Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe blijf je op de hoogte van al het laatste nieuws?

In dit artikel geef ik een paar tips waarmee je op de kan blijven van al het nieuws in jouw branche. Maar je kan deze adviezen ook gebruiken om in de gaten te houden wat er gezegd wordt over jouw bedrijf, dienst of product.

Maak je eigen command center met de tips in dit artikel.

We krijgen steeds betere toegang tot steeds meer informatie. De komst van het internet heeft de hoeveelheid informatie die wij dagelijks moeten verwerken flink vergroot. In dit artikel bespreek ik drie manieren om op de hoogte te blijven van informatie die voor jou belangrijk is. Met RSS feeds kun je de manier waarop nieuws tot je komt makkelijker maken. Het slim configureren van Tweetdeck zorgt ervoor dat je ook op Twitter niks mist en met Google Alerts krijg je een melding wanneer Google een pagina indexeert met het door jou opgegeven zoekwoord.

RSS Feeds en Feedly

RSS Feeds is wat mij betreft de meest onderschatte technologie van de afgelopen twintig jaar. De zogenaamde Rich Site Summary (RSS) feeds werden in 1995 al gebruikt en nog steeds lijkt deze ontwikkeling alleen bekend te zijn onder de nerds. Iedereen die een website heeft kan een RSS Feed aanmaken. In deze RSS Feed geef je aan welke nieuwe content er op je website verschenen is. Met content management systemen zoals Joomla, Wordpress en Drupal kun je gemakkelijk een RSS Feed genereren. Je hoeft dan zelf geen handeling te verrichten wanneer je een nieuwtje of artikel publiceert. Deze wordt automatisch opgenomen in jouw RSS Feed.

Bezoekers kunnen zich abonneren op jouw RSS Feed. Dit kan door middel van offline applicaties of online diensten. De meest populaire RSS dienst van het moment is Feedly. Ik raad je aan hier een account aan te maken en te beginnen met het toevoegen van RSS Feeds van interessante websites. Het grote voordeel van RSS Feeds is dat het nieuws naar jou toe komt. Je hoeft nu maar naar één plek te gaan om al het nieuws te volgen. In plaats van dat je website na website bezoekt om te kijken of er al iets nieuws is, kun je nu in één oogopslag zien welke website onlangs iets gepubliceerd heeft. Dit scheelt je een hoop tijd en moeite.

Screenshot van mijn Feedly.

Twitter en Tweetdeck

Hoewel nieuwssites altijd erg snel zijn met het brengen van nieuws, gaat er niks boven de snelheid waarmee het nieuws zich op Twitter verspreid. Het is daarom handig een Twitter account te hebben en vooraanstaande personen binnen de industrie waarin jij werkzaam bent te volgen. Met Tweetdeck kun  je bijhouden wat de mensen die jij volgt allemaal tweeten. Daarnaast krijg je bericht als iemand jouw twitter account noemt of een reactie geeft op één van jouw tweets.

Op de hoogte blijven van nieuws rondom internet marketing kan met onze nieuwsbrief!

Maar Tweetdeck heeft nog iets anders moois in petto. Je kan namelijk extra kolommen aanmaken die gevuld worden met tweets die voldoen aan de parameters die jij hebt ingesteld. Deze tweets die gefilterd worden zijn niet alleen van de mensen die jij volgt maar van alle Twitter gebruikers. Ik heb bijvoorbeeld een kolom gemaakt waarop ik filter op de volgende parameters:

  • Wordt het woord 'Drupal' gebruikt?
  • Is de tweet een vraag?
  • Is de taal van de Tweet Nederlands?

Wanneer de drie parameters door Tweetdeck met 'ja' beantwoord worden verschijnt de tweet in de door mij ingestelde kolom. Zo kan ik snel zien wanneer iemand een probleem heeft met Drupal waarbij ik wellicht kan helpen. Zo zie ik veel mensen vragen om een handleiding van Drupal en kan ik ze doorverwijzen naar onze Drupal in 24 dagen website.

Screenshot van Tweetdeck.

Een ander voorbeeld is van een paar jaar geleden toen ik kaartjes wou kopen voor een wedstrijd van Arsenal. Ik wist dat de kaartjes in een bepaalde week in de voorverkoop zouden gaan maar ik wist niet precies wanneer. Door een kolom aan te maken met de volgende filters kon ik kaartjes bemachtigen voordat ze uitverkocht waren:

  • Wordt het woord 'Arsenal' gebruikt?
  • Worden de woorden 'General sale' gebruikt?

Door op deze combinatie te filteren kreeg ik direct een melding wanneer de kaartjes in de verkoop gingen.

Google Alerts

Nog een manier om iets bij te houden zijn de Google Alerts. Deze maken het namelijk mogelijk om een bericht te krijgen wanneer Google een pagina indexeert die de door jouw opgegeven keywords bevat. Zo heb ik bijvoorbeeld een Google Alert aanstaan op een combinatie van de keywords "hopper" en "expositie". Ik wil namelijk graag een keer naar een expositie van Edward Hopper. Met deze alert weet ik wanneer er een expositie is van Edward Hopper (als die er al ooit komt).

Screenshot van mijn Google Alerts.

Je kan er voor kiezen om een mailtje te krijgen wanneer Google een 'hit' heeft gevonden, maar nog mooier is de RSS Feed optie. Wanneer je deze Google Alerts een RSS Feed laat genereren kun je deze weer gebruiken in Feedly.

Met de bovenstaande drie methodes blijf je altijd op de hoogte van het laatste nieuws. Je kan deze methodes ook gebruiken om te kijken wat er over jouw product, dienst of bedrijf gezegd wordt of je kan het gebruiken om concurrenten in de gaten te houden.

Heb je zelf nog goede tips om alle informatie die wij dagelijks tot onze beschikking hebben zo goed mogelijk te filteren? Laat het mij weten door hieronder een reactie te geven!

Heb je iets aan deze content gehad? Laat weten hoe je ons waardeert.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En je ontvangt net als 2321 andere leden een overzicht van onze nieuwste artikelen. Met onderwerpen als; de laatste webdesign trends, SEO tips, conversie optimalisatie, Joomla, Drupal en Wordpress ontwikkelingen.

Reacties

Wilt u mij op de hoogte houden waar en wanneer er een expositie is van Edward Hopper.

Standaard avatar Ineke Schnitzler 03.06.2014 - 15:21

Als antwoord op door Ineke Schnitzler

Hoi Ineke,

Als je de beschrijving hierboven volgt, en je Google Alerts instelt, krijg je vanzelf een mailtje. Succes!

Standaard avatar rroose 05.06.2014 - 08:22

Beperkte HTML

  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.