Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe integreer je een nieuwsbrief met je Drupal website

In dit artikel leg ik uit hoe je een nieuwsbrief lijst aanmaakt en hoe je deze op je Drupal website plaatst. Daarnaast laat ik zien hoe je de conversie van de aanmeldingen meet met Google Analytics.

Ouderwetse brieven.

Een nieuwsbrief is een laagdrempelige manier voor bezoekers om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws over jouw bedrijf, dienst en/of product. In dit artikel leg ik uit hoe je ervoor zorgt dat mensen zich op jouw Drupal website kunnen aanmelden voor een nieuwsbrief en hoe je de conversie van je nieuwsbrief aanmeldingen kan meten.

Nieuwsbrieven versturen met Campaign Monitor

De beste manier om nieuwsbrieven te versturen is om een extern systeem te gebruiken. Wij gebruiken zelf Campaign Monitor. De voordelen van Campaign Monitor ten opzichte van het versturen van nieuwsbrieven vanuit je eigen website:

  • Je maakt gebruik van de servers van Campaign Monitor. Wanneer je nieuwsbrieven verstuurt vanuit jouw eigen website kan het je website trager maken omdat dezelfde server wordt gebruikt.
  • De servers van Campaign Monitor staan op een ‘white list’. Dat wil zeggen dat je nieuwsbrieven altijd goed aankomen. Ook loop je niet het risico dat de server waarop je website gehost wordt op een blacklist komt. Dit kan er namelijk voor zorgen dat je niet meer kan e-mailen vanuit jouw website en kan in extreme gevallen het e-mail verkeer in je hele bedrijf platleggen. 
  • Campaign Monitor maakt het gemakkelijk om nieuwsbrieven op te maken en te versturen. E-mail clients zoals Outlook en Gmail beperken je in de opmaak van je nieuwsbrieven. Campaign Monitor heeft dit helemaal uitgekristalliseerd met hun template systeem. Je hoeft alleen maar de kleuren aan te passen en je kan je nieuwsbrief versturen.

Nieuwsbrief inschrijf formulier aanmaken

Je kan gratis een account aanmaken bij Campaign Monitor. We gaan nu een stukje code aanmaken zodat je een nieuwsbrief inschrijf formulier binnen je Drupal website kan plaatsen. Nadat je ingelogd bent volg je deze stappen:

  1. Ga naar het tabje ‘Lists & Subscribers’.
  2. Klik op de groene ‘Create a new list’ button rechts.
  3. Maak een nieuwe lijst aan.
  4. Selecteer de lijst die je zojuist hebt aangemaakt.
  5. Kies rechts voor ‘Grow your audience’.
  6. Ga naar ‘Copy/paste a form to your site’.
  7. Klik op de groene ‘Get the code’ button rechtsonder.
  8. Kopieer de code naar je plakbord (of een apart document).

Maak een nieuwsbrief lijst aan in Campaign Monitor.

Nieuwsbrief inschrijven blok aanmaken in je Drupal website

We gaan de code die we zojuist gegenereerd hebben nu binnen je Drupal website in een blok plaatsen. Het voordeel is dat je zelf controle hebt over de pagina’s waarop dit blok getoond wordt. Volg deze stappen (ik ga er bij deze stappen van uit dat je een administrator rol hebt):

  1. Log in op je Drupal website.
  2. Om dingen makkelijker te maken moet je de in Drupal ingebouwde PHP filter inschakelen. Ga naar de modules (/admin/modules).
  3. Schakel de PHP filter module in.
  4. Ga naar het blokken overzicht en maak een nieuw blok aan (/admin/structure/block/add).
  5. Geef je blok een titel. Bijvoorbeeld ‘Inschrijven nieuwsbrief’.
  6. Onder het ‘Blokinhoud’ veld zie je ‘Tekstopmaak’ staan. Zorg dat deze op ‘PHP code’ staat.
  7. Plak nu in het ‘Blokinhoud’ veld de code die je hebt gekopieerd vanuit Campaign Monitor.
  8. Kies de regio en de pagina’s waar je het blok wil tonen en sla het blok op.

Een nieuwsbrief blok toevoegen op je Drupal website.

Conversie meten

Gebruikers kunnen zich nu via jouw website direct inschrijven op de lijst die jij hebt gemaakt binnen Campaign Monitor. Maar het is ook leuk om te weten op welke pagina de bezoekers was toen hij of zij zich inschreef voor jouw nieuwsbrief. Je komt er dan snel achter welke pagina’s zorgen voor veel (of weinig) inschrijvingen.

  1. Maak binnen je Drupal website een nieuwe pagina waarop je de bezoeker bedankt voor het inschrijven van de nieuwsbrief.
  2. Bekijk deze pagina en kopieer de URL.
  3. Ga naar jouw Campaign Monitor account.
  4. Klik weer op het tabje ‘Lists & Subscribers’.
  5. Kies de door jouw aangemaakte lijst.
  6. En ga nu naar ‘Customize landing pages’ (je ziet dit kleine grijze linkje aan de rechterkant).
  7. Plak hier de url achter ‘http://’.

Stel de landing page in binnen Campaign Monitor.

Wanneer iemand zich nu inschrijft voor jouw nieuwsbrief wordt hij of zij automatisch doorgestuurd naar deze bedankt pagina. Om te kunnen meten op welke pagina de bezoeker het formulier heeft ingevuld moeten we deze doel pagina ook in Google Analytics opnemen.

  1. Login op jouw Google Analytics account en klik boven op beheerder.
  2. Kies rechts onder ‘Dataweergave’ voor ‘Doelen’.
  3. Klik op de rode ‘Nieuw doel’ button.
  4. Kies onder ‘Betrokkenheid’ voor ‘Aanmelden voor een nieuwsbrief’ en ga naar de volgende stap.
  5. Laat in het volgende venster ‘Type’ op ‘Bestemming’ staan en ga door naar de volgende stap.
  6. Voer bij ‘Bestemming’ het URL in naar de bedankt pagina. Dit is dezelfde URL die je hebt ingevuld bij Campaign Monitor.
  7. Klik op ‘Doel maken’.

Meer tips ontvangen? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Je hebt nu een doel aangemaakt binnen Google Analytics die meet wanneer er een bezoeker op jouw bedankt pagina is geweest. Je kan deze data vinden bij de ‘Rapportage’ links onder ‘Conversies’ en dan onder ‘Doelen’.

Hier vind je nuttige informatie zoals het ‘Omgekeerd doelpad’ zodat je precies kan zien welke pagina’s een bezoeker heeft bekeken voordat hij of zij zich heeft aangemeld voor de nieuwsbrief.

Heb je vragen over bovenstaande uitleg? Laat het mij dan weten door een reactie te geven. Ik probeer je dan zo snel mogelijk verder te helpen.

Heb je iets aan deze content gehad? Laat weten hoe je ons waardeert.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En je ontvangt net als 2321 andere leden een overzicht van onze nieuwste artikelen. Met onderwerpen als; de laatste webdesign trends, SEO tips, conversie optimalisatie, Joomla, Drupal en Wordpress ontwikkelingen.

Reacties

Beste heer,

Inhoudelijk en duidelijk artikel wat mij als beginnend internet marketeer op een idee brengt, maar waarvan ik totaal niet weet of het werkt of kan.

Wat de relevantie van e-mails naar mijn mening ook erg zou verhogen is het verzamelen van voorkeursgegevens (via een automatische koppeling) tijdens het afrekenproces. De klant schrijft zich dan tijdens de bestelling van een product in voor de nieuwsbrief en bij die inschrijving wordt de productgroep van het bestelde artikel automatisch opgeslagen en gekoppeld aan het e-mail adres. Zo zou je aanbiedingen vanaf het begin al kunnen afstemmen op de voorkeur van de klant zonder te vragen waar zijn voorkeur naar uitgaat. Weet je toevallig ook of hier mogelijkheden voor zijn?

Standaard avatar Evelien Velsma 20.05.2015 - 23:11

Als antwoord op door Evelien Velsma

De vraag of dit technisch mogelijk is hangt af van het webshop systeem dat je gebruikt. Bij sommige systemen zal dit te automatiseren zijn maar wellicht dat je het in het begin ook handmatig kan doen (afhankelijk van het aantal bestellingen op de webshop). Je kan dan specifieke lijsten aanmaken in Campaign Monitor en daar de e-mailadressen in plaatsen van klanten die een bepaald product gekocht hebben. Let dan wel op dat je ergens in het bestelproces de klant een keuze laat maken of hij/zij nieuwsbrieven wil ontvangen.

Standaard avatar rroose 26.05.2015 - 12:12

Beste heer Robert,

Dank voor de reactie. Ik denk dat ik ga beginnen met specifieke lijsten en hou jullie website zeer zeker in de gaten.

Standaard avatar Evelien Velsma 18.06.2015 - 23:36

Beperkte HTML

  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.