1# Custom Favicon en Touch Icon?
De Favicon is het icoontje wat je in de browser bij een tab ziet. Sommige content management systemen hebben een standaard favicon maar als je deze laat staan komt dat nogal slordig over. Een touch icon is het icoontje wat zichtbaar wordt wanneer iemand op een Android of iOS apparaat (iPhone en iPad) jouw website op het homescherm zet. Het kost veel tijd om icoontjes te maken die aan de juiste eisen voldoen maar gelukkig is er een tool waarmee je de favicon en touch icon kan genereren.
2# 404 pagina controleren
Is dit een nieuwe website of gaat het een oude website vervangen? In het tweede geval heeft Google pagina’s van je oude website geïndexeerd. Het is goed mogelijk dat de verwijzingen naar deze pagina’s niet meer kloppen omdat je een andere structuur voor je URL opbouw gebruikt. Wanneer Google iemand naar een pagina stuurt die niet meer bestaat wordt er een 404 pagina getoond. Zorg dat deze pagina er goed uitziet (neem als voorbeeld onze 404 pagina).
Daarnaast kun je Google een handje helpen door in je htaccess 301 redirects aan te maken waarin je de oude URL verwijst naar de nieuwe URL. Maar als je een beetje geavanceerd Content Management Systeem (CMS) gebruikt kun je dit waarschijnlijk ergens instellen zodat je het niet handmatig hoeft in te voeren.
#3 403 pagina controleren
Wanneer een gebruiker op een pagina terecht komt die niet toegankelijk is voor niet ingelogde bezoekers krijgt hij of zij een 403 pagina te zien. Op deze pagina kun je aangeven dat de bezoeker geen toegang heeft tot deze pagina. Als je een website hebt waar gebruikers kunnen inloggen is het verstandig deze bezoekers te verwijzen naar het gedeelte van je website waar hij of zij kan inloggen.
#4 Google Analytics, code ingevuld?
Vergeet niet je Google Analytics code te plaatsen. Als je al een bestaande website hebt kun je de bestaande code kopiëren en plaatsen in de nieuwe website. Het is dan ook handig om in Google Analytics een annotatie aan te maken op de dag dat de nieuwe website live gaat zodat je goed de nieuwe en de oude website met elkaar kunt vergelijken.
Daarnaast is het ook verstandig om de IP-adressen die jezelf veel gebruikt (thuis of op werk) uit te sluiten zodat je statistieken niet vervuild worden met je eigen bezoeken.
#5 Paginatitels en metadata
De titel van je pagina is belangrijk omdat deze getoond wordt in de zoekresultaten van Google. Je kan de paginatitel vinden door in de broncode te kijken van je website en te zoeken naar:
<head>
<title>Voorbeeld titel</title>
</head>
Zorg ervoor dat de titel beschrijft wat er op de pagina te vinden is. Let er op dat de titel niet langer is dan 55 tekens omdat dat het maximum is wat Google toont in de zoekresultaten. Zet daarom ook de belangrijkste keywords (zoekwoorden) vooraan. Als je wil weten hoe jouw paginatitel eruit komt te zien in Google kun je deze handige title tag tool van Moz gebruiken.
De meta description kan gebruikt worden door Google om een omschrijving van je pagina te tonen in de zoekresultaten. Zorg er daarom voor dat deze duidelijk beschrijft wat er op de pagina te vinden is. Wees voorzichtig met het overmatig gebruik van keywords want dat kan Google afstraffen.
#6 Controleer je Url opbouw
Je CMS maakt in veel gevallen van de titel van je pagina een vriendelijk, leesbaar url. Soms worden hier ook nog categorieën voor geplaatst. Zo heeft het url van dit artikel "/artikelen/" voor de titel staan. Dat gebeurt automatisch en stel je vaak één keer in. Controleer goed of alle url's in je website op de manier worden opgebouwd die jij goed vindt of logisch zijn zodat Google deze kan volgen. Eenmaal na de livegang van je website gaat Google deze urls indexeren en gaan bezoekers links aanleggen naar jouw website. Wanneer je live gaat met verkeerde url's en dit later aanpast, kloppen sommige links misschien niet meer en duurt het even voordat Google doorkrijgt dat de structuur van je website is aangepast.
#7 Print styles
Hoe ziet het eruit als iemand probeert een pagina van jouw website af te drukken? Controleer of alles nog goed leesbaar is en of je misschien onderdelen moet weglaten (denk aan het menu of de footer). Door middel van CSS kun je een aparte print stylesheet maken die alleen getoond wordt wanneer iemand een pagina wil afdrukken. Volg de instructies in dit artikel over het maken van print stylesheet op als je meer hulp nodig hebt.
#8 Test je website op zoveel mogelijk apparaten
Zoals een iPhone, Android telefoon, Windows Mobile smartphone, tablets, televisies, smartwatches, etc. En met testen bedoel ik ook het invullen van contactformulieren of het geven van commentaar. Ziet de website er nog steeds goed uit op alle apparaten en is alle functionaliteit werkbaar?