Overslaan en naar de inhoud gaan

De ideale website bestaat uit 'echte' content zonder ruis

Hoe deel je een website nu het beste in? Welke content moet er gemaakt worden en hoe komt de bezoeker bij die content. In mijn dagelijkse werk begeleid ik onze klanten hierbij en zie ik, hoe verschillend onze klanten ook zijn, vaak dezelfde zoektocht naar de ideale indeling.

Toon geen ruis, laat zien wat er binnen je organisatie gebeurt

Hoe deel je een website nu het beste in? Welke content moet er gemaakt worden en hoe komt de bezoeker bij die content. In mijn dagelijkse werk begeleid ik onze klanten hierbij en zie ik, hoe verschillend onze klanten ook zijn, vaak dezelfde zoektocht naar de ideale indeling.

 

Meestal begint die zoektocht met de vraag: “Welke content moeten we laten zien?” Jammer genoeg gaat het proces hier al mis. De website is er niet voor de organisatie maar voor de bezoeker. De vraag zou moeten zijn: “Welke content wil onze bezoeker zien?” Combineer dit met een doel, zoals: “Welke content willen onze bezoekers zien voordat ze contact met ons opnemen?”, en je hebt een goed startpunt.

‘Echte’ content

Gelukkig hoef je het antwoord niet zelf te bedenken. Het internet is wat dat betreft al volwassen genoeg en er zijn tal van onderzoeken gedaan naar wat wel en wat niet werkt. De content die bezoekers het liefst willen zien is 'echte' content. Hiermee wordt het tegenovergestelde bedoeld van ‘marketing’ content.  Zo concludeerde het internet-onderzoeksbureau Nielsen, in hun onderzoek:

“Consumers crave real content when making purchase decisions.”

Nielsen - The Role of Content in the Consumer Decision Making Process

Nog een interessante conclusie uit het onderzoek is dat hoe groter de investeringswaarde is die de bezoeker in de website ziet, hoe meer deze op zoek is naar 'echte' content.  

Op de hoogte blijven van de laatste Internet ontwikkelingen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Hoe vertaal je dit naar je eigen website?

Ga na welke content je kunt maken die echt is. Denk aan cases, waarbij je vertelt over echte praktijkvoorbeelden waarin jullie oplossing heeft gewerkt. Laat echte klanten aan het woord die vertellen hoe blij ze zijn met hun oplossing. Laat echte medewerkers blogs schrijven over hun echte ervaringen en expertise.

Waar plaats je deze 'echte' content op je website?

Gelukkig beseffen we steeds beter dat echte content beter werkt, maar op het moment dat we de website gaan indelen grijpen velen van ons helaas toch naar de navigatiestructuren van de begin jaren van het internet. Laat de content die de bezoeker het belangrijkst vindt en volgens onderzoek de enige content die er toe doet, de basis zijn voor de indeling van je website!

“Facing more digital content than ever before, consumers rely on trusted content to cut through the noise.”

Nielsen - The Role of Content in the Consumer Decision Making Process

In je blogs vertel je over jullie kennis, in de cases toon je de oplossingen die jullie bieden, en met referenties bewijs je dat jullie klanten hier blij mee zijn. Welke content zou er nog meer nodig zijn? Sterker nog... extra content zal alleen maar voor ruis zorgen. Ruis die misschien zo de overhand neemt dat de bezoekers afhaken.

Focus niet teveel op je menu! 

Voor een goede navigatie moeten we het ‘menu’ loslaten. Dat klinkt gek maar zelfs het menu is onderdeel van de ruis geworden. Het wordt te vol gestopt door mensen die niet weten hoe het internet werkt, en als oplossing gaan we de grote menu’s verstoppen in zogenaamde mega dropdown menu’s.

“Demoting your main content categories into a drop-down menu makes it harder for users to discover your offerings.”

Nielsen Norman Group - Killing Off the Global Navigation: One Trend to Avoid

Zie je menu als laatste redmiddel. Voor het geval de bezoeker vastloopt en weer terug op het pad moet komen. Of voor wanneer een bezoeker snel een overzicht wil hebben van wat er op je website te vinden is. In principe zou de bezoeker van echte content naar echte content moeten navigeren.

Bijvoorbeeld: een blog verwijst naar een gerelateerde cases, en bij elke case staat een referentie en staan andere gerelateerde cases en blogs. Help de bezoeker met call-to-action buttons op elke pagina. Zo maak je duidelijk wat de vervolgstap is en bied je gerelateerde content aan.

Leer meer over het opzetten van de ideale funnel voor jouw website

Ok, de bezoeker heeft misschien niet alle content gezien van jullie website. En nee, hij weet misschien niet van die ene dienst, maar daarvoor heb je account- en salesmanagers. En dat komt goed uit, want door de echte content is de bezoeker zo overtuigd geraakt dat hij nu jullie contactformulier aan het invullen is...

Concrete tips voor de ideale indeling van je website:
 

  • Creëer echte content. Zoals cases, referenties, blogs.
  • Schrap zoveel mogelijk ruis.
  • Zorg ervoor dat je van echte content naar echte content kunt navigeren.
  • Plaats op elke pagina een duidelijke call-to-action.
  • Plaats op elke pagina jullie telefoonnummer of e-mailadres.
  • Maak je content nog echter en laat de gezichten zien van je medewerkers en klanten. 

Heb je vragen over de ideale indeling van je website? Stel ze gerust hieronder in het reactiegedeelte, ik beantwoord ze graag.

 

Heb je iets aan deze content gehad? Laat weten hoe je ons waardeert.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En je ontvangt net als 2321 andere leden een overzicht van onze nieuwste artikelen. Met onderwerpen als; de laatste webdesign trends, SEO tips, conversie optimalisatie, Joomla, Drupal en Wordpress ontwikkelingen.

Reacties

Beperkte HTML

  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.