Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe zorg je voor een succesvolle community website?

We hebben de afgelopen jaren tientallen community websites ontworpen en opgezet. Elke website had een eigen traject en uitkomt maar toch zijn er overeenkomsten terug te zien bij de meest succesvolle online community’s.

foto van een grote groep mensen - een community

Online community's zijn hot. Steeds meer organisaties zien het belang in van het ondersteunen en binden van hun klanten, leden en fans, en faciliteren een meestal besloten website voor de community om kennis te delen of in contact met elkaar te komen.

Community websites zijn een product op zichzelf aan het worden en vervangen bijvoorbeeld brancheorganisaties. Heb je als specialist nu meer aan dat stoffige jaarlijkse congres of aan een online platform waarop je 24/7, op je smartphone, de kennis van duizenden ‘soortgenoten’ kunt raadplegen?

Maar hoe zet je nu een online community website op die succesvol is?

Dat is een vraag die we veel krijgen, en het antwoord dat we als internetbureau als eerste geven is uiteraard: een goede website die past bij je community en meegroeit wanneer dat moet.

Maar met die goede website heb je nog geen succesvolle community. We hebben tientallen community websites opgezet, waarbij elk traject compleet uniek was. En toch zijn er overeenkomsten die we terugzien bij de meest succesvolle online community’s. Hieronder zet ik ze op een rij en licht ik ze toe.

Bied een oplossing voor je community

Wanneer er nog geen community website is dan zien we dat veel organisaties soms iets te veel hooi op hun vork nemen. Ze willen eigenlijk teveel aanbieden. Een prikbord, een fotoalbum, een plek om video’s te delen, verjaardagskalender, noem het maar op.

In veel gevallen weet je nog niet precies wat je communityleden nodig hebben, hier kom je pas echt achter als de website eenmaal een tijd online is. 

Concentreer je daarom vooral op een onderdeel waarop je wel grip kunt krijgen en direct voordeel biedt voor je community.

Ons advies is om te luisteren naar de mensen die lid van je community zouden kunnen worden. Vraag waar ze mee zitten en probeer voor het nr. 1-probleem dat ze hebben een oplossing te bedenken. Ga je proberen om meerdere problemen op te lossen, dan loop je het risico dat dit niet lukt of teveel tijd stopt in oplossingen die niet voor de hele community van belang zijn.

Zoek ambassadeurs

Het loont om een aantal communityleden in een vroeg stadium te betrekken bij de ontwikkeling van de communitywebsite. Deels kun je hun kennis gebruiken om onderzoek te doen. Maar je kunt ze ook inzetten als bèta-testers om te kijken of de website goed werkt. En ze dienen als rolmodel voor wanneer de website live gaat. Zij zijn degene die als lid zijnde, hun profiel op orde hebben en hopelijk al content hebben aangemaakt.

Zorg voor actuele openbare content

Om je community te laten groeien is er geen betere stimulans dan contentmarketing. Je hebt als het goed is een community met leden die over een bepaald onderwerp veel weten. Wanneer je deze kennis kunt gebruiken om andere geïnteresseerden aan te trekken, zul je zien dat de community bijna vanzelf groeit.

  • Stimuleer het maken van content die je kunt gebruiken als bijvoorbeeld een kennisbank of wiki.
  • Cultiveer deze content. We zien bijvoorbeeld organisaties die deze content verder uitbreiden, foto’s en links toevoegen en up-to-date houden.
  • Maak op deze contentpagina’s reclame voor je community. Geef kort aan wat het voordeel is om lid te worden met een knop richting de registratiepagina.

Beloon deelnemers

Veel mensen denken hierbij aan een beloningssysteem met punten. Dit wordt ‘gamification’ genoemd en kan zeer effectief zijn. Je zou bijvoorbeeld een systeem kunnen opzetten dat een communitylid 10 punten geeft voor het plaatsen van een discussiebericht, 5 punten voor het plaatsen van een reactie en 25 punten voor het schrijven van een blog. Naarmate de leden meer punten verzamelen verandert hun ‘titel’ binnen de website. Van bijvoorbeeld ‘groentje’ tot ‘goeroe’.

Maar het goed opzetten van zo’n gamification-systeem kan best lastig zijn en je kunt vaak communityleden op een makkelijker manier belonen. 

  • Organiseer een evenement voor je meest toegewijde communityleden.
  • Geef elk nieuw lid een digitaal boek.
  • Biedt je organisatie een dienst of product aan? Beloon je communityleden dan met korting.
  • Maak een aparte rol voor je ambassadeurs en geef ze een titel binnen je communitywebsite. ‘Ambassadeur’, ‘specialist’ of ‘expert’.

Op de hoogte blijven van online ontwikkelingen? Meld je aan op onze nieuwsbrief

Elke community is uniek, maak daar gebruik van.

Natuurlijk zien we dezelfde functionaliteiten terugkomen bij verschillende community websites, zoals een overzicht van leden, een uitgebreid profiel of de mogelijkheid voor leden om blogs of berichten te plaatsen. 

Maar de meest succesvolle community websites zijn echt uniek. Uniek in de manier waarop ze eruit zien of hoe ze werken. 

Levendehave.nl bijvoorbeeld is een community website voor de houders van boerderijdieren. We hebben deze website een hele eigen look gegeven die past bij het magazine dat de Stichting Levende Have voorheen uitgaf. Ook is de werking en de manier om content op te nemen aangepast aan de doelgroep. Bij Levende Have willen de bezoekers zich bijvoorbeeld verdiepen in de regelgeving voor het houden van paarden.

Een community die hier haaks op staat is die voor de Betaalvereniging Nederland (de organisatie achter o.a. iDeal). Bij de Betaalvereniging is het doel om de specialisten binnen de organisatie zo snel mogelijk op de hoogte te brengen van de laatste veranderingen op de markt. Vandaar dat ze ook geen blogs schrijven maar snel kleine updates kunnen plaatsen wanneer ze iets tegenkomen dat voor de rest van de community van belang is.

Door de community website qua look&feel en werking aan te laten sluiten bij de wensen en de doelen van de community ontstaat een website waar community leden zich thuis voelen.

Heb je vragen over het opzetten van een community website? Stel ze gerust hieronder in het reactiegedeelte. Ik lees en beantwoord ze graag.

 

Heb je iets aan deze content gehad? Laat weten hoe je ons waardeert.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En je ontvangt net als 2,567 andere website eigenaren, marketing en communicatie specialisten een overzicht van onze nieuwste artikelen. Met onderwerpen als: De laatste webdesign trends, SEO tips, usability optimalisatie en tips om je conversie te verhogen.

Reacties

Beste Thomas,

Wij hebben sinds begin dit jaar een community opgezet voor de gebruikers van onze assessments. Dit zijn veelal HR-mensen en coachen. Wat ze met elkaar gemeen hebben is dat ze allemaal hetzelfde product gebruiken: Dat van ons. De community is gesplitst in een deel waar je wat kunt halen (waar we ondersteunende materialen aanbieden) en waar je wat kunt brengen (een forum en social wall zoals facebook). We merken dat we nu, met zo'n 200 leden toch genoeg mensen zouden moeten hebben voor een beetje "leven in de brouwerij". De praktijk laat echter zien dat mensen maar wat graag komen halen, veel dagelijkse bezoekers, maar nog niet veel activiteit op het forum en of de social wall. Hoe kunnen we dit meer stimuleren?

Standaard avatar Salomé 21.02.2018 - 11:57

Als antwoord op door Salomé

Hi Salomé, dat klinkt op zich wel bekend. Veel communities kennen het fenomeen dat de meeste leden alleen kijken en slechts een klein deel (2 tot 5%) daadwerkelijk iets bijdraagt.

Om deze kleine maar actieve groep te creëren zou ik eerst een aantal van de leden benaderen en onderzoeken of ze iets zouden kunnen bijdragen. Wat leeft er bij hun? Wat zijn hun dagelijkse problemen en successen? Wat hebben ze met elkaar gemeen?

Daarnaast zou ik kritisch kijken of het forum en de social wall wel uitnodigen om iets te posten. Het kan zijn dat dit te ingewikkeld is of dat de manier waarop dit opgezet is niet past bij de behoefte van de leden. 

Als je de community website hebt verbeterd kun je actief op zoek gaan naar die actieve 2 tot 5%. In jouw geval zijn dat slechts 4 tot 10 gebruikers. Koester deze kleine groep, vraag feedback en stimuleer ze om hun bijdragen te leveren aan de community. Je zult zien dat die kleine groep een hoop content kan produceren. Succes!

Standaard avatar Thomas van Eldijk 21.02.2018 - 16:01

Beperkte HTML

  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Gerelateerde projecten

foto van mensen in een park

Exodus Nederland is de grootste landelijke nazorgorganisatie die met professionals en 1800 vrijwilligers opvang en begeleiding biedt aan ex-gedetineerden, gedetineerden en hun…

"Van Eldijk vertaalden perfect onze wensen naar een plan voor de nieuwe website" Marloes Berings Marloes Berings Exodus
Het World Trade Center in Amsterdam.

We werden gebeld door Jolijn Besemer van het WTC Amsterdam. Zij wilden een nieuwe corporate website en een online huurders portaal in Drupal laten maken waar huurders hun facturen…

"De samenwerking is zeer prettig. Mensen met kennis van zaken, die goed kunnen uitleggen!" Jolijn Besemer van het WTC Amsterdam. Jolijn Besemer WTC Amsterdam
Mensen die wachten op een station.

Leren en Werken is een initiatief van de ministeries SZW en OCW, met als doel mensen te helpen bij zaken als omscholing, het maken van de juiste studiekeuze of het vinden van een…

"De bezoekersaantallen zijn toegenomen en de kennisdeling wordt als zeer prettig ervaren." Silvia Pankras UWV
Een jungle.

Ecosystem Alliance is een samenwerking tussen verschillende organisaties die lokale community's helpen bij het beschermen van natuurgebieden. In de praktijk betekent dit dat…

"Door de klantgerichte aanpak van Van Eldijk ontstaat er een praktische oplossing." Heleen van den Hombergh Ecosystem Alliance
Een koe in de wei.

Levende Have is een begrip onder houders van boerderijdieren en de website Levendehave.nl trekt dan ook gemiddeld 50.000 unieke bezoekers per maand. Met als basis het maandelijkse…

"Na een proces van testen en verbeteren, was daar dan eindelijk een fantastisch resultaat." Jinke Hesterman Levende Have
Experts aan het werk

Steeds meer technologie bedrijven richten zich op het ontwikkelen van de techniek en minder op het geven van advies of consult. Dit zorgt voor een behoefte in de markt waar …

"Binnen de scope, investering en planning. Van Eldijk heeft onze verwachtingen overtroffen." Jeroen Philippi Jeroen Philippi Wholesale Expert Group B.V.