Overslaan en naar de inhoud gaan

Disqus nabouwen met Drupal

Disqus en Drupal vormen geen gelukkige combinatie als je de SEO voordelen van commentaar wil benutten. Maar wat is dan het alternatief? In dit artikel leg ik uit hoe je zelf een compleet commentaar systeem in Drupal bouwt.

Het disqus logo als illustratie.

In mijn artikel over Disqus geef ik aan waarom Disqus in combinatie met Drupal nog steeds geen goed idee is. Maar wat is dan het alternatief? Voor mij is de ideale oplossing het ingebouwde commentaar systeem van Drupal in combinatie met een paar extra modules.

Wanneer je Drupal installeert zit daar een commentaar module bij die standaard aan staat. Deze module kun je gebruiken door bij een content type het commentaar aan te zetten. Je kunt dit per content type aan of uit zetten.

Rechten van reacties instellen

Eerst moet je bij de rechten aangeven welke gebruikers mogen reageren op berichten. Dit doe je door naar 'Personen > Toegangrechten' te gaan. Hier geef je onder het kopje 'Comment' aan wie er reacties mogen plaatsen.

De rechten van de reacties instellen.

Zoals je kunt zien zetten wij de reacties open voor anonieme gebruikers en hoeven deze reacties ook niet gecontroleerd te worden voordat we ze publiceren. Dit zorgt ervoor dat gebruikers snel en makkelijk reacties kunnen plaatsen. Het nadeel hiervan is echter dat alles wat een gebruiker plaatst direct online staat, met alle gevolgen van dien. Dit is een afweging die je zelf moet maken. Op onze website controleren wij de reacties altijd achteraf. Straks laat ik je ook zien hoe je direct een mailtje kunt krijgen wanneer er een nieuwe reactie is geplaatst. Mocht de inhoud van deze reactie je niet bevallen, dan kun je de reactie direct weer verwijderen.

Reacties aanzetten op het content type

Bewerk nu het content type waar mensen commentaar op moeten kunnen geven. Je gaat dan naar het tabblad 'Reactie-instellingen'. Hieronder zie je hoe wij het op onze website hebben ingesteld.

Reactie-instellingen bij het bewerken van een content type.

Let op dat je bij 'Anoniem reageren' kiest voor 'Anonieme berichtenschrijvers mogen contactinformatie invoeren'. Dit is belangrijk, omdat gebruikers dan aan kunnen geven of ze een mailtje willen ontvangen wanneer er wordt gereageerd op hun reactie.

Gebruikers een melding sturen wanneer er gereageerd is

Een goede manier om gebruikers te stimuleren om reacties te geven is door zelf te reageren op hun commentaar. Als iemand bijvoorbeeld een vraag stelt in zijn of haar reactie, is het verstandig daar zo snel mogelijk op te reageren met een antwoord. Dit zorgt ervoor dat de gebruiker betrokken blijft bij de discussie en in het beste geval ook weer op jouw reactie reageert. Zo ontstaat er veel nieuwe informatie in het reactie onderdeel. Dit is weer belangrijk voor andere gebruikers. Daarnaast smult Google ook van pagina's die regelmatig nieuwe content krijgen. Maar hoe zorg je er nu voor dat gebruikers weten dat jij op hun reactie gereageerd hebt, zonder dat ze elk uur jouw website moeten controleren?

De module 'Comment Notify' biedt hiervoor een uitweg. Door deze module te installeren kun je aangeven of gebruikers zich kunnen 'abonneren' op hun eigen reactie. Dat wil zeggen dat er een extra vinkje komt bij het commentaar formulier waarmee ze kunnen aangeven of ze een mailtje willen ontvangen zodra er iemand gereageerd heeft op zijn of haar reactie.

Nadat je deze module geïnstalleerd hebt kun je de instellingen vinden onder 'Instellingen > Comment Notify'.

De instellingen van Comment Notify.

Zoals je hierboven kunt zien hebben wij Comment Notify alleen aan staan op het 'Artikelen' content type. Ook kiezen wij ervoor om gebruikers zich alleen in te laten schrijven voor 'Antwoorden op mijn reactie'. In hetzelfde scherm kun je ook de tekst aanpassen die de gebruiker per mail ontvangt, wanneer er gereageerd wordt op een reactie. Vergeet niet de rechten goed in te stellen, zodat ook anonieme gebruikers de mogelijkheid hebben om zichzelf in te schrijven op reacties door middel van Comment Notify.

Rechten instellingen Comment Notify

Het commentaar geven versimpelen door de keuze van het text format weg te laten

Wanneer anonieme gebruikers een reactie schrijven, staat standaard de keuze van het text format aan. Deze keuze en de tips, die daaronder staan, zijn in 99% van de gevallen overbodig.

De overbodige tekstopmaak tips.

Om het geheel wat simpeler te laten ogen kun je de 'Better Formats' module installeren. Na het installeren en aanzetten van deze module verdwijnen de text format keuze en tips automatisch, omdat anonieme gebruikers hier nu niet meer de juiste rechten voor hebben.

Op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Een mail krijgen wanneer iemand een reactie plaatst

Wanneer iemand een reactie plaatst is het handig om een mailtje te krijgen, omdat:

  • Je dan direct kunt kijken welke reactie geplaatst is en of deze wellicht direct verwijderd moet worden (denk bijvoorbeeld aan SPAM).
  • Je dan meteen kunt reageren.
  • Je de reacties niet handmatig om de zoveel tijd hoeft te controleren.

Je kunt dit instellen met behulp van de 'Rules' module. Nadat je deze geïnstalleerd hebt, ga je naar 'Instellingen > Regels' (rechtsonder). Voeg een nieuwe regel toe en kies bij 'Op de gebeurtenis reageren' voor 'Na het opslaan van een nieuwe reactie'. Voeg nu een nieuwe actie toe en kies voor 'E-mail verzenden'. Je voert bij 'Naar' je eigen email adres in. Dan vul je de overige velden in, waarbij je slim gebruik kunt maken van tokens. Wanneer je de regel opgeslagen hebt, ontvang je elke keer als iemand een reactie plaatst een mailtje. Zo blijf je continue op de hoogte van alle reacties die op jouw website worden geplaatst.

Instellingen van de regel om een mail te ontvangen als er een reactie geplaatst wordt.

Zoveel mogelijk avatars zichtbaar krijgen

Het leuke aan Disqus is dat de meeste gebruikers een avatar hebben wanneer ze een reactie plaatsen. Een avatar is een door de gebruiker zelf gekozen afbeelding. Dit is vaak een afbeelding van de persoon zelf. Bij Disqus wordt deze afbeelding door middel van meerdere methodes geladen. Je kunt namelijk commentaar geven door in te loggen via verschillende social media websites, zoals Twitter en Facebook. Disqus gebruikt dan je profielfoto van Twitter of Facebook als avatar. Ook maakt Disqus gebruik van het zogenaamde 'Gravatar' systeem. Dit laatstgenoemde is ook voor Drupal beschikbaar.

Gravatar is een gecentraliseerde oplossing voor avatars. Zo hoef je slechts op één website je avatar te uploaden om deze vervolgens op meerdere websites te kunnen gebruiken. Ook wanneer je je avatar wil aanpassen, hoef je dit maar op één plek te doen en niet op alle andere websites waar je een account hebt aangemaakt.

Om van Gravatar in Drupal gebruik te kunnen maken, moet je eerst de module installeren. Nadat je deze hebt geïnstalleerd, kun je bij de instellingen aangeven welke afbeelding er getoond moet worden als er geen avatar beschikbaar is. Wanneer iemand nu een reactie schrijft, staat er een extra tekstje bij het invullen van het e-mailadres. Deze tekst laat de gebruiker weten dat het e-mailadres gebruikt kan worden om een Gravatar te koppelen. Wanneer een gebruikers namelijk hetzelfde e-mailadres gebruikt als degene die hij of zij bij Gravatar gebruikt, wordt automatisch zijn of haar Gravatar geladen. Doordat er nu avatars getoond worden naast de reacties, ziet het er aantrekkelijker uit. Ook is het leuk om een gezicht te zien bij de persoon die de reactie schrijft. Een voorbeeld in deze screenshot:

Voorbeeld van een gravatar.

Gebruikers direct laten reageren zonder naar een nieuwe pagina te gaan

Om het geheel af te maken installeer ik ook altijd 'Ajax Comments'. Deze module zorgt ervoor dat niet de hele pagina wordt herladen wanneer iemand een reactie geeft. Dit wordt opgelost door middel van 'Ajax'. Dit is voornamelijk handig wanneer iemand bijvoorbeeld vergeet een verplicht veld in te vullen. In de standaard situatie schiet Drupal dan naar een nieuwe pagina, waar alleen de comment op staat en een herhaling van het reactie formulier. In het reactie formulier staan dan met rood aangegeven welke velden nog ingevuld moeten worden. Dit zorgt ervoor dat je een extra pagina moet opmaken en dat de gebruiker uit de 'flow' van een reactie geven is. Ook in dit geval biedt de Ajax comments module uitkomst. Wanneer er een veld niet ingevuld is, wordt er geen nieuwe pagina geladen maar zorgt de module ervoor dat dit alles op dezelfde pagina en op dezelfde plek gebeurt. Na het installeren van deze module hoef je overigens niets meer in te stellen. Deze werkt namelijk meteen.

Conclusie

Hoewel deze oplossing geen totale vervanging van Disqus is, is het in ieder geval een goed alternatief totdat de problemen (zoals ik die bespreek in mijn Disqus artikel) zijn opgelost. Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben over deze uitleg, dan hoor ik dat graag van je in het commentaar!
 

Heb je iets aan deze content gehad? Laat weten hoe je ons waardeert.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En je ontvangt net als 2321 andere leden een overzicht van onze nieuwste artikelen. Met onderwerpen als; de laatste webdesign trends, SEO tips, conversie optimalisatie, Joomla, Drupal en Wordpress ontwikkelingen.

Reacties

Bedankt voor het delen. Lijkt me een goed alternatief en erg gebruiksvriendelijk.

Standaard avatar Gerard Roos 30.12.2013 - 11:00

Beste Robert,
Ik heb ook Disqus geïnstalleerd op een van mijn (drupal) websites. Ik heb even gekeken of de commentaren op de site ook worden geïndexeerd door Google.
Nu blijkt dat alleen de commentaren in block Disqus: Popular Threads door Google is geïndexeerd.
zie http://www.goedkoopduitsland.nl

Maar in ieder geval Google indexeerd wél Disqus comments.
zie ook: http://joeltobey.com/is-disqus-seo-optimized/

Groet, Harry Huisman Pentacube

Standaard avatar Harry Huisman 01.01.2014 - 18:14

Als antwoord op door Harry Huisman

Hoi Harry, ik heb even gekeken naar je website en ik zie dat de tekst binnen het 'meeste recente reacties' blok inderdaad geïndexeerd wordt. De reacties op een artikel worden echter niet geïndexeerd omdat deze binnen een iFrame staan. Toch geeft dit mij hoop dat het misschien toch mogelijk is om een combinatie tussen Drupal en Disqus te maken waarbij reacties via Disqus wel te indexeren zijn. Ik ga er weer eens induiken en zal mijn bevindingen plaatsen in mijn andere artikel: http://www.vaneldijk.nl/artikelen/disqus-geweldig-maar-onbruikbaar.

Bedankt voor de tip!

Standaard avatar rroose 03.01.2014 - 13:36

Hallo Robert,
Dit staat er op de Disqus website: "The iframe is part of our solution to provide full indexing of Disqus comments by Google and other search engines, without having to duplicate content on your website (e.g., through a WordPress plugin). ", Dus het zou toch geen probleem moeten zijn?
Groet, Harry

Standaard avatar Harry Huisman 03.01.2014 - 15:34

Als antwoord op door Harry Huisman

Klopt. Maar de vraag is of de combinatie tussen Drupal en Disqus wel indexeerbaar is. Op de oude website (die tot 25 december live stond) had ik een test lopen. Ik had de Disqus module aanstaan op dat artikel en een reactie geplaatst via Disqus. Daarnaast had ik een Google Alert aangemaakt zodat, wanneer Google de tekst van de reactie zou indexeren, ik een mail zou krijgen. In de twee jaar dat het experiment liep is de tekst niet goed geïndexeerd in Google. Voor meer details raad ik je aan het andere artikel te lezen: http://www.vaneldijk.nl/artikelen/disqus-geweldig-maar-onbruikbaar

Standaard avatar rroose 07.01.2014 - 13:43

Dit staat er op de Disqus website: "The iframe is part of our solution to provide full indexing of Disqus comments by Google and other search engines, without having to duplicate content on your website (e.g., through a WordPress plugin). ", Dus het zou toch geen probleem moeten zijn?

Standaard avatar Spybubble 18.10.2014 - 03:09

Als antwoord op door Spybubble

Dat zou je inderdaad denken, maar vooralsnog lijkt de combinatie van Drupal + Disqus en Google geen gelukkige. Lees voor meer informatie mijn andere artikel: http://www.vaneldijk.nl/artikelen/disqus-geweldig-maar-onbruikbaar

Standaard avatar rroose 23.10.2014 - 15:02

Beperkte HTML

  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.