Overslaan en naar de inhoud gaan

De 5 kenmerken van een succesvolle website

Een succesvolle website opzetten is lastig. Zeker wanneer bezoekers steeds kritischer worden, teksten niet of nauwelijks lezen en zoveel keuze hebben. Waar moet je als organisatie op letten om toch van je website een succes te maken?

Luchtfoto van een druk viaduct

In dit artikel beschrijf ik vijf kenmerken die ik terugzie bij de succesvolste websites die we hebben ontworpen en ontwikkeld voor onze opdrachtgevers.

Creëer een gezonde balans van verkeer

Een succesvolle website baseert zijn bezoekersaantallen niet te veel op één enkele bron, maar verdeelt het verkeer vanuit verschillende bronnen. Een flink gedeelte zou moeten komen vanuit Google, een gedeelte via direct verkeer, verwijzend verkeer en een portie van social media. 

Valt één van deze bronnen weg? Dankzij de ander bronnen blijft de website nog steeds succesvol door leads genereren. Je kunt de verdeling in één oogopslag zien wanneer je inlogt bij Google Analytics en klikt op “acquisitie”. Zie ook: https://www.vaneldijk.nl/artikelen/leer-google-analytics-in-10-minuten

verdeeldebalans.jpg

Content marketing + e-marketing + social media

Om een gezonde balans te krijgen is het noodzakelijk dat je content aansluit bij hetgeen je bezoekers zoeken. Dit is in veel gevallen niet direct de dienst of het product dat je aanbiedt. Maar stel nu dat je een artikel schrijft waarmee je de bezoeker zou kunnen helpen. Een artikel met een paar tips zodat hij of zij een stap verder komt. Google weet je te vinden omdat je schrijft over je expertise, de bezoeker is blij want hij/zij wordt geholpen dankzij jouw kennis, en jij bent blij want je doet ineens aan de meest succesvolle internet marketing strategie: ‘content marketing’. 

Het schrijven over je expertise om op die manier in aanraking te komen met jouw doelgroep is dé manier om bezoekers aan te trekken via Google. Het biedt je meteen ook content die je in je nieuwsbrief kunt plaatsen en het geeft je iets te melden op social media. 

Vind je het moeilijk om te starten? Hier zijn een paar tips:

  • Titels met cijfers en een vraag werken ontzettend goed. Niet alleen voor jou om onderwerpen te bedenken, maar ook zorgen ze voor meer ‘kliks’ op social media en in de zoekresultaten. “10 tips om…”,”6 manieren waarop je….”, “Wat zijn de voor- en nadelen van… ?“
  • Denk bij het schrijven van kennisartikelen aan de ‘houdbaarheid’ van je artikel. Heeft een bezoeker over zes maanden nog wat aan dit artikel?
  • Gebruik vragen van klanten als bron voor een artikel. Ik schrijf geregeld een advies aan een klant waarvan ik later denk: “Dat zou best wel eens een artikel kunnen zijn.” De meest populaire artikelen zijn vaak de simpelste artikelen, maar waar gewoonweg veel vraag naar is.

Betaalde verkeersbronnen

Is je website nieuw? Of wil je de website een boost geven? Dan is het helemaal niet verkeerd je oplossing te zoeken bij Adwords of andere betaalde verkeersbronnen. Je kunt tegenwoordig prima adverteren binnen Twitter en Facebook, en zeer gericht je doelgroep bereiken.

Houd er alleen wel rekening mee dat andere bronnen ‘duurzamer’ zijn. Investeer je even niet meer in het schrijven van artikelen, dan is je reputatie niet meteen verdwenen. Stop je met een Adwordscampagne, dan is de stroom verkeer direct gestopt.

Meer tips? Meld je aan op onze nieuwsbrief

Zorg voor vertrouwen

Wanneer een website bezoekers ontvangt, betekent dit nog niet dat de website succesvol is. De website moet eerst het vertrouwen krijgen van de bezoeker voordat deze op de website blijft en tekst gaat lezen.

Vertrouwen win je als eerste met een goed webdesign. Dit hoeft niet per se een op maat gemaakt design te zijn, alhoewel de kans dan wel groter is dat je website beter aansluit bij je doelgroep en de content die je presenteert. 

Onderzoek laat zien dat, als het gaat om het creëren van vertrouwen, de eerste seconden tellen. Volgens onderzoek van Google wordt er zelfs al na 17 ms een mening of gevoel gevormd bij het zien van de website.

Waar moet je webdesign dan aan voldoen?

Uit dit onderzoek "Trust and mistrust of online health sites" blijkt dat een rustig en overzichtelijk webdesign meer vertrouwen wekt. 

Kleurgebruik is ook belangrijk, maar vooral in de zin dat er kleur gebruikt wordt. Verder moet de website erg prettig zijn om te lezen.
Laat je zien!

Naast een goed webdesign helpen foto’s van gezichten. Onderzoek laat zien dat mensen hierdoor een goed gevoel krijgen. Foto’s van mensen waarvan het gezicht niet zichtbaar is werkt averechts. Je doet er dus goed aan om als organisatie jezelf te laten zien op de website. Wil je hier meer over weten, lees dan ook dit artikel: Laat een gezicht zien!

Overtuig!

Ok, we hebben bezoekers, we hebben het vertrouwen. Nu gaat de bezoeker teksten lezen en moeten we hem of haar overtuigen. Maar hoe doen we dat? 

Veel hangt hierbij af van de doelgroep en de dienst of het product dat je aanbiedt. Maar sommige marketingtips blijven altijd gelden, voor oude en voor nieuwe media:

Minder ‘wij’ meer ‘jouw’. Spreek je bezoeker persoonlijk aan.

Benoem de voordelen voor jouw potentiële klant. Dat jullie de beste, snelste of degelijkste zijn is geen direct voordeel. Zorgeloos op vakantie gaan omdat jullie de beste zijn is wel een voordeel.

7_focus_op_de_voordelen_voor_jouw_klanten.jpg

Overtuig met voorbeelden. Sommige websites noemen dit succesverhalen, andere cases. Het biedt je de gelegenheid je dienst of product te etaleren. Maak het voorbeeld tastbaar en schrijf weer vanuit de gedachte van de klant. Je potentiële klant kan zich zo makkelijker herkennen in de problemen die benoemd worden in het voorbeeld.

Werk met referenties van klanten. Uiteraard met gezicht en naam erbij om extra vertrouwen te creëren. Plaats deze referenties waar je wilt en met name in de buurt van de plekken waar je iets vraagt van de bezoeker of op pagina’s waar extra overtuiging nodig is. 

Alles 100% op orde?

De bezoeker is nu overtuigd en staat op het punt om actie te ondernemen, maar dan. Een foutmelding. Het formulier werkt niet...

Een niet werkend formulier is natuurlijk funest, maar meestal zijn het juist de kleine foutjes die als stoorzender fungeren. Een niet werkende link, een plaatje dat niet geladen wordt of een link die niet klopt. Bij elke stoorzender brokkelt het vertrouwen in rap tempo af. Voorkom daarom dat de tijd die je gestopt hebt in de website niet voor niets is geweest.

  • Uiteraard moet je website responsive zijn, maar test dit ook echt. Focus hierbij niet teveel op één type smartphone maar zorg ervoor dat de website het overal goed op doet.
  • Laat je teksten controleren en verbeteren door een redacteur die hiervoor opgeleid is.
  • Controleer of je website in https-mode werkt en je domeinnaam redirect van non-www naar www. Stel dat je in de adresbalk van je browser alleen “domeinnaam.nl” in typt. Kom je dan mooi uit bij: “https://www.domeinnaam.nl”?
  • Controleer alle links en controleer periodiek de hele website via broken link checktools zoals: http://www.brokenlinkcheck.com/
  • Laat iemand van buiten je organisatie door je website navigeren en een formulier invullen. Een frisse kijk doet soms wonderen en het is een extra controle of je autoreply goed aan komt en de tekst op de ‘bedankt voor het invullen van het formulier’-pagina op orde is.
  • Controleer of elk formulier werkt, een reply stuurt ter bevestiging van de reactie en de bezoeker naar een aparte ‘bedankt’-pagina stuurt.
  • Zorg voor duidelijke doorklikmomenten op elke pagina. Een pagina zonder link of button is een eindpunt en kan ervoor zorgen dat de bezoeker afhaakt en verder gaat kijken.
  • Je website moet ook snel laden. Niet alleen is het een stoorzender voor je bezoekers, Google haakt ook af en kan je website lager in de zoekresultaten plaatsen. Controleer daarom of de cache van je website aan staat, dit is de meest simpele manier om je website twee tot drie keer zo snel te maken. Zie ook dit artikel: https://www.vaneldijk.nl/artikelen/een-abc-tje-always-be-caching

Mijn collega Robert Roose heeft een artikel geschreven met nog meer tips en checks.

Vang leads af!

Zo, nu nog een contactformulier plaatsen en klaar. Helaas… was het maar zo makkelijk. Veel bezoekers willen nog geen contact. Maar je wilt wel in contact blijven met hun. Want misschien hebben ze nu niet direct behoefte aan jullie oplossing, dat kan over een half jaar anders zijn. Maar hoe doe je dat? 

Je moet er om vragen. De zogenaamde ‘Call to Action’. “Neem nu contact op!” is bijvoorbeeld een call-to-action. Maar wel een vrij opdringerige. Call-to-actions die inspelen op de behoefte of het voordeel voor de bezoeker werken beter. Denk aan: “Leer meer over…”, “Blijf op de hoogte…” of “Doe mee en win…”

Wat plaats je dan achter die call-to-actions? Dit zijn een paar praktische voorbeelden waarvan we zien dat ze zeer succesvol zijn:

  • Creëer een nieuwsbrief-aanmeldpagina. Je kunt bij al je kennisartikelen verwijzen naar deze pagina.
  • Maak een uitgebreide versie van een case en plaats een formulier bij de cases waar bezoekers kunnen aangeven dat ze deze graag willen downloaden.

Met deze call-to-actions creëer je een alsmaar groeiende lijst van potentiële klanten die je via nieuwsbrieven en social media op de hoogte kunt houden van je activiteiten, je laatste cases en interessante artikelen.

Conclusie

Met deze handvaten en de nodige tijd en energie ben ik ervan overtuigd dat je een succesvolle website op kunt zetten. Een die bruist van de bezoekers, mooie content heeft en die een continue stroom van leads genereert. 

Heb je vragen of wil je advies? Ik lees het graag terug hieronder in het reactiegedeelte.

Heb je iets aan deze content gehad? Laat weten hoe je ons waardeert.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En je ontvangt eens per maand een overzicht van onze beste artikelen. Met onderwerpen zoals; de laatste webdesign trends, SEO tips, conversie optimalisatie, Joomla, Drupal en Wordpress.

Reacties

Beperkte HTML

  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.