Overslaan en naar de inhoud gaan

6 tips voor meer conversie & engagement

Uiteindelijk draait het niet om de aantallen bezoekers maar wat je uit je bezoekers haalt. Dit zijn 6 tips die zorgen voor meer conversie en engagement op je website.

Wat is precies een conversie? Conversie staat voor omzetting van een onbekende bezoeker naar bekende bezoeker. De bezoeker maak zich bekend door een zogenaamde call to action. Denk hierbij aan: Een bel me terug veld, contactformulier of een aanmeld module voor een nieuwsbrief.

Engagement betekent betrokkenheid en eigenlijk behoort elke actie op de website hiertoe. Elke actie heeft natuurlijk wel een andere waarde. Aandachtig een pagina bekijken, betekent een betrokken bezoeker. Nog interessanter is een share of een like van een artikel en nog weer een stap verder is het schrijven van een comment.

Meer Engagement betekent:

  • Een grotere kans op meer conversie. Een kleine actie als een like of share, zorgt voor betrokkenheid en maakt de drempel naar bijvoorbeeld een contactformulier lager.
  • Meer unieke content. Comments onder je artikelen worden door Google zeer gewaardeerd waardoor het aantal nieuwe bezoekers vanuit Google groter wordt.
  • Meer bezoek vanaf social media. Shares en likes zorgen voor meldingen bij "connecties" op social media als Facebook, Google+, Twitter en Linkedin.

Meer conversie betekent:

  • In het geval van een webshop leidt dit tot een directe sale, in het geval van een community website tot een lidmaatschap en bij een corporate website tot het aanvragen van een offerte.
  • Een mogelijkheid om extra content aan te bieden, zoals een nieuwsbrief. Nog een voordeel is dat door je nieuwsbrief, de bezoeker zich bewust blijft van jouw aanbieding of voordelen.
     

Conversie & Engagement verbeteren en meten

Dit is een continu proces waarbij er een grote onzekerheid is wat zorgt voor meer conversie of engagement. Elke website en doelgroep is anders en wat vandaag goed werkt, hoeft geen garantie te zijn voor veel conversie en engagement over een half jaar. Veel proberen en meten is dus belangrijk. Alleen op die manier kom je erachter waar je doelgroep zit en wat zorgt voor succes. Begin dus met bloggen op je corporate website, wees niet bang zet commentaar aan onder deze blogs, maak youtube filmpjes, ga twitteren en meet wat zorgt voor traffic, engagement en conversie.

Tip 1: Zorg voor laagdrempele call to actions

Call to actions zijn de plekken waar conversie plaats vindt. Een knop richting een contactformulier is een call to action. Een blokje waar men zich kan aanmelden voor een nieuwsbrief is een call to action. Een van de grootste fouten die wij terugzien bij het maken van een call to action is dat deze met name opgezet wordt met de organisatie in gedachte en niet de bezoeker. Vraag bij de nieuwsbrief aanmelding niet om de naam van de organisatie, telefoon nummer of grootte van de organisatie. Uiteraard wil sales dit, het liefst ook graag de bloedgroep en welk merk auto men rijdt als dit het inkoppen van een lead makkelijker maakt. Nadeel is alleen dat geen bezoeker zich geroepen voelt om zich aan te melden. En doordat deze eerste stap richting het merk of organisatie niet wordt genomen is de kans klein dat met een grote stap neemt richting een contact of bestelformulier.

In het geval van een nieuwsbrief aanmeld blokje moet deze zo simpel mogelijk zijn. Je wilt immers alleen maar dat men zich committeert, zodat je in de nieuwsbrief kan overtuigen tot nog meer actie. Dus alleen een e-mail veld. En misschien enige geruststelling dat je iemand niet elke dag gaat mailen. Meld dus bijvoorbeeld bij het e-mail veld: “Wil je op de hoogte blijven? Meld je dan aan en je ontvangt elke maand onze nieuwsbrief.”

Tip 2: Twee call to actions in de lopende tekst

Bij de meeste websites zie je, als je al een call to action ziet, een call to action onderaan de pagina. Dat is goed maar nog beter werkt het om de call to action nog een keer eerder in de tekst te tonen. Wanneer men de tekst leest heeft men de eerste call to action wel gezien en wordt er bij tweede call to action aan herinnert.

Tip 3: Een quote in de buurt van call to action

Zie het als dat laatste zetje. Je wil contact opnemen, je ziet de knop en daarboven staat: “Ik kan niets anders zeggen dan dat ik fantastisch ben geholpen.” Mocht je nog twijfel hebben dan wordt deze weggenomen.

Tip 4: Verbeter je teksten met de voordelen van de bezoekers in gedachte.

Wil je bezoekers overtuigen om over te gaan tot conversie dan begint dit bij een goede tekst. Teksten die de bezoeker aanspreken en duidelijk maken wat voordelen zijn van het product of de dienst.

“Onze data backup dienst ontzorgt” is een voordeel maar “Je hebt straks geen zorgen meer over je data dankzij onze backup dienst” zorgt ervoor dat iemand zich persoonlijk voelt aangesproken en het voordeel ervaart. Het kan nog beter als je je doelgroep goed kent “Je kunt straks zonder zorgen met je familie op stap, onze backup dienst zorgt voor je data.”

Tip 5: Wees consequent!

In navigatie, in toon van de content en in vormgeving. Een stijlbreuk in een van deze elementen zorgt ervoor dat de bezoeker moet nadenken over andere zaken dan de boodschap die je verkondigd. “Vreemd... dat menu zat toch ergens anders?” Of: “Waar moet ik nu op klikken?” betekenen een storing in de communicatie. Misschien dat een bezoeker niet meteen weg klikt maar de gemoedstoestand is van "Interessante partij, hier moet ik zaken meer doen" veranderd naar

Tip 6: Vergeet de “bedankt” pagina’s niet!

Nadat iemand zich aangemeld heeft voor een nieuwsbrief of contact heeft opgenomen is het onverstandig deze kans niet te grijpen. De bezoeker heeft immers een eerste stap gezet en de kans is aanwezig dat een tweede conversie in zit. Plaats bijvoorbeeld een facebook like box en een nieuwsbrief aanmeld blok op je bedankt pagina’s.

Vragen over meer conversie? Ik lees en beantwoord ze graag hieronder in het commentaar gedeelte.

Heb je iets aan deze content gehad? Laat weten hoe je ons waardeert.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En je ontvangt net als 2321 andere leden een overzicht van onze nieuwste artikelen. Met onderwerpen als; de laatste webdesign trends, SEO tips, conversie optimalisatie, Joomla, Drupal en Wordpress ontwikkelingen.

Reacties

Beperkte HTML

  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.