Overslaan en naar de inhoud gaan

5 tips voor meer leads

Jacob Nielsen, usability goeroe, deed onderzoek naar de manieren voor non profits om meer donaties binnen te halen. De conclusies en tips werken niet alleen voor non profits maar ook voor corporate websites en het genereren van meer leads.

Wijs potentiële klanten de weg op je website met deze tips.

De NN Group ( opgericht door Jacob Nielsen usability goeroe ) publiceerde onlangs een artikel waarin uitgelegd werd hoe non-profit organisaties meer donaties kunnen genereren via hun website. In het artikel worden 5 tips gegeven en toen ik deze las viel het me op dat deze zich direct laten vertalen richting corporate websites en het genereren van leads. Het gaat immers om vertrouwen, overtuiging en gemak.

“Users have specific questions, and if sites do not address these questions, they have little desire or motivation to find the answers.”

De meeste corporate websites die we analyseren vertellen een hoop. Er is content over alle soorten diensten zie ze aanbieden, de marktsegmenten die ze bedienen, of de business units waaruit ze bestaan. De vragen die de bezoeker heeft worden meestal niet beantwoord. Zoals: “Wie zijn jullie?”, “Waar kunnen jullie mij mee helpen?” en “Wat heeft dit voor voordelen voor mij?”.

Wil je op de hoogte blijven van onze artikelen? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief

Het zijn lastige vragen om te beantwoorden. Vooral omdat er keuzes gemaakt moeten worden. Zijn we nu groot? Of klein? Zijn we nu gespecialiseerd in X? Maar moeten we dan niet Y en Z ook vermelden?

“it took users about 6 minutes to locate information about the organization’s purpose, which was far too long” blijkt uit het onderzoen van Nielsen.

Tip 1: Laat duidelijk zien wie je bent en wat je voor de bezoeker kunt betekenen. 

“Websites that provided this information in a clear, concise, and easy-to-understand manner had an advantage over those that had ambiguous goals and objectives.”

  • Maak foto's van alle medewerkers en plaats deze online. Bezoekers willen weten wie er achter de organisatie zitten. Met welke mensen krijg ik misschien wel te maken?
  • Laat zien waar jullie gevestigd zijn, het liefst met een foto van het pand. Het liefste willen bezoekers een kijkje in je pand nemen, biedt ze die gelegenheid. 
  • Test de teksten op je website! Laat ze door mensen buiten jullie bedrijf lezen. Je familie of je vrienden bijvoorbeeld. Snappen zij wat jullie doen? Dan snapt jullie doelgroep dit ook.

 

Tip 2: Geef inzicht in de voordelen.

Nielsen adviseert om te laten zien waar de donaties naar toe gaan. Mensen die doneren willen zeker weten dat hun geld goed gebruikt wordt. Waarom zouden ze anders geld geven. Dit zelfde is ook van toepassing op corporate websites. Waarom zou ik in jullie investeren? Wat krijg ik voor mijn geld?

Je kunt dit bereiken door je teksten aan te passen. Een zin als: “Wij leveren de meest efficiënte CRM software.” zou je kunnen veranderen in: “Jij en je collega’s houden tijd over wanneer je gebruik maakt van onze CRM software.”

Je vertelt hetzelfde maar spreekt de bezoeker persoonlijk aan en maakt duidelijk wat de voordelen voor hem of haar zijn. 

Tip 3: Laat derden jouw claims bevestigen.

Het beste werkt dit op corporate websites in de vorm van referenties. Een positieve quote van een klant met foto en naam overtuigt enorm. 

Ook meldingen of logo’s van betrouwbare partners helpen. Belangrijk hierbij wel is dat het partners moeten zijn die de doelgroep direct herkend.

Tip 4: Zorg voor een duidelijke link of zogenaamde “call to action”.

Dit lijkt zo logisch maar vaak worden de duidelijke call to actions vergeten in het hectische proces van de website vullen. “25% of the homepages included in our study failed to provide a Donate call to action.”

Om er zeker van te zijn dat je call to action gezien wordt, kun je deze twee keer plaatsen op je pagina’s.  Dit lijkt overkill maar in de praktijk werkt het goed omdat men bij het zien van de eerste call to action weet wat het volgende doel is na het lezen van de pagina. De tweede call to action ( met dezelfde action ) vormt daardoor een lagere drempel en zorgt voor meer leads.

Blijf op de hoogte van onze artikelen, via onze nieuwsbrief. Schrijf je nu in.

Tip 5: Hou het simpel.

“the donation process took, on average, 4 minutes and 15 seconds”

Dit is langer dan de gemiddelde bestelling in een webshop, wat over het algemeen complexer is vanwege verschillende verzend en betaal methodes.

Bij een corporate website zou het nog veel simpeler moeten zijn. Het gaat het in de meeste gevallen om het verkrijgen van een e-mail adres bij de aanmelding voor een nieuwsbrief of een telefoonnummer bij een aanvraag van offerte.

Toch wordt deze laatste stap op de website gezien als een kans om nog meer informatie uit de lead te halen of om minder werk te genereren voor de sales afdeling. Dit lijkt een kans maar het is vooral een kans om het binnenhalen van de lead alsnog te verknallen. 

Want ook al is je website duidelijk, overtuig je met goede teksten, heb je prachtige quotes en klikt men op je call to action…  de potentiële lead zal afhaken bij een formulier met te veel opties en vragen.

Heb je iets aan deze content gehad? Laat weten hoe je ons waardeert.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En je ontvangt net als 2321 andere leden een overzicht van onze nieuwste artikelen. Met onderwerpen als; de laatste webdesign trends, SEO tips, conversie optimalisatie, Joomla, Drupal en Wordpress ontwikkelingen.

Reacties

Het ophalen van donaties, is dat toegestaan voor websites? (naar aanleiding van de Belgische wetgeving / belastingen)

Standaard avatar Noodweer 14.09.2014 - 13:17

Beperkte HTML

  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.