Overslaan en naar de inhoud gaan

3 'ingrediënten' voor een succesvolle corporate website

3 'ingrediënten' voor een succesvolle corporate website waarmee je bezoekers overtuigt, zorgt voor leads, nieuwe klanten, bekendheid, meer omzet en ga zo maar door.

Welke ingrediënten heb je nodig om een succesvolle corporate website te maken?

Een corporate website is meer dan alleen het online ‘gezicht’ van een organisatie. De succesvolle corporate website overtuigt bezoekers, zorgt voor leads, nieuwe klanten, bekendheid, meer omzet en ga zo maar door.

Natuurlijk moet elke corporate website er goed uit zien, contactgegevens bevatten en een beetje fatsoenlijk werken. We zijn met het internet inmiddels op een punt gekomen dat elke organisatie dit wel aardig op de rit heeft. Alleen zijn we als internetgebruikers ook volwassener geworden en voltstaat een “ok”-website niet meer, althans niet om ons echt te overtuigen. Het benodigde onderscheid kun je op de volgende manieren maken: 

Gezichten

Onderzoek wijst uit dat bezoekers van een website een beter gevoel krijgen wanneer ze mensen zien. Dit heeft zoveel effect dat het verbergen van een gezicht zelfs een negatief gevoel oproept. 

 

Gezichten spelen een belangrijke rol in het vertrouwen dat we proberen op te bouwen. Niet voor niets bestempelen we sommige organisaties als ‘gezichtsloze bedrijven’.

Een professionele fotograaf kan voor een paar honderd euro jullie team en pand mooi vastleggen. Deze foto’s kun je overal op je website en bij social media-uitingen gebruiken. Natuurlijk kun je ook met de camera van je telefoon aan de slag, maar meestal ogen deze foto’s niet echt professioneel.

Overtuigende content

Bewijs maar dat jullie goed zijn. Je kunt een hoop ‘specificaties’ opsommen of ‘features’ beschrijven, maar voor wie werken jullie? Wat is jullie trackrecord? Zijn jullie klanten tevreden? Heb je echte experts in huis? De content die antwoord op deze vragen geeft is dé content die de bezoeker daadwerkelijk overtuigt.

Deze antwoorden vind je meestal niet in de content over producten en diensten. Maar in de meer lastige content. Content waar je ‘met de billen bloot’ moet. Denk aan: 

  • Cases. Deze laten zien wat jullie trackrecord is en voor wie jullie hebben gewerkt. 
  • Whitepapers. Hierin kun je net als bij een case vertellen over jullie oplossingen en kun je dieper op de materie ingaan.
  • Testimonials. Wat vinden klanten van jullie? Uiteraard moet dit gepaard gaan met een naam en een foto.
  • Referenties.  Hetzelfde als een testimonial, maar meestal korter. Plaats referenties niet in een lijst maar plaats ze op tactische plaatsen op jullie website. Zoals op je ‘over ons’-pagina of de homepage.
  • Blogartikelen. De perfecte kans om je expertise te laten zien. Schrijf over wat je bezig houdt. Of beantwoord middels je blog de vragen die je van klanten krijgt. De bezoekers (en Google) zullen jullie gaan zien als een autoriteit.

Duidelijke call-to-actions

Een ‘call-to-action’ is een actie die je verlangt van de bezoeker. Ik zie over het algemeen twee problemen bij veel corporate websites als het gaat om call-to-actions:

Er wordt geen doel of actie gekoppeld aan een pagina. Als bezoeker weet je dan niet wat de bedoeling is en ga je maar weer doelloos verder zoeken. 

Op de hoogte blijven van de laatste internet ontwikkelingen? Meld je aan op onze nieuwsbrief

En ander probleem is dat er te direct wordt omgegaan met de call-to-action. “Neem contact op” of “Vraag een offerte aan”, zijn acties die men niet zomaar doet. De bezoeker moet eerst overtuigd worden. Vraag je er te vroeg om dan is het effect hetzelfde als geen call-to-action plaatsen.

Het beste kun je verschillende call-to-actions creëren en de juiste call-to-action op de juiste plek plaatsen. 

Zo is het doel van deze pagina dat bezoekers zich aanmelden voor onze nieuwsbrief. Op de ‘over ons’-pagina hebben we weer een andere call-to-action en die is ook weer anders dan bij een case uit onze portfolio.

Kijk ook uit met het plaatsen van verschillende call-to-actions op dezelfde pagina. Eenmaal in het bezit van meerdere call-to-actions, zijn veel website-eigenaren geneigd deze allemaal te laten zien. Zonde, want hierdoor verwar je de bezoeker en is de kans dat de bezoeker overgaat tot actie alleen maar kleiner geworden.

Samenvattend

Een succesvolle corporate website laat letterlijk zien wie jullie zijn, bezit overtuigende content en heeft op elke pagina de goede call-to-action. Klinkt simpel, maar vormt in de praktijk best een uitdaging. Gelukkig maar, want hierdoor kun je je onderscheiden van de concurrentie.

 

Heb je iets aan deze content gehad? Laat weten hoe je ons waardeert.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En je ontvangt net als 2,567 andere website eigenaren, marketing en communicatie specialisten een overzicht van onze nieuwste artikelen. Met onderwerpen als: De laatste webdesign trends, SEO tips, usability optimalisatie en tips om je conversie te verhogen.

Reacties

Heb je een vraag of opmerking over corporate websites of over mijn artikel? Dan zie ik die graag hieronder.

Standaard avatar Thomas van Eldijk 07.10.2015 - 14:54

Leuke artikelen, ik wil graag jullie nieuwsbrief ontvangen. Groet, Heidi

Standaard avatar Heidi 30.03.2016 - 12:37

Als antwoord op door Heidi

Hi Heidi, bedankt voor je compliment! Ik heb je aangemeld op onze nieuwsbrief, hopelijk vind je onze aankomende artikelen net zo leuk! Gr, Thomas.

Standaard avatar Thomas van Eldijk 30.03.2016 - 14:19

Beperkte HTML

  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Gerelateerde projecten

foto van mensen in een park

Exodus Nederland is de grootste landelijke nazorgorganisatie die met professionals en 1800 vrijwilligers opvang en begeleiding biedt aan ex-gedetineerden, gedetineerden en hun…

"Van Eldijk vertaalden perfect onze wensen naar een plan voor de nieuwe website" Marloes Berings Marloes Berings Exodus
Het World Trade Center in Amsterdam.

We werden gebeld door Jolijn Besemer van het WTC Amsterdam. Zij wilden een nieuwe corporate website en een online huurders portaal in Drupal laten maken waar huurders hun facturen…

"De samenwerking is zeer prettig. Mensen met kennis van zaken, die goed kunnen uitleggen!" Jolijn Besemer van het WTC Amsterdam. Jolijn Besemer WTC Amsterdam

Voor RAVAS moesten we een meertalige corporate website met acht verschillende talen ontwerpen en bouwen. Het voormalige CMS van Ravas, Typo3, was verouderd en elke uitbreiding…

"De nieuwe corporate website is een visitekaartje waar we erg trots op zijn!" Karim Adahchour RAVAS
Twee voetballers.

Le Credit Sportif (LCS) helpt sportclubs met een kassasysteem dat specifiek voor sportclubs is gemaakt. LCS timmert hiermee flink aan de weg. Al meer dan 800 sportclubs zijn klant…

"We krijgen veel positieve reacties en de bezoekersaantallen zijn enorm gestegen!" Leidy Bolhuis Leidy Bolhuis Le Credit Sportif