Overslaan en naar de inhoud gaan

Google Analytics - Tracking code

Het bijhouden van gebeurtenissen middels een "Tracking code" is een goed verstopte functionaliteit binnen Google Analytics, maar daarom niet minder handig.

Google Analytics is een van de redenen waarom het Internet zo'n krachtig marketing medium is. Het legt bloot of een marketingactie of website werkt of niet. Ontzettend waardevol en goud waard voor degene die er mee om kunnen gaan. Want welke data is nu belangrijk en welke niet? In een reeks van artikelen ga ik laten zien waar je op moet letten als je gebruik wilt maken van Google Analytics. Deze keer een goed verstopte functionaliteit binnen Google Analytics; het bijhouden van gebeurtenissen middels een "Tracking code".

Download en installeer de plugin joomla-track-outgoing-link. Deze plugin houdt standaard het aantal kliks naar extene links bij. Maar het is ook mogelijk om bij te houden hoe vaak een bestand van de website gedownload wordt. Van alle bestanden die in de directory "download" staan wordt automatisch bijgehouden hoe vaak ze gedownload zijn.

De voordelen op een rijtje

  • Het meten van kliks op externe links. Dit kan handig zijn wanneer dit gebeurd naar partnersites om zo hun statistieken te verifiëren.
  • Het bijhouden van downloads. Google Analytics kan meer dan alleen tellen, zo kunt u segmenteren en bijvoorbeeld zien door welk keyword de meeste downloads ontstaan. Hou het bekijken van PDF bestanden bij. Net als bij downloads is vooral het segmenteren interessant. Vooral bezoekers van je adwords campagne lezen de brochures aandachtig. Nog een stukje geavanceerder is het om binnen flash of filmpjes gebruik te maken van de tracking code. Zo wordt het mogelijk om te zien of mensen überhaupt filmpjes bekijken en hoe vaak dat gebeurt.

Conclusie

De gebeurtenissen bijhouden van je website zijn heel interessant, het verschaft net dat beetje extra informatie die van waarde kan zijn. Wordt die tool wel gedownload? En zoja door wat voor een soort bezoeker? En wat doen ze nog meer op je website? Vooral het gemak waarmee het mogelijk is om binnen een Joomla website gebeurtenissen te volgen maakt het bijna een zonde om het niet te doen. Vorige keer heb ik het gehad over "conversiedoelen" en de volgende keer ga ik dieper in op het "finetunen" van een Google Analytics account. Heb je zelf andere ervaringen met gebeurtenissen bijhouden in Google Analytics of vind je dat ik belangrijke informatie heb gemist? Ik lees het graag in je reactie onder dit artikel!

Heb je iets aan deze content gehad? Laat weten hoe je ons waardeert.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En je ontvangt net als 2321 andere leden een overzicht van onze nieuwste artikelen. Met onderwerpen als; de laatste webdesign trends, SEO tips, conversie optimalisatie, Joomla, Drupal en Wordpress ontwikkelingen.

Reacties

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.

Beperkte HTML

  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.