Overslaan en naar de inhoud gaan

De voor- en nadelen van Google Adwords

Google Adwords is misschien wel de meest duidelijke no-nonsense online promotievorm die er is. Je betaalt een x bedrag voor een klik op jouw advertentie en je krijgt een bezoeker op jouw website die geïnteresseerd is in jouw product of dienst.

foto van new york met allemaal billboards

Dat klinkt simpel en is een stuk efficiënter dan andere vormen van promotie, maar het opzetten van een Adwordscampagne kan best complex worden omdat je te maken krijgt met verschillende advertentiegroepen, strikte regels over de opbouw van je advertenties en de keuze voor veel verschillende manieren van adverteren.

Hoe goed je de campagne opzet bepaalt mede het succes. Zo kun je bezoekers die niet interessant zijn voor jouw organisatie vermijden met uitsluitingszoekwoorden en kun je het bedrag dat je betaalt enigszins binnen de perken houden door slimme keuzes te maken bij het selecteren van de zoekwoorden, opstellen van je advertentieteksten en landingspagina’s.

De nadelen van Google Adwords


- Het kost geld. Soms veel geld. Afhankelijk van je concurrentie en de zoekwoorden waar je op wilt adverteren kan dit flink oplopen. Zolang je dit kunt verantwoorden en duidelijk voor ogen hebt dat een x percentage van de kliks daadwerkelijk klant wordt of iets afneemt, dan weet je ook welk budget hier bij past.

- Een goede campagne opzetten vereist kennis. Niet alleen van Google Adwords, maar ook van inzicht hebben op jouw doelgroep en je product of dienst. Je moet namelijk weten welke zoekwoorden relevant en, misschien nog wel belangrijker, welke niet relevant zijn. Deze niet relevante zoekwoorden kun je namelijk gebruiken als uitsluitingszoekwoorden zodat bezoekers die niet passen bij wat je aanbiedt, jouw advertentie ook niet te zien krijgen.

Uitbesteden van je Google Adwordscampagne kan, maar het is wel belangrijk de opzet gezamenlijk te doen en er niet blind op te vertrouwen dat een Google Adwordsexpert dit na één intakegesprek goed kan opzetten.

Een bekend verschijnsel dat ik bij veel bedrijven zie is dat ze een Adwordsspecialist inhuren om hen al het werk uit handen te nemen. Meestal wordt er een vast bedrag afgesproken, bijvoorbeeld 250 of 500 euro, waarvan de specialist een gedeelte gebruikt voor de dienst zelf en de rest voor de campagne. 

Dat is op zich prima, maar houd wel grip op wat er gebeurt. Log zelf geregeld in om te kijken of er wel iets aan de campagne gedaan wordt.

- Tijdelijke promotie. Ik vergelijk Google Adwords vaak als een ruimte die je huurt. Zodra je stopt met betalen is de ruimte weg en stopt ook de stroom van bezoekers. Wanneer je niet investeert in andere vormen van promotie blijf je afhankelijk van Google Adwords en blijft dit dus altijd geld kosten.

Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief

De voordelen van Google Adwords


+ Direct resultaat. Je kunt in een paar minuten een campagne opzetten en deze is vrijwel direct online te zien. (Google moet even je zoekwoorden controleren, vaststellen of jouw pagina’s relevant zijn en of je minimumbod voor de woorden genoeg is.)

Dit is met name interessant voor websites die net beginnen en niet kunnen of willen wachten op promotie via social media of contentmarketing. 

Vooral als je aan contentmarketing wilt gaan doen moet je geduld hebben. Het kan soms lang duren voordat Google je echt als een autoriteit gaat zien binnen een bepaald gebied. En op socialmedia-platformen zoals Twitter of Facebook kan het ook de nodige tijd en energie kosten om genoeg volgers voor je te winnen.


+ Gerichte bezoekers. Je betaalt bij Google Adwords per klik en doordat je binnen Google Adwords zelf je advertenties, zoekwoorden en uitsluitingszoekwoorden kunt bepalen, heb je zelf in de hand wat voor soort bezoekers je wilt ontvangen op je website en kun je slim met je budget omgaan. 

In tegenstelling tot een tv-commercial of banner op een website, worden jouw advertenties alleen getoond bij specifieke zoekwoorden. 

Neem bijvoorbeeld een antiek-horlogehandelaar die zich richt op het verkopen van antieke horloges. Deze kan een advertentiecampagne opzetten met zoekwoorden als “antiek horloge” of “antieke horlogeketting”. Daarbij kan de antiek-horlogehandelaar uitsluitingszoekwoorden toevoegen. Zoekt de bezoeker op deze woorden dan wordt de advertentie bewust niet getoond. Denk aan woorden zoals “goedkoop” of “nep”. 

Binnen de advertentietitel en -tekst kan de antiek-horlogehandelaar zich specifiek richten op de doelgroep. Een tekst als: “Bekijk onze unieke collectie 18e-eeuwse kettinghorloges” zal misschien een kleine doelgroep aanspreken, maar het feit dat dit kan is juist een van de voordelen van Google Adwords. 

Daarnaast is dit ook een manier om de kosten binnen de perken te houden. Je betaalt immers per klik.

+ Je kunt aan marktverkenning doen. Dit vind ik zelf een van de meest interessante opties van Google Adwords. Het eerder genoemde voordeel, namelijk direct resultaat, stelt je in staat om als marketeer- of communicatiespecialist snel een onderzoek op te zetten en antwoorden te vinden op vragen waar je mee zit.

Je kunt dit inzetten om te bepalen hoe je een product moet noemen. Maar je kunt ook ontdekken of mensen gevoeliger zijn voor meer mogelijkheden of juist meer garanties. Of je kunt achterhalen welke ‘tone of voice’ je moet aanslaan bij jouw publiek.

Stel dat je een nieuwe dienst wilt introduceren maar je twijfelt tussen twee namen voor deze dienst. Je kunt hiervoor twee pagina’s opzetten binnen jouw website en twee advertenties. Elk met de naam voor de nieuwe dienst. Bijvoorbeeld:

VOIP-X
Betaalbare VOIP-services voor het MKB.

Cloudcalling
Betaalbare VOIP-services voor het MKB.

Na een aantal dagen heb je meestal genoeg data om te bepalen waar de bezoekers het meest op klikken, dus met welke naam ze de meeste affiniteit hebben.

Conclusie

Adwords is een ontzettend interessante manier om producten en diensten te promoten. Je moet alleen wel de weg kennen binnen het systeem, maar dit is iets dat je stap voor stap kunt leren. Je kunt ook een specialist vragen om je te helpen bij het opzetten van een Adwordscampagne. Let er alleen wel op dat je dit samen doet en je zelf de regie blijft voeren over jouw Google Adwordscampagne.

Heb je iets aan deze content gehad? Laat weten hoe je ons waardeert.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En je ontvangt net als 2,567 andere website eigenaren, marketing en communicatie specialisten een overzicht van onze nieuwste artikelen. Met onderwerpen als: De laatste webdesign trends, SEO tips, usability optimalisatie en tips om je conversie te verhogen.

Reacties

Beperkte HTML

  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.