Overslaan en naar de inhoud gaan

8 tips voor de perfecte titel die zorgt voor meer bezoekers

Op je website is de titel veruit het belangrijkste element van je pagina. Het bepaalt of bezoekers je pagina te zien krijgen in de zoekresultaten en of ze erop klikken. In dit artikel vind je 8 tips waarmee je de perfecte titels kunt creëren.

Foto van een notitieblok met daarop verschillende pogingen om de perfecte titel te creëren.

Een goede titel:

  • Zorgt voor een betere vindbaarheid. Bij de meeste contentmanagement-systemen is het zo dat de titel bepaalt hoe je H1, Page title en URL eruit zien. Stuk voor stuk belangrijke elementen waar Google naar kijkt om te bepalen waar je pagina over gaat.
     

  • Krijgt meer kliks. Niet alleen in Google maar ook op social media. En zonder die klik wordt de tekst op de pagina niet gelezen. Er zijn ook duidelijke aanwijzingen dat veel kliks in Google weer zorgen voor een hogere vindbaarheid.
     

  • Verhoogt de deelbaarheid van je pagina op social media. Wanneer je iets deelt zegt dat iets over jou zelf. De titel speelt hierbij een belangrijke rol om duidelijk te maken wat je aan de content hebt die op de pagina staat.

Maar wat maakt een goede titel?

Hieronder heb ik 8 tips verzameld die je helpen bij het bedenken van de perfecte titel. Het is een verzameling van factoren die men al ontdekte in de jaren 60 en 70 toen reclame en copywriting belangrijker werden door de opkomst van de televisie, en factoren die men sinds de komst van het internet goed kan meten.

1# Wees duidelijk en direct

Wanneer je niet de woorden gebruikt in je titel die slaan op jouw content, dan wordt je niet gevonden. Ik zie dit geregeld terug bij content die geschreven wordt voor een magazine en dan wordt geplaatst op de website.

Een artikel met tips over hoe je het beste een opleiding kunt volgen naast je werk zou een vage titel kunnen krijgen als “Terug naar de schoolbanken!”. Dit zegt niet veel over de content. Een duidelijke en directe titel geeft beter weer waar het over gaat.

Bijvoorbeeld:

  • Hoe combineer je het beste een studie naast je baan?
  • Waar moet je op letten als je gaat studeren en werken tegelijk?

In beide gevallen worden belangrijke zoekwoorden als studeren, studie, baan en werken gebruikt.

2# Noem een voordeel

De meeste communicatie-, marketing- en salesmensen weten wel dat je voordelen moet noemen in je content, of dat je features moet ombuigen naar voordelen. Maar een voordeel noemen in de titel is lastiger. Je titel wordt langer en je moet een keuze maken. Voor wie is de content nu echt en welk voordeel past daar het beste bij.

Bijvoorbeeld:

  • Maak promotie en combineer een studie naast je baan.
  • Door verder te leren naast je werk verdien je straks een beter salaris.

De voordelen voor de lezer zijn in dit geval een promotie en meer inkomen.

3# Gebruik een nummer in je titel

Onderzoek laat zien dat nummers opvallen, simpelweg omdat ze anders zijn dan letters. Gebruik daarom een nummer in je titel en krijg op die manier meer kliks. Nog een voordeel van nummers is dat ze suggereren dat je content gegroepeerd is en daardoor makkelijk te scannen is.

Bijvoorbeeld:

  • 9 manieren om van je studie en je baan een succes te maken
  • 7 tips hoe je het meest efficiënt een studie kunt volgens naast je baan.

Er zijn zelfs bloggers en marketeers die bewerken dat oneven en hoge getallen beter werken. Het getal 25 zou bijvoorbeeld het meest optimaal zijn voor lijstjes.

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwe artikelen? Meld je dan aan op onze nieuwsbrief

4# Speel in op de actualiteit

Is er een recent onderzoek geweest over het onderwerp waarover de pagina gaat? Komt er een wijziging in de regels aan? Dan kun je dit gebruiken in je titel. Hiermee speel je in op de nieuwsgierigheid van je lezers.

Bijvoorbeeld:

  • Met een hbo-opleiding word je 3x sneller aangenomen. Combineer daarom een hbo-studie met je baan.
  • Waarom ga je volgend jaar 8,4% meer verdienen met een hbo-opleiding?

5# De doe-het-zelf-titel

Hiermee speel je in op ons instinct om onszelf te willen verbeteren. Dit verbeteren staat vrijwel altijd gelijk aan de behoefte van je lezers. Dat kan zijn: geld, gezondheid, succes of vrije tijd.

Bijvoorbeeld:

  • Hoe kun je een hbo-opleiding volgen in 3 maanden naast je vaste baan?
  • Hoe rond je een studie het snelst af naast je werk?

6# Praktische informatie

We willen en kunnen steeds meer. We zijn daarom op zoek naar manieren om dingen sneller te doen. Wat ons hierbij helpt zijn duidelijke overzichten, vergelijkingen, lijstjes, tips en checklists.

Bijvoorbeeld:

  • De ultieme checklist voordat je aan een opleiding gaat beginnen naast je baan.
  • 7 tips om je van je opleiding naast je werk een succes te maken.

7# Stel een vraag

Dit werkt het beste als je een vraag stelt direct aan de lezer in plaats van dat je een algemene vraag stelt. Wanneer de lezer dan met “Ja” of “Geen idee, daar wil ik meer van weten” beantwoordt en je dit combineert met een voordeel voor de lezer heb je een perfecte titel gecreëerd die lastig valt te negeren:

Bijvoorbeeld:

  • Wil je weten hoe je een hbo-opleiding in 3 maanden kunt afronden en nu al meer kunt verdienen?
  • Maak jij deze 5 fouten wel eens als je begint aan een studie naast je werk?

8# Een actie in de titel

Je kunt in de titel ook gebruik maken van een call-to-action. Uiteraard moet dit niet te dwingend overkomen, maar doordat veel titels niet oproepen tot actie valt jouw titel des te meer op. Nog een voordeel is dat je titel meteen duidelijk en direct wordt.

Bijvoorbeeld:

  • Leer in 10 minuten alles over hoe je een studie en werk combineert.
  • Stop met het verspillen van je tijd en doe die hbo-studie naast je baan.

Heb je vragen over het bedenken van goede titels? Of heb je zelf tips voor het schrijven van de beste titels? Ik lees en beantwoord ze graag hieronder in het reactiegedeelte.

Heb je iets aan deze content gehad? Laat weten hoe je ons waardeert.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En je ontvangt net als 2321 andere leden een overzicht van onze nieuwste artikelen. Met onderwerpen als; de laatste webdesign trends, SEO tips, conversie optimalisatie, Joomla, Drupal en Wordpress ontwikkelingen.

Reacties

Beperkte HTML

  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.