Overslaan en naar de inhoud gaan

De Drupal workflow: back end voor beginners

In dit artikel reik ik concrete tips en modules aan om voor beginners het administratie gedeelte van Drupal gebruiksvriendelijker te maken.

foto van vloeiend gebouw

In het vorige deel van deze reeks ben ik ingegaan op het belang van een gestroomlijnde back-end en hoe de ideale workflow verschilt per gebruiker. Ik haalde Jeff Eaton aan, die back-end gebruikers grofweg opdeelt in “confused newbies” en “power users”. In dit artikel reik ik concrete tips en modules aan om voor de “confused newbies” groep het administratie gedeelte van Drupal gebruiksvriendelijker te maken.

We hebben het dan over mensen die om de paar weken moeten inloggen om iets op de website te plaatsen. De Drupal training die ze hebben gekregen deed hun hoofd tollen en elke keer dat ze inloggen is het eerste wat ze denken: hoe zat het ook al weer? Deze vraag kun je ondervangen door onduidelijkheden te voorkomen, voldoende aanwijzingen en simpele formulieren.

Onduidelijkheden voorkomen

De eerste “hoe zat het ook alweer?” vraag kun je als websitebouwer gelijk ondervangen door Drupal zo in te stellen dat gebruikers, na het inloggen, automatisch worden doorverwezen naar een speciale landingspagina met alleen de links en informatie die deze gebruiker waarschijnlijk nodig zal hebben. Deze automatische redirects kun je instellen met behulp van Login Destination.

Overweeg daarnaast het Rubik thema. Dit populaire alternatief voor het standaard Seven thema van Drupal ziet er professioneler en rustiger uit en bevat een aantal verbeteringen zoals een tweede knop aan de bovenkant om aanpassingen op te slaan. Met een kleine CSS aanpassing zorg je ervoor dat die knop altijd in beeld blijft. Om het helemaal af te maken voeg je met de Publish Button module een 'publiceer' knop toe naast de 'save' knop zodat artikelen direct gepubliceerd kunnen worden zonder eerst onder de publicatie opties "publiceren" aan te vinken.

Voor zowel gevorderden als beginners is het raadzaam de standaard overlay module uit te schakelen zodat administratie pagina’s niet langer over de website zweven met een transparante achtergrond. Uit usability studies is gebleken dat gebruikers dit als zeer desoriënterend ervaren.

Wees tot slot altijd selectief in de knoppen die je toevoegt aan de WYSIWYG editor. Ga na welke functies daadwerkelijk gebruikt zullen worden en beperk je hiertoe.

Voldoende aanwijzingen

De confused newbie wil bij elke stap begeleid worden. Leef je dan ook in in de wensen van deze gebruiker en neem in elk geval de kleine moeite om velden van een beschrijving te voorzien. Wees verder consistent in zowel taalgebruik als in de volgorde en indeling van formulieren. Zulke details kunnen een wereld van verschil maken.

Zorg dat de velden van een formulier zijn voorzien van duidelijke beschrijvingen waaruit blijkt waarvoor, en op welke plek, de informatie gebruikt wordt. Veld beschrijvingen worden in het Rubik admin theme als oplichtende tooltip weergegeven zodat ze niet te veel ruimte innemen. Hanteer voor zowel aanwijzingen als labels het gangbare jargon van de desbetreffende organisatie. Als zij spreken over “productkenmerken” label jouw taxonomie veld dan niet als “tags”. Wees hier consistent in.

Simpele formulieren

Het is goed mogelijk dat content op de website direct wordt overgenomen van een document. Dan is het natuurlijk een stuk makkelijker als de volgorde waarin zaken ingevoerd worden op de website overeenkomt met de volgorde waarin ze op dit document voorkomen. Ook dit is een kwestie van je verdiepen in de werkwijze van de gebruiker.

Verdere optimalisatie gebeurd door velden die bij elkaar horen visueel te groeperen met behulp van de Field Group module. Hiermee kun je ook bijvoorbeeld een aantal optionele velden die niet vaak nodig zijn onder een tabblad wegstoppen. Zie ook deze screenshots van de mogelijkheden. Lange formulieren zijn gebaat bij conditionele velden die alleen zichtbaar worden wanneer ze daadwerkelijk van toepassing zijn, denk aan subcategorieën die pas tevoorschijn komen als een hoofdcategorie is gekozen. Gebruik hiervoor de Conditial Fields module.

Indien er sprake is van tags, taxonomie of een reference veld kan bijvoorbeeld Autotocomplete Deluxe uitkomst bieden. Voor tekst- en nummer velden zijn er soortgelijke opties. Voor complexe en/of uitgebreide taxonomie bomen zijn Hierachical SelectTerm Reference Tree of Jquery multiselect (zie demo) aanraders.

Slot

Naargelang de manier waarop een website wordt gebruikt kun je bepalen welke modules relevant zijn en hoe je deze inzet. Een deel van de hierboven genoemde tips en modules zullen zeker ook de power user aanspreken. In het volgende artikel van deze reeks komen meer tips en modules aan bod voor dit type gebruiker.

Heb je iets aan deze content gehad? Laat weten hoe je ons waardeert.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En je ontvangt net als 2321 andere leden een overzicht van onze nieuwste artikelen. Met onderwerpen als; de laatste webdesign trends, SEO tips, conversie optimalisatie, Joomla, Drupal en Wordpress ontwikkelingen.

Reacties

Beperkte HTML

  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.