Overslaan en naar de inhoud gaan

Beter gevonden worden door mobiele bezoekers met AMP van Google

Google heeft een nieuwe techniek ontwikkeld die het laden van pagina's op een mobiele telefoon tot wel vier keer sneller maakt. In dit artikel leg ik uit wat AMP is en hoe het werkt.

Een snelheidsmeter in het dashboard van een auto.

  • Google heeft de open-source techniek Accelaterted Mobile Pages (AMP) ontwikkeld om webpagina’s sneller te laden op mobiele telefoons.
  • Binnenkort gaan deze zogenaamde AMP pagina’s voorrang krijgen wanneer iemand zoekt met Google op een mobiele telefoon.
  • Wordpress heeft aangekondigd de AMP technologie standaard te integreren en er is al een werkende plugin.
  • Voor Drupal is er een module in de maak die het mogelijk maakt om AMP pagina’s te genereren vanuit je CMS.

Wat is AMP?

Google is een nieuw project begonnen om bepaalde pagina’s van websites sneller te laden op mobiele telefoons. Het zogenaamde Accelaterted Mobile Pages (AMP) project zorgt ervoor dat deze pagina’s vrijwel direct geladen worden. 

Dit wordt bereikt door de ontwikkelaar zeer strenge restricties op te leggen. Zoals:

  • Geen third-party javascript of javascript dat geschreven is door de ontwikkelaar
  • Geen formulier elementen (dus geen input en textarea).
  • Geen externe stylesheets (alles moet in de <style> tag in de <head> geplaatst worden).
  • Deze stylesheet regels mogen bij elkaar niet meer dan 50KB zijn.
  • En stijlregels mogen niet inline geplaatst worden.

Hoe werkt AMP?

Eigenlijk wordt er een aparte mobiele versie van jouw pagina gemaakt. Je hebt dus je normale pagina en je uitgeklede AMP pagina. De AMP pagina wordt dan door Google voorgeschoteld als je een zoekopdracht doet op je mobiele telefoon.

Waarom AMP?

AMP wordt gezien als tegenhanger van de ‘Instant articles’ van Facebook. Google heeft er een groot belang bij dat mensen het web gebruiken om dingen op te zoeken. Ze krijgen dan namelijk ook advertenties voorgeschoteld. De inkomsten van Google bestaan voor een groot deel uit bezoekers die klikken op deze advertenties. Voor Google is het daarom belangrijk dat mensen het web blijven gebruiken en niet kiezen voor apps (zoals Facebook) om nieuws en informatie op te zoeken.

Het probleem met het huidige web is dat het een compromis is. Door middel van technieken zoals ‘Responsive webdesign’ is het mogelijk een website te maken die goed te bekijken is op een normale desktop PC maar ook op een mobiele telefoon. Omdat een mobiele telefoon over het algemeen minder capaciteiten heeft (zowel op technisch vlak als de beschikbare bandbreedte) laden de pagina’s een stuk langzamer. Iedereen die wel eens op zijn mobiele telefoon iets heeft opgezocht raakt al snel gefrustreerd door de lange wachttijden. 

Google erkent dit probleem en heeft daarom het AMP project ontwikkeld. Door AMP pagina’s voorrang te geven in de zoekresultaten wordt het voor uitgevers van content bijna noodzakelijk mee te doen aan het project.

Moet ik meteen AMP gaan gebruiken op mijn website?

Vooralsnog richt Google zich met name op nieuws uitgevers. Als jouw website dus terug komt in de ‘Google nieuws’ zoekresultaten is het zeker interessant zo snel mogelijk deze techniek te implementeren. Voor alle andere websites is het nog niet noodzakelijk maar is het wel handig alvast wat onderzoek te doen naar de mogelijkheden om AMP pagina’s te genereren van je bestaande content. Voor Wordpress is er al een plugin en ook voor Drupal wordt er al hard gewerkt aan een module.

Heb je iets aan deze content gehad? Laat weten hoe je ons waardeert.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En je ontvangt net als 2321 andere leden een overzicht van onze nieuwste artikelen. Met onderwerpen als; de laatste webdesign trends, SEO tips, conversie optimalisatie, Joomla, Drupal en Wordpress ontwikkelingen.

Reacties

Heb je vragen over Google AMP? Laat het mij weten door hier een reactie achter te laten.

Standaard avatar rroose 25.02.2016 - 09:25

Beperkte HTML

  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.