Overslaan en naar de inhoud gaan

Checklist voor het live gaan met je website

Doorloop deze checklist en je website is helemaal klaar is om live te gaan. 

Een live optreden.

  • Favicon en Touch Icon
  • 404 pagina controleren
  • 403 pagina controleren
  • Google Analytics
  • Google Search Console koppelen
  • XML Sitemap
  • Formulieren controleren
  • DNS beheer
  • Backups
  • Pagina titels en metadata
  • Snelheids optimalisatie
  • Print styles
  • Test je website op zoveel mogelijk apparaten

Favicon en Touch Icon

De Favicon is het icoontje wat je in de browser bij een tab ziet. Sommige content management systemen hebben een standaard favicon maar als je deze laat staan komt dat nogal slordig over. Een touch icon is het icoontje wat zichtbaar wordt wanneer iemand op een Android of iOS apparaat (iPhone en iPad) jouw website op het homescherm zet. Het kost veel tijd om icoontjes te maken die aan de juiste eisen voldoen maar gelukkig is er een tool waarmee je de favicon en touch icon kan genereren.

404 pagina controleren

Is dit een nieuwe website of gaat het een oude website vervangen? In het tweede geval heeft Google pagina’s van je oude website geïndexeerd. Het is goed mogelijk dat de verwijzingen naar deze pagina’s niet meer kloppen omdat je een andere structuur voor je URL opbouw gebruikt. Wanneer Google iemand naar een pagina stuurt die niet meer bestaat wordt er een 404 pagina getoond. Zorg dat deze pagina er goed uitziet (neem als voorbeeld onze 404 pagina). 

Daarnaast kun je Google een handje helpen door in je htaccess 301 redirects aan te maken waarin je de oude URL verwijst naar de nieuwe URL. Maar als je een beetje geavanceerd Content Management Systeem (CMS) gebruikt kun je dit waarschijnlijk wel ergens instellen zodat je het niet handmatig hoeft in te voeren.

403 pagina controleren

Wanneer een gebruiker op een pagina terecht komt die niet toegankelijk is voor niet ingelogde bezoekers krijgt hij of zij een 403 pagina te zien. Op deze pagina kun je aangeven dat de bezoeker geen toegang heeft tot deze pagina. Wanneer je een website hebt waar gebruikers kunnen inloggen is het verstandig deze bezoekers te verwijzen naar het gedeelte van je website waar hij of zij kan inloggen.

Mis niks en schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Google Analytics

Vergeet niet je Google Analytics code te plaatsen. Wanneer je al een bestaande website hebt kun je de bestaande code kopiëren en plaatsen in de nieuwe website. Het is dan ook handig om in Google Analytics een annotatie aan te maken op de dag dat de nieuwe website live gaat zodat je goed de nieuwe en de oude website met elkaar kunt vergelijken.

Daarnaast is het ook verstandig om de IP-adressen die jezelf veel gebruikt (thuis of op werk) uit te sluiten zodat je statistieken niet vervuild worden met je eigen bezoeken. 

Google Search Console koppelen

Met Google Search Console (voorheen Google Webmaster Tools) krijg je een paar handige tools waarmee je je website kan verbeteren voor Google. Log in bij Google Search Console en verifieer je website. Nu kun je straks zien op welke zoekwoorden jouw website gevonden wordt en kan je Google vertellen wanneer er nieuwe pagina’s zijn om te indexeren. Dit doe door je XML sitemap te koppelen.

XML Sitemap

Een sitemap is een overzicht van alle pagina’s binnen jouw website. Je kan het beste gebruik maken van een XML sitemap omdat je deze direct kan invoeren bij Google Search Console. Je kan op zoek gaan naar een module of plugin voor jouw CMS die een XML sitemap genereert of je kan een online tool gebruiken om een sitemap te genereren

Formulieren controleren

Loop alle formulieren in je website na. Wordt de data goed opgeslagen en werken de geautomatiseerde mailtjes? Controleer meteen of je de doelen (meestal de bedankt pagina) hebt ingevoerd bij Google Analytics. Zo kun je precies bijhouden hoeveel conversie er is en hoe deze plaatsvindt. 

DNS beheer

Als je verhuist naar een andere server of je gaat gebruik maken van Cloudflare moet je de DNS van je domeinnaam aanpassen zodat deze verwijst naar het juiste IP-adres. Controleer of jij toegang hebt tot de DNS of in ieder geval weet wie de DNS voor jou kan aanpassen. Als je niet weet wie jouw domein in beheer heeft kun je gebruik maken van whois.sc. Je kan dan zien door wie het domein geregistreerd is en wie de contactpersoon is.

Backups

Worden er backups gemaakt? En hoe vaak worden deze dan gemaakt? Controleer ook of de backups te downloaden zijn. Je wil namelijk om de zoveel tijd een backup kunnen downloaden om lokaal op te slaan. Het beste is om op basis van de activiteit op je website (hoeveel nieuwe content erbij komt) de frequentie van de backups in te stellen. Heb je een hele drukke community waar gebruikers dagelijks nieuwe content plaatsen dan is één backup per dag een minimale vereiste. Heb je een corporate website waar twee keer in de maand een nieuw artikel geplaatst wordt dan volstaat het om één keer per week een backup te maken. 

Pagina titels en metadata

De titel van je pagina is belangrijk omdat deze getoond wordt in de zoekresultaten van Google. Je kan de pagina titel vinden door in de broncode te kijken van je website en te zoeken naar: 

<head>
<title>Voorbeeld titel</title>
</head>

Zorg ervoor dat de titel beschrijft wat er op de pagina te vinden is. Let er op dat de titel niet langer is dan 55 tekens omdat dat het maximum is wat Google toont in de zoekresultaten. Zet daarom ook de belangrijkste keywords (zoekwoorden) vooraan. Als je wil weten hoe jouw pagina titel eruit komt te zien in Google kun je deze handige title tag tool van Moz gebruiken. 

De meta description kan gebruikt worden door Google om een omschrijving van je pagina te tonen in de zoekresultaten. Zorg er daarom voor dat deze duidelijk beschrijft wat er op de pagina te vinden is. Wees voorzichtig met het overmatig gebruik van keywords want dat kan Google afstraffen.

Snelheid

Test de snelheid van je belangrijkste landingspagina’s met de Pagespeed insights tool. Een snelle website zorgt voor een betere gebruikerservaring en voor een betere waardering door Google. Een score van 70/100 is normaal maar des te hoger de score des te beter natuurlijk. Lees mijn andere artikel als je wil weten hoe je een hoge Pagespeed Insights score kan krijgen.

Print styles

Hoe ziet het eruit als iemand probeert een pagina van jouw website af te drukken? Controleer of alles nog goed leesbaar is en of je misschien onderdelen moet weglaten (denk aan het menu of de footer). Door middel van CSS kun je een aparte print stylesheet maken die alleen getoond wordt wanneer iemand een pagina wil afdrukken. Volg de instructies in dit artikel over het maken van print stylesheet op als je meer hulp nodig hebt.

Test je website op zoveel mogelijk apparaten

Zoals een iPhone, Android telefoon, Windows Mobile smartphone, tablets, televisies, smartwatches, etc. En met testen bedoel ik ook het invullen van contactformulieren of het geven van commentaar. Ziet de website er nog steeds goed uit op alle apparaten en is alle functionaliteit werkbaar?

Ben ik iets vergeten? Laat het mij weten door een reactie achter te laten dan voeg ik het toe aan dit artikel.

Heb je iets aan deze content gehad? Laat weten hoe je ons waardeert.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En je ontvangt net als 2321 andere leden een overzicht van onze nieuwste artikelen. Met onderwerpen als; de laatste webdesign trends, SEO tips, conversie optimalisatie, Joomla, Drupal en Wordpress ontwikkelingen.

Reacties

Wat een fijn artikel! Deze checklist ga ik meteen doorlopen voor mijn eigen websites. Ik heb al wat verbeterpunten gezien.

Standaard avatar Heleen van Egmond 07.07.2015 - 11:24

Goeie tips, altijd handig om een lijstje bij de hand te hebben die je kunt na lopen. Bij het omzetten van een website duiken er altijd wel 1 of 2 onvoorziene zaken op, een checklist is dan altijd handig om het overzicht te behouden. Ik mis in de lijst nog een belangrijke: de robot.txt; het kan soms zijn dat de structuur van je website dusdanig wijzigt dat aanpassingen binnen de robot.txt nodig kan zijn. Daarnaast is het goed om ook de XML sitemap hierbinnen op te nemen. Sommige zoekmachines vinden dit fijn.

Standaard avatar Remco Toele 09.07.2015 - 11:51

Als antwoord op door Remco Toele

Bedankt voor je toevoeging, Remco! Even je robots.txt controleren is inderdaad verstandig. Het kan namelijk ook zijn dat jij (of je webdesigner) tijdens het ontwikkelen van de website Google tijdelijk uitsluit door middel van de robots.txt. Het zou zonde zijn als je live gaat als deze regel nog steeds van kracht is.

Standaard avatar rroose 16.07.2015 - 10:36
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.

Beperkte HTML

  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.