Overslaan en naar de inhoud gaan

Een COPE strategie met Drupal in 9 stappen

Leg een vruchtbare basis voor je Drupal content met een Create Once Publish Everywhere (COPE) benadering.

Recycle containers

Een tablet, smartphone, applicatie, screenreader, Little Printer, Google Glass, tv scherm of Oculus Rift? Wie weet via welke medium of kanaal jouw website, of beter gezegd, jouw content, nu en in de toekomst zal worden getoont. Al die verschillende schermresoluties en bedieningen vragen om een gestructueerde benadering van content, waarbij het CMS het middelpunt vormt, ook wel samengevat onder het Create Once Publish Everywhere (COPE) principe. In dit artikel deel ik 9 tips voor het verwezenlijken van een COPE strategie met Drupal.

Create Once Publish Everywhere (COPE)

Het COPE principe zingt al enkele jaren rond in de gangen van content-strategen en begint steeds onvermijdelijker te worden. Het komt erop neer dat de focus bij redacteurs moet liggen op de kwaliteit van content en niet op de opmaak en distributie hiervan. De workflow van een redacteur moet hem in staat stellen om inhoud aan te maken die zich gemakkelijk laat verspreiden via verschillende applicaties, apparaten en het web. De informatie past zich daarbij steeds aan aan het desbetreffende kanaal en/of medium.

Een deel hiervan komt op het conto van een goed responsive design en een ander deel bij gestructureerde, modulaire content die in de vorm van RSS, Rich Snippets en een eventuele API, alle kanten op kan gaan.

Drupal en gestructureerde content

Drupal is een voorloper op het gebied van gestructureerde content. Het stimuleert je om te denken in content types, taxonomieën en velden. Informatie wordt als het ware opgedeeld in blokjes en deze blokjes worden voorzien van context. Het directe resultaat hiervan is dat je controle hebt over welke velden je in bepaalde context wilt tonen en dat er binnen de website gezocht kan worden op de inhoud van specifieke velden. Daarbij zorgt deze nette manier van werken er voor dat externe zoekmachines globale betekenis kunnen ontrekken aan artikelen, zoals het verschil tussen een datum veld, een body veld en een afbeelding.

Dit is een uitstekende begin, maar nog niet genoeg wil je voorbereid zijn op meer geavanceerde externe zoekopdrachten. Contenttypes en veld-labels zijn namelijk niet universeel interpreteerbaar door externe software. Metadata en microdata staan daarom aan de basis van een goede content strategie. Het zijn stickertjes die je op jouw blokjes content plakt zodat zoekmachines en andere applicaties het verschil kunnen begrijpen tussen de datum waarop een auteur een evenement heeft toegevoegd en de dag waarop de activiteit daadwerkelijk plaatsvindt.

Waar te beginnen?

Wil je een goed fundament neerzetten voor een COPE workflow met Drupal? Denk dan in ieder geval aan de volgende zaken:

1. Schep overzicht
Pak pen en papier en deel op schematisch wijze je content op in afzonderlijke contenttypen zoals blogs, producten en pagina's. Denk bij elk contenttype na over de blokjes (lees: velden) waarin de informatie verder opgedeeld kan worden. Een mogelijke leidraad hiervoor zijn de verschillende contenttypes en properties op schema.org.

2. Bouw een HTML5 thema
HTML5 tags zoals NAV, HEADER, ARTICLE, FOOTER en ASIDE maken het voor zoekmachines en screenreaders makkelijker om te begrijpen waar het moet zijn voor de belangrijkste inhoud, randinformatie, het hoofdmenu, etc. Daarnaast zet een HTML5 thema de deur open voor het gebruik van microdata. Vergeet daarbij niet om indien nodig met field overrides, Display Suite en/of Views de HTML ouput van een veld of gebied te fine-tunen zodat je bijv. een afbeelding of bronnenlijst als ASIDE kunt wegzetten.

3. Zorg voor een responsive design
Zorg ervoor dat je website zich automatisch aanpast aan elke schermresolutie. ​Ga daarbij uit van een mobile first benadering, dat wil zeggen, bouw je website eerst voor mobiele gebruikers en optimaliseer daarna pas voor de desktop. Dit forceert je tegelijk om goed na te denken over welke informatie voor bezoekers echt noodzakelijk is.

4. Scheidt opmaak en content
Gebruik alleen een WYSIWYG editor indien noodzakelijk en vermijd (zoveel mogelijk) om in een veld HTML of CSS te gebruiken. Een H3 header of hyperlink invoegen mag natuurlijk wel, maar laat de rest over aan het CSS stijlblad. Opmaak en HTML moet als aparte laag over de informatie worden gegoten en uit de database blijven zodat je content 'schoon' blijft en daardoor makkelijker te exporteren.

5. Zet RSS aan
Drupal zorgt automatisch voor afzonderlijke RSS feeds voor jouw voorpagina en alle content typen. Plak "/rss.xml" achter een Drupal URL en je zult het zien. Dit maakt dat bezoekers via een RSS reader op de hoogte kunnen blijven van updates. Ook voor aangemaakte Views worden automatisch feeds aangemaakt. Met de Views RSS module, en alle uitbreidingen hiervoor, heb je meer controle over deze feeds en kun je ze van extra informatie voorzien zoals locatiegegevens en dergelijke.

6. Voorzie in exporatie mogelijkheden zoals XML
Mogelijk wil je Drupal data kunnen gebruiken binnen applicaties die XML invoer ondersteunen. Weet dan dat de Views Data Export module bestaat. Een XML sitemap mag natuurlijk ook niet ontbreken.

8. Metadata
Waarschijnlijk heb je wel eens een SEO plugin gebruikt en meta-data ingevoerd. Meta-data geeft een extra laagje contextuele betekenis aan pagina's door informatie te geven over de website, de eigenaar, locatie, branche, maar ook pagina-titel, URL, auteur, etc. Gebruik hiervoor de Metatag module.

7. Microdata
Wanneer je jouw velden van microdata voorziet kunnen scrapers zoals zoekmachines informatie 'begrijpen' en omzetten tot bijv. Rich Snippets. Hierdoor wordt informatie niet alleen relevanter voor gebruikers maar wordt ze ook op een betere manier gepresenteerd, zie bijvoorbeeld deze Rich Snippet van een appeltaart recept. Met de Microdata module voor Drupal kun je velden en contenttypen van Microdata voorzien. Eventueel is er ook de Schema.org module die je RDFa properties laat toevoegen.

Microdata, Microformats of RDFa?
Microdata wordt alleen ondersteunt door HTML5 en zal naar alle waarschijnlijkheid de standaard gaan vormen ten faveure van Microformats en RDF, formaten die door HTML4 en 5 worden ondersteunt. Vooralsnog ondersteunt Google alledrie de formaten maar bevelen ze Microdata aan.

9. Bouw een API
Zo simpel is het helaas niet, maar een API is wel de manier om jouw CMS te laten communiceren met externe applicaties. Wanneer je je goed houdt aan de COPE richtlijnen, dus scheiding van content en opmaak en een logische, gestructureerde content opbouw, dan maakt dit de bouw van een API een stuk makkelijker. Durf je het aan dan is de services module een goed begin. Een tutorial om je hiermee op weg te helpen vind je hier.

En nu?

Nu ben je een stapje dichterbij om voorbereid te zijn op een toekomst waar relevante informatie op een volledig geautomatiseerde manier naar gebruikers toestroomt. Bedenk daarbij ook dat er in die toekomst steeds meer zal worden gekeken naar de context (tijd, applicatie type, locatie, interesses, weer, etc). Door jouw informatie op meta- en micro niveau van filters met zoveel mogelijk betekenis te voorzien kan (externe) software beter beoordelen of de content in jouw database relevant is, en hoe deze gepresenteerd dient te worden.

Kortom, één van jouw belangrijkste bezoekers is een robot, dus leg de rode loper voor hem uit. Sterker nog, al jouw bezoekers benaderen jouw content met de tussenkomst van een stukje software, of het nu mobiele browser software, een screenreader of een (online) applicatie gaat. Die software wordt steeds slimmer en is bezig om steeds complexere universele talen te ontwikkelen waarmee het met content kan communiceren. Zorg daarom dat jouw data zijn talen leert spreken.

Meer lezen?

http://karenmcgrane.com/2013/05/23/drupalcon-keynote-video-and-talk-notes/
Sarah McGrane over de paradigma verschuiving die nodig is om een COPE strategie te omarmen.

Heb je iets aan deze content gehad? Laat weten hoe je ons waardeert.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En je ontvangt net als 2321 andere leden een overzicht van onze nieuwste artikelen. Met onderwerpen als; de laatste webdesign trends, SEO tips, conversie optimalisatie, Joomla, Drupal en Wordpress ontwikkelingen.

Reacties

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.

Beperkte HTML

  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.