Overslaan en naar de inhoud gaan

Bezoekers klikken niet op tekstlinks, maar wel op plaatjes

Helaas, onderzoek toont aan dat bezoekers niet of nauwelijks op de links klikken die je plaatst in de teksten van je website. Maar gelukkig kunnen we er ook van leren op welke links wel geklikt wordt.

foto van een smartphone die foto's toont

In dit onderzoek, uitgevoerd door de Universiteit van Texas, zijn 1,8 miljoen observaties gedaan van bezoekers die via verschillende apparaten (mobiel, tablet, desktop) websites bezochten. Hierbij werd gekeken of een bezoeker klikte op een link en zo ja, welke eigenschappen deze link bezat.

Men keek of de link bestond uit tekst, een plaatje of een combinatie van beide. De plaats van de link op de pagina werd geregistreerd, het soort link en er werd gekeken naar de woorden die gebruikt werden om de link te beschrijven.

Waarom willen we die klik zo graag?


1# Conversie
Men weet al vrij lang dat een persoon eerst vertrouwen en moeten opbouwen voordat deze contact opneemt, een whitepaper download, een bestelling plaatst, lid wordt, etc.

Je wilt die eerste klik in de hoop een tweede te krijgen, een derde, en uiteindelijk… Natuurlijk spelen hier meer factoren mee, maar om die factoren effect te laten hebben is een optimale website met geoptimaliseerde links nodig.

2# Bouncepercentage
De klik op een link is een signaal voor Google dat de website voldoet aan de vraag van de bezoeker.

Screenshot van Google Analytics
Je bouncepercentage wordt in Google Analytics prominent weergegeven.

Een bounce ontstaat wanneer een bezoeker van Google naar een website gaat en weer terug ‘bounced’ naar Google. Een teken voor Google dat de website niet voldoet aan de vraag van de bezoeker. Gebeurt dit vaker, dan is het een reden voor Google om de posities in de zoekresultaten aan te passen.

De uitkomst van het onderzoek

Van de mensen die voor het eerst op een website kwamen, klikte slechts 1,42% op een link. Dat is bijzonder weinig. 

Er is naar meer dan alleen deze ‘klik’ gekeken, en uit het onderzoek blijkt dat 63% meer geklikt werd op links die bestonden uit een afbeelding.

Links die onderaan de pagina staan genereren 55% meer kliks. 

En hebben de links een relatie tot de content die op de pagina staat, dan klikt men 13% meer op deze links. 

Als laatste keek men naar de labels die bij een link geplaatst werden, en er werd 4% meer geklikt op links met een algemene titel zoals ‘Gerelateerde artikelen’ dan op ‘Deze artikelen vind je vast ook interessant’.

Tips voor betere links

Dankzij het onderzoek van de Universiteit van Texas zien we dat er 5 manieren zijn om ervoor te zorgen dat bezoekers op je links klikken.

1# Beperk de links in de lopende tekst. Onderzoek wijst uit dat deze weinig tot geen effect hebben. Dit geldt natuurlijk niet voor links waarbij je aan bronvermelding doet of verwijst naar meer informatie op andere websites. Het gaat met name om interne links die je vooral plaatst met als doel de bezoeker rond te laten klikken op je eigen website of voor SEO-doeleinden.

2# Zorg dat er onderaan de pagina links staan die een vervolg geven aan het bezoek. Op het moment dat de bezoeker klaar is met het lezen van de pagina heb je de kans de bezoeker een vervolgpagina aan te bieden.

3# Voorzie je links van een afbeelding. Het is natuurlijk logisch dat een plaatje meer aandacht krijgt en dit onderzoek laat wel heel duidelijk zien wat het effect is: 63% meer kliks om precies te zijn.

4# Houd het gerelateerd. De bezoeker is bezig met een bepaald onderwerp. Nu lijkt het interessant om populaire pagina’s aan te bieden, maar de onderzoeksresultaten laten zien dat juist gerelateerde content ervoor zorgt dat een bezoeker verder wil lezen.

5# Houd het simpel. Je hoeft niet al te creatief te doen met de labels of titels die je gebruikt. Laat je een lijstje met gerelateerde of populaire links zien? Dan kun je dat gebruiken als titel.

screenshot van een webdesign van Van Eldijk
Zo ontwerpen we inmiddels gerelateerde links die getoond worden onderaan de pagina.

Conclusie

Volgende keer als iemand je vertelt dat je veel links moet plaatsen in de tekst van je website, verwijs deze persoon dan even door naar het onderzoek van de Universiteit van Texas.

Heb je op dit moment nog geen links in de vorm van plaatjes onderaan je pagina’s richting gerelateerde content? Dan zou ik dit bovenaan je wensenlijst voor je website plaatsen. De kans is groot dat bezoekers hierdoor meer op links gaan klikken, wat een positief effect kan hebben op je conversie en vindbaarheid.

Heb je vragen over dit onderwerp? Ik lees en beantwoord ze graag in het reactiegedeelte onderaan de pagina.

Heb je iets aan deze content gehad? Laat weten hoe je ons waardeert.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En je ontvangt net als 2,680 andere website eigenaren, marketing en communicatie specialisten een overzicht van onze nieuwste artikelen. Met onderwerpen als: De laatste webdesign trends, SEO tips, usability optimalisatie en tips om je conversie te verhogen.

Reacties

Dag, goed artikel. Ik heb wel een vraag, denk je dat dit ook voor e-mail nieuwsbrieven zou kunnen gelden?
mvg Frans

Standaard avatar Frans de Hoyer 19.02.2019 - 08:34

Als antwoord op door Frans de Hoyer

Hi Frans, dat is idd een interessante vraag. Lastige hierbij is wel dat niet iedereen plaatjes ziet bij een nieuwsbrief. Sommige e-mail clients tonen deze bewust niet. Vandaar dat veel nieuwsbrieven ook een link bevatten naar een web-versie. 

Maar toch leek het me grappig om even naar onze eigen nieuwsbrief te kijken. Van alle kliks binnen onze nieuwsbrief klikt 4,76% op de plaatjes. 5,4% op de titel. En maar liefst 87,1% op de link onderaan de tekst.

Dat komt overeen met de resultaten van het onderzoek. Bezoekers klikken met name op links die onderaan de tekst staan, wanneer ze klaar zijn met lezen. Maar we zouden misschien het klikpercentage nog iets kunnen verbeteren door een plaatje toe te voegen aan die onderste link.

Standaard avatar Thomas van Eldijk 19.02.2019 - 10:37

Als antwoord op door Thomas van Eldijk

beste Thomas,
Bedankt voor je reactie. We gaan er ook eens dieper in duiken om te zien wat de effecten zijn.
Wel of niet afbeelding aanklikbaar, je zit wel dat wanneer je Alt Tekst gebruikt en afbeelding aanklikbaar is dat dit ook zichtbaar wordt bij diegene waar afbeeldingen niet standaard wordt getoond. Overigens naar web versie klikken gebeurt slechts in 0,5% van de bezoekers blijkt uit onze database. En we versturen er ruim 250.000 per maand voor onze klanten.
Fijne dag gewenst,
Frans de Hoyer

Standaard avatar Frans 19.02.2019 - 11:04

Ik heb niet verder geklikt want ik zag geen plaatje onder dit artikel ;-)

Standaard avatar Eva 19.02.2019 - 18:07

Als antwoord op door Eva

Hi Eva, heel scherp :-) Onze website is al wat ouder en deze onderzoeksresultaten waren er toen nog niet. Maar in ons volgende webdesign voegen we uiteraard plaatjes toe bij de links richting de gerelateerde artikelen.

Standaard avatar Thomas van Eldijk 20.02.2019 - 09:26

Beperkte HTML

  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.