Overslaan en naar de inhoud gaan

De website van de toekomst met de Oculus Rift

Facebook koopt de Oculus Rift. Ze hebben daarmee een belangrijke stap gezet richting de website van de toekomst. Wat de Oculus Rift precies is en wat dit te maken heeft met hoe wij in de toekomst gaan surfen leg ik uit in dit artikel.

Mensen die de Oculus Rift proberen.

Vorige maand kocht Facebook het bedrijf achter de virtual reaility headset: de Oculus Rift. De game wereld reageerde geschokt. Wat moet Facebook met een apparaat dat uitsluitend bedoeld is voor gamers? Ik ben van mening dat deze koop aangeeft dat Facebook bezig is met de website van de toekomst.

De Oculus Rift

In 2012 startte een paar enthousiaste gamers een Kickstarter project om een revolutionaire virtual reality headset te ontwikkelen. Met Kickstarter vragen mensen geld om een project te realiseren. Gebruikers kunnen met geld een project 'backen'. Afhankelijk van het bedrag dat je 'doneert' krijg je een beloning. De Oculus Rift kickstarter was een overweldigend succes. Waar maar 250.000 dollar nodig was werd er bijna 2,5 miljoen dollar opgehaald.

Binnen een korte tijd werden de eerste zogenaamde dev-kits verstrekt aan de donateurs. Met deze dev-kits kunnen game ontwikkelaars spellen maken die werken met de Oculus Rift. De techniek van de Oculus Rift is eigenlijk vrij simpel. De Oculus Rift bestaat uit twee schermen die middels een elastieken band dicht op je ogen geplaatst worden. Deze schermen zijn afgesloten zodat er geen licht van buiten naar binnen kan komen. Met sensoren wordt gemeten hoe en wanneer jij je hoofd beweegt. Deze bewegingen worden dan vrijwel direct nagebootst door het spel wat je aan het spelen bent. Kijk jij naar links dan gaat het beeld in het spel ook naar links. Dit geeft het gevoel alsof je je daadwerkelijk in de virtuele ruimte bevindt.

De Oculus Rift is een groot succes. Iedereen die er een op krijgt staat versteld van de impact die het heeft. Een bekende demo is de achtbaan. Je wordt langzaam met een karretje omhoog getakeld en kan rustig naar links en rechts kijken. Maar dan gebeurt het. Je schiet naar beneden en het effect dat dat op je lichaam heeft is apart. Je hoofd denkt dat je in een achtbaan zit maar je lichaam voelt daar niks van. Zoals je kan zien in het filmpje kan de Oculus Rift je hetzelfde gevoel geven als een echte achtbaan.

Facebook koopt de Oculus Rift

De Oculus Rift is een apparaat voor de echte hardcore gamers. Deze gamers gingen daarom ook massaal over de flos toen bekend werd dat Facebook het bedrijf en de techniek van de Oculus Rift had opgekocht. Er zijn eigenlijk twee vragen die steeds in alle discussies terugkeren:

  1. Waarom hebben de makers van de Oculus Rift zichzelf verkocht aan Facebook?
  2. Wat moet Facebook met de Oculus Rift?

De eerste vraag kan eigenlijk simpel beantwoord worden, namelijk: geld. En dan niet zozeer dat de makers van de Oculus Rift eens even flink wilde cashen. Nee, het gaat om het geld wat gebruikt kan worden om een nog betere versie van de Oculus Rift te ontwikkelen. Want tot op heden is de Oculus Rift nog steeds niet verkrijgbaar voor consumenten. Deze enorme geld injectie moet ervoor zorgen dat de Oculus Rift mainstream wordt.

Het antwoord op de tweede vraag is wat lastiger te beantwoorden, maar ik denk dat Facebook kijkt naar de langere termijn.

De website van de toekomst

Eigenlijk is de website van nu qua techniek heel erg achterhaald. Je hebt een apparaat nodig die met een browser naar een pagina gaat en daar worden teksten getoond. Bezoekers moeten de teksten lezen en met een beetje geluk kunnen ze een filmpje kijken.

Met onze nieuwsbrief blijf je op de hoogte van ontwikkelingen rondom websites van de toekomst

Mark Zuckerberg (de eindbaas bij Facebook) ziet ook in dat dit niet eeuwig gaat duren. Er komt op een gegeven moment een ontwikkeling die de website gaat ontstijgen. Een plek waar mensen bij elkaar komen en informatie delen. Facebook gokt dat het Virtual Reality gaat worden. Dit wil niet zeggen dat Facebook er heilig van overtuigd is dat straks iedereen met een Oculus Rift op de bank zit. Ze hebben vast meerdere ijzers in het vuur (denk bijvoorbeeld aan de overnames van Instagram en Whatsapp). Virtual reality heeft namelijk al een hobbelige rit achter de rug. Pioniers zijn als sinds de jaren 80 naarstig op zoek naar een manier om de fysieke en virtuele realiteit te verenigen. Misschien herinner je je nog de gouden bergen die belooft werden met Second Life? Deze wereld is nu niet meer dan een virtuele spookstad.

Het zal ook voor Facebook lastig gaan worden om de ideale virtuele omgeving te creëren, maar ik ben er wel van overtuigd dat de gok voor Virtual Reality, de juiste is. Wat denk jij? Bestaat de website van de toekomst alleen in Virtual Reality of gaat de tekstuele versie nog tientallen jaren mee? Laat het mij weten in het commentaar!

Heb je iets aan deze content gehad? Laat weten hoe je ons waardeert.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En je ontvangt net als 2321 andere leden een overzicht van onze nieuwste artikelen. Met onderwerpen als; de laatste webdesign trends, SEO tips, conversie optimalisatie, Joomla, Drupal en Wordpress ontwikkelingen.

Reacties

Mark Zuckenburg ? lol

Standaard avatar Frederik Buysse 20.04.2014 - 10:39

Als antwoord op door Frederik Buysse

Hmm, dat klopt niet helemaal. Ik heb het aangepast, bedankt voor het opmerken!

Standaard avatar rroose 20.04.2014 - 10:46

Beperkte HTML

  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.