name de opbouw en opstartfase veel tijd, denk aan +/- 160 uur werk voor een community manager / beheerder. Een testpanel moet begeleid worden, er moeten veel teksten geschreven worden en de community wel moet ook uitgedacht en getest worden. Wanneer je een bureau inhuurt doen die dat grotendeels voor je natuurlijk maar je moet wel aansturen, met ze communiceren en keuzes maken.

Als de community website eenmaal loopt dan valt het managen daarna enigszins mee. Ik schat zo'n +/- 8 tot 16 uur per week in. Helemaal loslaten kan nooit, want je hebt altijd leden die zichzelf blokkeren of hun wachtwoord niet meer weten en tegelijkertijd wisselen van e-mail adres.

Welk platform je het beste kunt gebruiken? Dat hangt van je budget af. Heb je weinig budget 0-10.000,- en ben je nog niet zeker of de community een succes wordt, dan zou je kunnen kijken naar een bestaand systeem waarmee je snel up and running bent. Denk aan commerciële partijen die rekenen per gebruiker of een Wordpress website met een community plugin. Zo kom je op tijd achter of je community website kans van slagen heeft. Wordt het dan een succes? Dan loop je wel snel tegen beperkingen aan en moet je een plan maken om over te stappen.

Heb je tussen de 10.000,- en 50.000,- aan budget dan is Drupal de beste keuze. Je kunt dan op basis van open source techniek een op maat gemaakte community website laten bouwen waarbij het de vraag is of je ooit tegen een grens aan loopt. Drupal is erg sterk in de functionaliteiten rondom gebruikers en gebruikersrechten, waardoor het veel ingezet wordt bij intranet of community websites. De modulaire manier van werken, waarbij modules met elkaar integreren ipv een op zich zelf staande functie toevoegen, zorgt er voor dat je het gevoel hebt dat je echt iets op maat kunt maken. Daarom wordt Drupal vaak ook wel een framework genoemd in plaats van een CMS.

Heb je meer dan 50.000,- budget? Dan kun overwegen om de community website geheel op maat te laten programmeren door een team van developers. Met name wanneer je hele specifieke functionaliteiten wilt laten maken die niet zo vaak voorkomen kan dat een goede oplossing zijn. Alleen moet je daar wel hele diepe zakken voor hebben.

Succes!
Thomas.